• Anjonen

snärt på fingrarna??

var precis in och läste i en annan tråd där åsikterna var många om vad som är aga och inte. Jag personligen skulle förmodligen fått mycke skäll om jag lagt mig i där för jag är en av de få (verkar det som) som anser att en snärt på fingrarna ibland kan va nödvändigt för att få dom små att förstå att det föreligger fara.

vill bara i den här tråden kolla hur många som håller med och inte :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 12:36
    att säga att jag agar mina barn å att dom blir otrevligt bemötta i sitt hem är påhopp tycker jag så jag lämnar min egen tråd men ni kan ju fortsätta med era påhopp bakom ryggen på mig om ni vill det!!!

• Svar på tråden snärt på fingrarna??
  • aspenbäck
    Rootsler skrev 2009-05-20 16:50:46 följande:
    Har absolut inte uppfattat det som att du skulle tycka det var ok att slå barn . Situationen med ditt barn o bitandet tycker jag inte är nån större grej faktiskt.
    nej och tydligen så hjälpte det inte heller för nu har jag små bitmärken i sidan ialla fall så jag kanske skulle ha tagit i lite hårdare med hakknäppen =) tror dock att han kände sig mer "kränkt" av att jag inte ville ta upp honom i knät nu =) kanske en socanmälan på det?????
  • Rootsler
    aspenbäck skrev 2009-05-20 16:58:21 följande:
    nej och tydligen så hjälpte det inte heller för nu har jag små bitmärken i sidan ialla fall så jag kanske skulle ha tagit i lite hårdare med hakknäppen =) tror dock att han kände sig mer "kränkt" av att jag inte ville ta upp honom i knät nu =) kanske en socanmälan på det?????
    Hahaha! Tycker du är modig jag, som vågar skriva sånt i den här tråden
  • SaramedM
    aspenbäck skrev 2009-05-20 16:58:21 följande:
    Menar du att du fysiskt gav igen för att han biter dig?

Mao så lär du honom att det är ok att göra andra illa bara de är mindre?
  • Tygtiiger

Hej TS!

Jag kan upplysa dig om att man har forskat på om aga hjälper - alltså om barn faktiskt förstår bättre och lär sig bättre och uppför sig bättre om man slår dem i uppfostringssyfte (biter dem, luggar, daskar, snärtar på fingrarna etc). Och ALL forskning visar att det gör de inte. Små barn (förskolebarn) kan inte koppla samman smärtan med förbudet.
    Aga är alltså meningslöst.

Hot om våld kan ha viss effekt och få barn att avstå från vissa beteenden om någon annan tittar.

Så nu kan du sluta slå dina barn på fingrarna, det är meningslöst (och olagligt).

• SaramedM
    Rootsler skrev 2009-05-20 19:57:25 följande:
    Hahaha! Tycker du är modig jag, som vågar skriva sånt i den här tråden
    Jag har verkligen svårt att se det roliga i att en mamma agar sitt barn
  • aspenbäck
    SaramedM skrev 2009-05-20 22:00:49 följande:
    ja fast den här tråden börjar bli lite smått hysterisk tycker jag, vi pratar som sagt om en snärt på fingrarna är det ingen mer än jag som förstår innebörden av en snärt???
    Om era barn är på en brygga och är på väg ner i vattnet så tar ni kanske inte tag i dem hårt då heller eller för risken att det ska bli "kränkt", Nej då kanske ni ska börja disskutera med eran ett åring att den sk komma tillbaka, oups nu ligger den i vatten....
  • SaramedM
    aspenbäck skrev 2009-05-21 08:56:11 följande:
    ja fast den här tråden börjar bli lite smått hysterisk tycker jag, vi pratar som sagt om en snärt på fingrarna är det ingen mer än jag som förstår innebörden av en snärt??? Om era barn är på en brygga och är på väg ner i vattnet så tar ni kanske inte tag i dem hårt då heller eller för risken att det ska bli "kränkt", Nej då kanske ni ska börja disskutera med eran ett åring att den sk komma tillbaka, oups nu ligger den i vatten....
    Nej men det inte fysisk besraffning heller, du kan inte jämföra päron och äpplen
    min 1 åring hade inte varit på en brygga utan flytväst iofs

