• LillaLilli

metformin, funkade det för dig?

Hejhej.
    Jag fick metformin utskrivet igår..

så nu undrar jag om det har funkat för någon utav er och hur ni har mått eller mår av att äta dom? Änsålänge har jag inte känt någonting även att det var vanligt att må dåligt första dagarna.

så hur gick det för er?

• Svar på tråden metformin, funkade det för dig?
  • Jootoo

Jag började med Metformin (pga oregelbunden mens) hann bara äta 4 månader så var jag gravid, men på den tiden så fick jag mens varannan månad. Och det var klar bättring från innan. Fick tyvärr missfall i vecka 11. Och började då med pillerna igen. Denna gången fick jag mens varje månad. Tog då 5 månader att bli gravid från missfallet och nu verkar det gå bra, är i 6:e månaden nu. Jag mådde bra av pillerna!

Nu vet inte jag anledningen varför du ska ta pillerna om det är för att få regelbunden mens, bli gravid eller annan orsak men för mig hjälpte dom. Innan hade jag mens var 3:e-4:e månad. Och det är lite svårt att pricka in en ägglossning då för att bli gravid..

Men det är så olika för alla.

Lycka till!

Mvh / Johanna

• LillaLilli
    Jootoo skrev 2009-05-20 12:59:13 följande:
    Jag började med Metformin (pga oregelbunden mens) hann bara äta 4 månader så var jag gravid, men på den tiden så fick jag mens varannan månad. Och det var klar bättring från innan. Fick tyvärr missfall i vecka 11. Och började då med pillerna igen. Denna gången fick jag mens varje månad. Tog då 5 månader att bli gravid från missfallet och nu verkar det gå bra, är i 6:e månaden nu. Jag mådde bra av pillerna!Nu vet inte jag anledningen varför du ska ta pillerna om det är för att få regelbunden mens, bli gravid eller annan orsak men för mig hjälpte dom. Innan hade jag mens var 3:e-4:e månad. Och det är lite svårt att pricka in en ägglossning då för att bli gravid..Men det är så olika för alla.Lycka till!Mvh / Johanna
    men det låter ju lovande då. jag äter dom med för att jag knappt aldrig har mens..
    men tråkigt med missfall för din skull, men hoppas verkligen det går hela vägen nu då! :D

hoppas att jag med får lite mera regelbunden mens nu då.. jag har haft mens bara 3 gånger på start ett år.
  • Man ska va glad och snäll

för mig hände ingenting utöver att jag inte kunde äta upp maten och som ett resultat av detta (förmodar jag, dvs att ämnesomsättningen blev uppfuckad) så gick jag upp 6 kg på 2 månader. Ingen förbättring i barnmakerimiljön.

• malingo

Man ska va glad och snäll skrev 2009-05-22 22:33:54 följande:

för mig hände ingenting utöver att jag inte kunde äta upp maten och som ett resultat av detta (förmodar jag, dvs att ämnesomsättningen blev uppfuckad) så gick jag upp 6 kg på 2 månader. Ingen förbättring i barnmakerimiljön.
    Gick upp 6 kg???

Fan oxå, det är ju typ det sista jag vill göra!!!

Jag började med Metformin för snart en vecka sen (du vet... =)) och jag mår som ett arsel! Vet inte om det bara beror på dom men lite iallafall. Blir väldigt illamående när jag ätit mat och blir inte lika hungrig som innan...
  • ASLH

Hej!

Första gången jag fick metformin så var det i syfte att gå ner i vikt. Visste inte då att det var bra för PCO. Läkaren sa att det skulle vara en skjuts neråt. Hon sa även att det skulle hjälpa överviktiga att bli gravida som följd av viktnedgång. Nu har jag börjat ta dem igen för att denna gång vill jag ha barn. Men i början har jag svårt att "Hålla tätt". Men sen är min erfarenhet att det avtar. Som tur eee! Men jag har inte sett något resultat av det på något annat sätt faktiskt. Varken upp lr ner.

• malingo
    ASLH skrev 2009-05-24 10:26:03 följande:
    Hej! Första gången jag fick metformin så var det i syfte att gå ner i vikt. Visste inte då att det var bra för PCO. Läkaren sa att det skulle vara en skjuts neråt. Hon sa även att det skulle hjälpa överviktiga att bli gravida som följd av viktnedgång. Nu har jag börjat ta dem igen för att denna gång vill jag ha barn. Men i början har jag svårt att "Hålla tätt". Men sen är min erfarenhet att det avtar. Som tur eee! Men jag har inte sett något resultat av det på något annat sätt faktiskt. Varken upp lr ner.
    Hmm, fattar inte vad du menar riktigt...
    Du fick dom för att gå ner i vikt? Funkade dom?
    "Hålla tätt"? Vadå hålla tätt? På vilket sätt?
  • ASLH

Ah sorry!
    Jo jag är överviktig och fick metformin för det. Nu får jag det för att jag har PCo och det ska hjälpa till med mensen och att gå ned i vikt. Men varken mensen har kommit eller jag har minskat i vikt.

Med att hålla tätt menar jag att min mage sätter igång på högvarv och att det blev diarre´i början för mig.

Hoppas du förstod mer nu! :)

Svar på tråden metformin, funkade det för dig?