• Anjonen

snärt på fingrarna??

var precis in och läste i en annan tråd där åsikterna var många om vad som är aga och inte. Jag personligen skulle förmodligen fått mycke skäll om jag lagt mig i där för jag är en av de få (verkar det som) som anser att en snärt på fingrarna ibland kan va nödvändigt för att få dom små att förstå att det föreligger fara.

vill bara i den här tråden kolla hur många som håller med och inte :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 12:36
    att säga att jag agar mina barn å att dom blir otrevligt bemötta i sitt hem är påhopp tycker jag så jag lämnar min egen tråd men ni kan ju fortsätta med era påhopp bakom ryggen på mig om ni vill det!!!

• Svar på tråden snärt på fingrarna??
  • Duckan74

Jag anser inte att en snärt på fingrarna är aga. Brukar inte använda mig av det som regel men 2 ggr jag markerat mitt allvar med en dask på handen, inte hårt alls utan bara för att få hennes fulla uppmärksamhet.

• Marline

Jag har tron att det går att förklara och prata förstånd med barn utan någon som helst fysisk bestraffning. Jag tycker att all fysisk bestraffning är fel. Jag tror man tappar så mycket förtroende och respekt om man gör illa sina barn eller skrämmer dem till lydnad oavsett anledning. Jag är också av uppfattningen att barn förstår väldigt mycket och att det går att samtala med dem och att man i längden vinner mest på det.

• näradig

barnmisshandel är vad det är inget man själv kan välja gräns för.

och det ÄR inte nödvändigt eftersom det går utmärkt för andra att uppfostra sina barn med RESPEKT!

• lövet2
    Anjonen skrev 2009-05-18 12:00:30 följande:
     som anser att en snärt på fingrarna ibland kan va nödvändigt för att få dom små att förstå att det föreligger fara.
    Ja, barnet lär sig att du är en farlig och opålitlig person. Är det vad du vill?
    We all know how those end ...
  • SaramedM
    Duckan74 skrev 2009-05-18 12:04:12 följande:
    Jag anser inte att en snärt på fingrarna är aga. Brukar inte använda mig av det som regel men 2 ggr jag markerat mitt allvar med en dask på handen, inte hårt alls utan bara för att få hennes fulla uppmärksamhet.
    Men herre gud!

Hur kan man medveten göra så?

TS; jo det är aga och eftersom alla föräldrar inte har sunt förnuft nog att veta det så är det noga reglerat i lagoch förbjudet
  • Anjonen

jag personligen tycker att det är väldigt svårt att samtala med en liten kille som precis börjat krypa?!

Marline skrev 2009-05-18 12:05:41 följande:
    Jag har tron att det går att förklara och prata förstånd med barn utan någon som helst fysisk bestraffning. Jag tycker att all fysisk bestraffning är fel. Jag tror man tappar så mycket förtroende och respekt om man gör illa sina barn eller skrämmer dem till lydnad oavsett anledning. Jag är också av uppfattningen att barn förstår väldigt mycket och att det går att samtala med dem och att man i längden vinner mest på det.
    jag personligen tycker att det är väldigt svårt att samtala med en liten kille som precis börjat krypa å pilla på allt å slita i allt?!
  • näradig
    Anjonen skrev 2009-05-18 12:10:47 följande:
    jag personligen tycker att det är väldigt svårt att samtala med en liten kille som precis börjat krypa?! jag personligen tycker att det är väldigt svårt att samtala med en liten kille som precis börjat krypa å pilla på allt å slita i allt?!
    slås du alltid när något är svårt?
  • SaramedM
    jag personligen tycker att det är väldigt svårt att samtala med en liten kille som precis börjat krypa?!jag personligen tycker att det är väldigt svårt att samtala med en liten kille som precis börjat krypa å pilla på allt å slita i allt?!
    Du slår väl inte en bebis?
  • SaramedM
    jag personligen tycker att det är väldigt svårt att samtala med en liten kille som precis börjat krypa?!jag personligen tycker att det är väldigt svårt att samtala med en liten kille som precis börjat krypa å pilla på allt å slita i allt?!
    plocka bort det som är ömtåligt istället
  • vinkelslip
    jag personligen tycker att det är väldigt svårt att samtala med en liten kille som precis börjat krypa?!

jag personligen tycker att det är väldigt svårt att samtala med en liten kille som precis börjat krypa å pilla på allt å slita i allt?!
    Jovisst, men att lyfta bort barnet från den farliga situationen, eller ta bort det farliga föremålet eller vad det nu är fråga om behöver ju inte ske med våld.
Svar på tråden snärt på fingrarna??