Men skitsamma, om du är så säker på att det du gör är rätt och ok så riung socialkontoret på måndag och hör om de håller med dig

Det är olagligt att fysiskt bestraffa ett barn
  • Tygtiiger

Aspenbäck: antingen gör en snärt på fingrarna ont eller så gör den inte det. Om den gör ont är det aga, alltså tillfogande av smärta i uppfostringssyfte. Det är förbjudet i lag och dessutom meningslöst - aga funkar inte som uppfostran.
    Om det inte gör ont är det också meningslöst, då har det bättre effekt att ta bort barnets hand, säga till, avleda eller någon av alla andra tusentals metoder man kan använda.

Slutsats: föräldrar som snärtar sina barn på fingrarna är för lata för att använda en annan metod och för dumma för att inse att det inte hjälper.

• Rootsler
    SaramedM skrev 2009-05-20 22:00:49 följande:
    Ja vet du vad, jag håller helt med, inget roligt alls med föräldrar som agar sina barn!
  • Rootsler

TygTiger:
    Den forskning du hänvisar till, finns den tillgänglig på nätet? Skulle vara intressant läsning vid något tillfälle när man har tid..

• Melle87

Dom som agar sina barn i uppfostringssyfte bryter mot lagen och kan anmälas.
    Att det är olagligt visar ganska tydligt att aga inte är ok.
    Hur kan man ens vilja göra illa sitt barn?

• Dr Mupp

Jag tycker att alla föräldrar som snärtar sin barn ska offentligt piskas på torget. För då kanske de lär sig att man inte får snärta barn.

• lennartsdotter
    aspenbäck skrev 2009-05-21 08:56:11 följande:
    ja fast den här tråden börjar bli lite smått hysterisk tycker jag, vi pratar som sagt om en snärt på fingrarna är det ingen mer än jag som förstår innebörden av en snärt??? Om era barn är på en brygga och är på väg ner i vattnet så tar ni kanske inte tag i dem hårt då heller eller för risken att det ska bli "kränkt", Nej då kanske ni ska börja disskutera med eran ett åring att den sk komma tillbaka, oups nu ligger den i vatten....
    Men det är väl en förbannad skillnad på den situationen och att aga i uppfostrande syfte?

Jag skulle lätt slita mitt barn i håret om det krävdes för att rädda livet på honom men det innebär inte att jag tycker att det är OK att lugga barn i uppfostrande syfte.

Jag skulle hugga handen av honom för att rädda hans liv men jag hugger inte handen av honom om han snattar.
  • Benjamin Hedström

