• moonweb

Mjölkfri ost till t.ex. pizza?

Sonen är allergisk mot mjölk, och jag har letat i varuhusen efter en mjölkfri ost som går att använda t.ex. på pizza eller gratänger i ugnen.

Någon som vet om det över huvudtaget finns sån ost, och var man kan få tag på den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 08:31
    Sonen är alltså allergisk mot mjölkprotein, och INTE laktosintolerant. Hade det varit frågan om laktosintolerans hade jag ju skrivit det.

• Svar på tråden Mjölkfri ost till t.ex. pizza?
  • moonweb
    Mosaik31 skrev 2009-05-18 00:02:28 följande:
    för det första är han laktosintolerant eller mjölkproteinallergisk? det är två vitt skilda saker är han mjölkproteinallergisk vilket jag tror så kan man göra inbakad pizza då lägger man fyllning på halva pizzadegen jag brukar använda passerad tomat skinka och sedan lite passerad tomat ovanpå och sedan på med pizzadegen viktigt att knyta ihop degen för annars så rymmer fyllningen lätt tror det går utmärkt att använda typ köttfärs eller bacon eller något annat oxå jag har letat länge efter något bra alternativ till ost på pizza men har inte hittat något inbakad pizza är det närmsta jag har lyckats att komma
    Tack för tipset!! Hur länge har du den i ugnen?
  • ruby84

hej jag är mjälk alleriger ex på maxi där jag bor fins en ost som är gjort på get det funkar nice!!!

• Blå Flygare

Majoriteten av komjölksallergiker är tyvärr allergiska mot get o får, så till småbarn bör man inte testa (risk att utveckla allergin om den inte redan finns)

• Ruffa Tuffa

Den som finns på goodstore som heter något med Super Melting cheezly super bra, det är sojaost. Då den smälter så blir det i princip som vanlig ost. framför allt det smakar gott med. Annars så har sojaost svårt att smälta. Jag bor inte i Stockholm men vi har en hälsokostaffär där jag bor och de brukar ha den osten. Så det kan gå att hitta den i specialaffärer, men den är inte lätt att få tag i annars. Vilket är synd.

• Carola Carro
    Blå Flygare skrev 2009-05-18 16:44:11 följande:
    Majoriteten av komjölksallergiker är tyvärr allergiska mot get o får, så till småbarn bör man inte testa (risk att utveckla allergin om den inte redan finns)
    Asså den är mjuk som get ost eller som sån där ost som är mjuk men hård.. har inte kollat vad den är gjord på för den var verkligen inte god.
  • Blå Flygare

Carola Carro skrev 2009-05-18 17:03:46 följande:

Asså den är mjuk som get ost eller som sån där ost som är mjuk men hård.. har inte kollat vad den är gjord på för den var verkligen inte god.
    Det var till ruby jag svarade, fattade att du inte menade getost.
  • Carola Carro
    Blå Flygare skrev 2009-05-18 17:07:25 följande:
    Det var till ruby jag svarade, fattade att du inte menade getost.
    aha ok..=)
  • maidoton

Ett tips är att beställa riven ost från seitanfoods då den är den närmaste ostsmaken man kan hitta (WilmersBurger pizzaost). Ost på soja har oftast en konstig bismak så rekommenderar den här som är fri från soja,mjölk,gluten m.m.och den skivade osten är super god.Och dom skickar kylvaror långt . (eftersom de är vegetabiliska produkter klarar dom sig i 3 dagar utan kyla fast det är kylvara)

• Mansing
    Heleri skrev 2009-05-17 19:44:46 följande:
    Det enda som finns som jag vet är sojaost, och den smakar inte så där jättelattjolajban tycker jag så jag har inte ens försökt använda den i mat (har också en mjölkproteinallergisk son)
    Håller med, tyvärr. Har endast hittat någon variant av riven tofu i affären, men den är faktiskt riktigt läbbig, så vi brukar helt enkelt skippa "ost" helt och hållet på dotterns mjölkfria pizza. Hon klagar inte nämnvärt på detta.
    (I övrigt har vi nog lyckats hitta mjölkfria alternativ till allting)
  • Mansing
    challis777 skrev 2009-05-17 23:56:25 följande:
    Min kompis är mjölkallergiker men kan äta västerbottensost för att den har varit lagrd så länge. Dyrt men jättegott på pizza.
    Nja, då är hen förmodligen laktosintolerant (då fixar man ofta att äta t.ex. hårdost). Inte alls samma sak som mjölk(protein)allergiker.
  • Hannathu

vi kör helt utan ost och toppar med en majonäsdressing efter att den varit i ugnen istället

• Mansing
    Hannathu skrev 2013-05-21 13:35:02 följande:
    vi kör helt utan ost och toppar med en majonäsdressing efter att den varit i ugnen istället
    Smart! Jag fick tips om att lägga "äggröra" på pizzan nån gång, vet inte om någon har provat det om det blir gott/fungerar?
    Brukar själv köra vanlig olivolja på toppen istället, då blir pizzan inte så torr utan osten.
Svar på tråden Mjölkfri ost till t.ex. pizza?