Jag har blivit agad som liten. Man känner bara skuld känslor de första gångerna, sedan går det över till att man tror att såhär ska det vara.efter ett tag börjar man skolan blir mycket oskyldigt beskylld på grund av att man inte beter sig som alla andra barnen. Du blir mobbad hela grund skolan upp till högstadiet bytt skolor 3-4 gånger före detta. kommer upp i högstadiet samma visa där. Då hormoner hos en kille träder i kraft i denna ålder blir man mycket mera själv beskyddande vilket ledet med alla minnen till en aggression du inte vet vad du ska göra av. På samma gång du har så mycket kärlek man vill ge. Detta är något man inte brukar snacka om rakt ut. De första sakerna som gjorde att jag börja förstå att jag inte blev rätt behandlad var när jag mötte min första kompis. Jag var 12 Daniel var 11, första gången jag kom dit bjöd dem på kakor och var mycket trevliga och lagade mat för oss alla. Jag blev först chockerad och pratade inte så mycket för jag var inte van med vad som hände. tog upp gaffeln med höger handen högerhänt som jag är där kom ingen reaktion från dem. började äta och ja inget hände. hade detta varit hemma så hade fått gå och lägga mig med blåmärken på ryggen eller svullnad i ansiktet sedan fick man ingen mat till frukost på morgon dagen. Även legat akut på sjukhuset med min mor som var vilsen i problem efter skilsmässan med min far.jag tappade en ketcup flaska på marken och när jag lutade mig ned för att plocka upp den kom en hård smäll mot min bak med stålhätta och min svans kota var brruten. kunde inte stitta riktigt på flera veckor efter detta. detta pågick tills jag blev 15 och fick bestämma själv vart jag ville bo. Efter som att socialstyrelsen ansåg att min far hade rätt att träffa sitt barn mot dets vilja. efter som att jag var för ung för att bestämma själv blev jag lämmnad i boarp till min far där jag stod och grät när min mor och min styv far körde iväg. Stod alltid bakom samma träd och hoppades på att de skulle komma tillbax och hämta mig.  efter som jag visste vad som väntade mig. man vågade inte heller fråga sin far om man fick ringa sin mor för att då fick du sitta i trappan för att du inte visade respekt för din far. du fick ingen mat det ända du fick var ett viol färgat öra, vi har visat några av dessa blåmärken skrap sår för doktorerna innan. sen kom det en vinter dagen efter nyår 2000 då hände det igen hade blivit rappad över baken så att den va blå spräcklig när jag kom hem till min mor samma dag. kunde inte sitta på vägen hem som är 6mil lång. fick sitta på knä i baksätet med huvudet riktat ut ur bakrutan. samma dag körde min styv far Mikael mig till akuten igen.denna gången fick vi en sköterska. jag sa att min far hade slagit mig till henne och hon blev helt hysterisk och gav min styvfar en örfil då hon trodde att Mikael var min far. dröjde inte länge innan en annan sköterska och en doktor dök upp och lughnade ner henne.nu när man tänker tillbaka på detta så tror jag i ett sånt tillfälle fick hon nog sparken och allt på grund av mig. till slut går det så långt att du ignorerar alla problem. Min fadder tog livet av sig det var en av de ända fader figurer som jag faktist såg upp till efter detta dröjde det inte länge innan vänner började försvinna ur mitt liv av de små jag hade. Johan träffade jag när han flyttade in i huset brevid mig han hade också haft ett svårt liv han blev senare samma år som jag träffade honnom iväg skickad till en egen lägenhet de hade ordnat för han, inte långt efter det tog han livet av sig, jag förstod inte riktigt vad som hade hänt förrens detta året 2010 då jag en dag kom underfund med hur känslokall jag blivit, hade stäng av mina känslor under en längere tid då en av mina andra kompisar fick cancer Pontus heter han jag var så orolig att han skulle gå bort för det var den polaren jag hade som fortfarande ville hålla kontakten med mig... han flyttade till sverige från usa där träffade han mig vi blev kompisar haft våra små konflikter då och då som alla kompisar har någon gång men det slutade inte våran vänskap när han hade gått ur högskolan och jobbat på ett par olika ställen i sverige flyttade han till norge då han insjuknade, enligt doktorn låg han för dötts bedden han hade inte långt kvar att leva, men Pontus är en stark person som jag känner han. doktorn hade erbjudit han att få något för att sommna in när det som so värst ut, men Pontus sa nej jag vill försöka han väntade nämerligen sin dotter.  Men han blev bättre efter tag. att få leukemi är som att vinna miljoner på en triss och att överleva är mycket ovanligt. Pontus är nu på fötterna och i sverige igen över julen hos sin mor och far och hade det inte varit för att jag såg hur stark han var och att han alltid ser hoppet i de omöjliga sitvationerna så hade jag nog aldrig kommit så långt som jag gjort det senaste året. I alla fall  ska man dra hela min historia så finns det många händelser som skulle ta för lång tid att förklara. men att aga ett barn är fel detta skulle aldrig jag tollerera hända i min omgivning för jag vet hur mycket det har skadat mig, jag vet hur svårt det är, de som skäms över sina föräldrar när de bjuder på mat, kakor och annat bör tänka om ni bör uppskatta det. medans ni står och ignorerar de i eran omgivning finns det barn där ute som inte får mat på bordet som också skulle mer än gärna byta sits med er.Finns även människor som tror att sånna här saker inte händer i din omgivning. men i självaste värket kan det vara din trevligaste granne som utsätter sina barn för detta.min far var mycket trevlig mycket kompisar och för det mästa bra stält Bertil Lindskog heter han bor i torsbo för er som inte tror på min historia, Något du lär dig ganska snabbt är att inte många tror eller ens förstår sig på dig. Jag tycker mycket synd om alla dessa barn och jag önskar att jag kan göra något för att förhindra detta. Har antagligen formulerat en del meningar fel tack vare mina snälla lärare som aldrig tog sig not tid med att hjälpa mig.när du får stryk för att göra fel frågar du heller mer än 1 gång istället för att göra fel.vilket leder till att de blir förbannade på dig och utsätter dig som ett skam objekt i klassen vad som sedan leder till att du blir dum förklarad som sedan leder till att man hoppar av skolan för att orka med sitt liv. Nu för tiden lider jag av stress, ångest, magsår och psykiskt lidande. Med en bakgrund som denna utvecklade jag också ett koncentrations problem av all ångest och stress som jag nu får ta medicin för.Med andra ord tänk före du höjer näven eller skriker raus åt dina barn raus fick man höra ofta vilket man snabbt förstod betydde försvinn.Idag lever jag som vad jag antar ett vanligt liv eller så nära jag kan komma med förhoppningar på att allt bara kan bli bättre och att man kan börja glömma dessa blank klara minnen som dyker upp varje gång man ser/hör någon skrika eller bråkaHoppas ni förstår hur detta kan på värka en person under längre tid. Många anser sig vara riktigt starka och säger att haha det klarar la vem som hälst nepas problemas du är bara en fjant. Tål inte lite stryk och så vidare, Jag förväntar mig ingen hjälpmen för er som inte tror det skadar era barn ni har fel. De fåtal som lyckas dölja sina problem efter en längre tid under psykisk och fysisk misshandel kan värka som en perfekt människa.Visar aldrig sina fel, drar sig undan när de mår dåligt för att ingen ska lägga märke till det.Första glimten du får av personens riktiga jag kan komma långt efter du trodde du visste vem personen igenterligen var, många av deras vänner kommer bli förbryllade av vad de sett efter som att de trodde de kände personen. Denna personen i fråga som nu är jag trodde det inte fanns något annat sätt att skaffa vänner än att spela en roll... använde mig av många andras historier hur min familj såg ut hur min far va för att få vänner, när man har gjort allt eller i alla fall när man tror man har gjort allt man kunnat göra för att glömma sina problem inser man hur fel det äroch känner all ånger komma, Jag har lovat mig själv att inte föra över mina problem till någon annan,  Livet är grymt man kan inte lita på många men man borde kunna lita på sin familj.
    Mvh Benjamin

• Benjamin Hedström
    Benjamin Hedström skrev 2010-12-30 07:24:06 följande:
    Jag har blivit agad som liten. Man känner bara skuld känslor de första gångerna, sedan går det över till att man tror att såhär ska det vara.efter ett tag börjar man skolan blir mycket oskyldigt beskylld på grund av att man inte beter sig som alla andra barnen. Du blir mobbad hela grund skolan upp till högstadiet bytt skolor 3-4 gånger före detta. kommer upp i högstadiet samma visa där. Då hormoner hos en kille träder i kraft i denna ålder blir man mycket mera själv beskyddande vilket ledet med alla minnen till en aggression du inte vet vad du ska göra av. På samma gång du har så mycket kärlek man vill ge. Detta är något man inte brukar snacka om rakt ut. De första sakerna som gjorde att jag börja förstå att jag inte blev rätt behandlad var när jag mötte min första kompis. Jag var 12 Daniel var 11, första gången jag kom dit bjöd dem på kakor och var mycket trevliga och lagade mat för oss alla. Jag blev först chockerad och pratade inte så mycket för jag var inte van med vad som hände. tog upp gaffeln med höger handen högerhänt som jag är där kom ingen reaktion från dem. började äta och ja inget hände. hade detta varit hemma så hade fått gå och lägga mig med blåmärken på ryggen eller svullnad i ansiktet sedan fick man ingen mat till frukost på morgon dagen. Även legat akut på sjukhuset med min mor som var vilsen i problem efter skilsmässan med min far.jag tappade en ketcup flaska på marken och när jag lutade mig ned för att plocka upp den kom en hård smäll mot min bak med stålhätta och min svans kota var brruten. kunde inte stitta riktigt på flera veckor efter detta. detta pågick tills jag blev 15 och fick bestämma själv vart jag ville bo. Efter som att socialstyrelsen ansåg att min far hade rätt att träffa sitt barn mot dets vilja. efter som att jag var för ung för att bestämma själv blev jag lämmnad i boarp till min far där jag stod och grät när min mor och min styv far körde iväg. Stod alltid bakom samma träd och hoppades på att de skulle komma tillbax och hämta mig.  efter som jag visste vad som väntade mig. man vågade inte heller fråga sin far om man fick ringa sin mor för att då fick du sitta i trappan för att du inte visade respekt för din far. du fick ingen mat det ända du fick var ett viol färgat öra, vi har visat några av dessa blåmärken skrap sår för doktorerna innan. sen kom det en vinter dagen efter nyår 2000 då hände det igen hade blivit rappad över baken så att den va blå spräcklig när jag kom hem till min mor samma dag. kunde inte sitta på vägen hem som är 6mil lång. fick sitta på knä i baksätet med huvudet riktat ut ur bakrutan. samma dag körde min styv far Mikael mig till akuten igen.denna gången fick vi en sköterska. jag sa att min far hade slagit mig till henne och hon blev helt hysterisk och gav min styvfar en örfil då hon trodde att Mikael var min far. dröjde inte länge innan en annan sköterska och en doktor dök upp och lughnade ner henne. nu när man tänker tillbaka på detta så tror jag i ett sånt tillfälle fick hon nog sparken och allt på grund av mig. till slut går det så långt att du ignorerar alla problem. Min fadder tog livet av sig det var en av de ända fader figurer som jag faktist såg upp till efter detta dröjde det inte länge innan vänner började försvinna ur mitt liv av de små jag hade. Johan träffade jag när han flyttade in i huset brevid mig han hade också haft ett svårt liv han blev senare samma år som jag träffade honnom iväg skickad till en egen lägenhet de hade ordnat för han, inte långt efter det tog han livet av sig, jag förstod inte riktigt vad som hade hänt förrens detta året 2010 då jag en dag kom underfund med hur känslokall jag blivit, hade stäng av mina känslor under en längere tid då en av mina andra kompisar fick cancer Pontus heter han jag var så orolig att han skulle gå bort för det var den polaren jag hade som fortfarande ville hålla kontakten med mig... han flyttade till sverige från usa där träffade han mig vi blev kompisar haft våra små konflikter då och då som alla kompisar har någon gång men det slutade inte våran vänskap när han hade gått ur högskolan och jobbat på ett par olika ställen i sverige flyttade han till norge då han insjuknade, enligt doktorn låg han för dötts bedden han hade inte långt kvar att leva, men Pontus är en stark person som jag känner han. doktorn hade erbjudit han att få något för att sommna in när det som so värst ut, men Pontus sa nej jag vill försöka han väntade nämerligen sin dotter.  Men han blev bättre efter tag. att få leukemi är som att vinna miljoner på en triss och att överleva är mycket ovanligt. Pontus är nu på fötterna och i sverige igen över julen hos sin mor och far och hade det inte varit för att jag såg hur stark han var och att han alltid ser hoppet i de omöjliga sitvationerna så hade jag nog aldrig kommit så långt som jag gjort det senaste året. I alla fall  ska man dra hela min historia så finns det många händelser som skulle ta för lång tid att förklara. men att aga ett barn är fel detta skulle aldrig jag tollerera hända i min omgivning för jag vet hur mycket det har skadat mig, jag vet hur svårt det är, de som skäms över sina föräldrar när de bjuder på mat, kakor och annat bör tänka om ni bör uppskatta det. medans ni står och ignorerar de i eran omgivning finns det barn där ute som inte får mat på bordet som också skulle mer än gärna byta sits med er.Finns även människor som tror att sånna här saker inte händer i din omgivning. men i självaste värket kan det vara din trevligaste granne som utsätter sina barn för detta.min far var mycket trevlig mycket kompisar och för det mästa bra stält Bertil Lindskog heter han bor i torsbo för er som inte tror på min historia, Något du lär dig ganska snabbt är att inte många tror eller ens förstår sig på dig. Jag tycker mycket synd om alla dessa barn och jag önskar att jag kan göra något för att förhindra detta. Har antagligen formulerat en del meningar fel tack vare mina snälla lärare som aldrig tog sig not tid med att hjälpa mig.när du får stryk för att göra fel frågar du heller mer än 1 gång istället för att göra fel.vilket leder till att de blir förbannade på dig och utsätter dig som ett skam objekt i klassen vad som sedan leder till att du blir dum förklarad som sedan leder till att man hoppar av skolan för att orka med sitt liv. Nu för tiden lider jag av stress, ångest, magsår och psykiskt lidande. Med en bakgrund som denna utvecklade jag också ett koncentrations problem av all ångest och stress som jag nu får ta medicin för.Med andra ord tänk före du höjer näven eller skriker raus åt dina barn raus fick man höra ofta vilket man snabbt förstod betydde försvinn.Idag lever jag som vad jag antar ett vanligt liv eller så nära jag kan komma med förhoppningar på att allt bara kan bli bättre och att man kan börja glömma dessa blank klara minnen som dyker upp varje gång man ser/hör någon skrika eller bråkaHoppas ni förstår hur detta kan på värka en person under längre tid. Många anser sig vara riktigt starka och säger att haha det klarar la vem som hälst nepas problemas du är bara en fjant. Tål inte lite stryk och så vidare, Jag förväntar mig ingen hjälpmen för er som inte tror det skadar era barn ni har fel. De fåtal som lyckas dölja sina problem efter en längre tid under psykisk och fysisk misshandel kan värka som en perfekt människa.Visar aldrig sina fel, drar sig undan när de mår dåligt för att ingen ska lägga märke till det.Första glimten du får av personens riktiga jag kan komma långt efter du trodde du visste vem personen igenterligen var, många av deras vänner kommer bli förbryllade av vad de sett efter som att de trodde de kände personen. Denna personen i fråga som nu är jag trodde det inte fanns något annat sätt att skaffa vänner än att spela en roll... använde mig av många andras historier hur min familj såg ut hur min far va för att få vänner, när man har gjort allt eller i alla fall när man tror man har gjort allt man kunnat göra för att glömma sina problem inser man hur fel det äroch känner all ånger komma, Jag har lovat mig själv att inte föra över mina problem till någon annan,  Livet är grymt man kan inte lita på många men man borde kunna lita på sin familj.
    Mvh Benjamin
  • Fanny b
    aspenbäck skrev 2009-05-18 12:22:42 följande:
    men en snärt på fingrarana är absolut inte barnmisshandel, det är ju för att markera, det går inte att diskutera med ett litet barn runt ett år och yngre. Sedan får man absolut inte SKADA sitt barn, eller sätta det i system att markera på ett sådant sätt men om det händer ngn enstaka gång så fine. Min son på snart ett år tycker just nu att bitas är det roligaste som finns, alltså han biter hårt på alla så att det går hål på skinet. Jag fick så himla ont häromdagen så att jag knäppte till honom på hakan i samma sekund. Han fick inte ont men hajade till och blev arg som ett bi. Har dock inte bitit sedan dess. Anser ni då att jag är en barnmisshandlare?

Jag har inga barn, men en valp, som på valpars vis tycker om att nafsa på mina händer med och fötter med sina sylvassa tänder. Det gör ont men mitt ansvar som hundägare är inte överreagera när mina hundar omedvetet skadar mig, utan hitta på sätt att lösa situtationen på andra sätt. För valpen nafsar inte på mig för att medvetet skada mig, precis som det finns orsaker till varför småbarn biter.
Svar på tråden snärt på fingrarna??