• mamma till C

familjerådgivning erfarenhet någon???

Finns det någon här med erfarenhet av familjerådgivning. Hur går det till? Hur snabbt brukar man få hjälp?

Hur kunde det bli så här? Nu är vi i akut behov av familjerådgivning. Vi kan inte prata med varandra längre utan att bråka. Blir bara så ledsen...Han kan inte leva med någon som inte är lycklig säger han. Jag har haft det tufft på jobbet en längre tid och inte haft energi kvar till våran relation efter att barn och vardagen tagit sitt. Han i sin tur har själv ett väldigt krävande jobb med många sena kvällar och en del helgaktiviteter. det blir till slut inte mycket tid kvar för oss. Vi har två underbara barn 2 och 5 år. Varav den minsta haft en väldigt jobbig vår sömnmässigt. en lång period sov aldrig hela familjen samtidigt.
    Oj vad rörigt det blir...

Vi är överens om att söka hjälp hos familjerådgivningen. Men igår när när vi pratade (som till slut blev tjafs) och jag frågade vad hans mål är med att vi ska ta hjälp hade han inget svar, vilket känns svårt att höra eftersom det då känns som han givit upp och inte tycker vi har något att kämpa för. Mitt mål är solklart att vi ska kämpa för att hitta tillbaka till varandra och kunna fortsätta leva som en hel familj. Han känns så uppgiven och det är det som gör att jag blir så ledsen och rädd att han redan bestämt sig för att lämna oss...

• Svar på tråden familjerådgivning erfarenhet någon???
  • mysan78

Jo men visst har jag erfarenhet av familjeterapi -eller parsamtal som det vi gick hette. Jag och min man gick in på kommunens hemsida och kollade upp vilka som var subventionerade. Vi valde en man och ringde. En vecka senare satt vi i vårt första samtal...

För oss var det helt fantastiskt bra att gå. Vi fick äntligen ventilera allt vi gått och burit på men som bara blivit infekterade bråk när vi försökt själva. Det är mycket lättare att ta ändra sina tankar och ta tips från någon utomstående än från sin partner. Vår terapeut var också väldigt duktig på att fokusera på våra "riktiga" problem och inte falla in i all sörja av oklara konflikter vi la fram.

Vi gick 10ggr som var det man fick av kommunten och sen 3 ggr extra. Nu är det ett år sen vi slutade. Visst blir vi fortfarande irriterade och arga på varandra men det leder inte längre till bråk som ligger och pyr i dagar.

Att gå i parsamtal löser inte alla ens problem men det hjälper en att ta reda på vad det är man egentligen känner och varför. Att sitta och lyssna på sin partner gav mig sen helt annan förståelse för min man och tvärtom...

Hoppas ni hittar någon ni känner förtroende för så er situation kan bli bättre!
    Lycka till!!

• Zavedos

Jag och min sambo har gått i familjerådgivning, det var helt fantastiskt! Vi hade inte varit tillsammans idag om vi inte hade fått den hjälpen. Vi fick komma dit snabbt. Det viktiga är att båda går dit med öppet sinne och att man inte förväntar sig att få medhåll från terapeuten. Att samtala med en tredje part närvarande är en helt annan sak än att prata hemma och man undviker det vanliga misstaget att dra upp saker som inte är relevanta och börja bråka. Lycka till!

• Utlandssvensk

Hej!
    Egentligen sâ tycker jag att du just nu bara ska vara glad att ni bâda är överens om att testa familjerâdgivning. Att han gâr med pâ det tyder ju pâ att han inte har gett upp om ert förhâllande sâ varför pressa honom mera om hans 'mâl' med att gâ dit?? Antagligen sâ kommer ni att fâ hjälp för att kunna fortsätta tillsammans, men sätt ingen press pâ honom om det. Lât honom hellre fâ känna att râdgivningen lika gärna kan hjälpa honom att bryta upp pâ ett bra sätt. Inte för att det är speciellt troligt, men för att han ska känna sig fri frân (dina) krav när ni gâr dit. Det är inte bra att du vill 'bestämma' över varför du OCH han ska gâ till familjerâdgivningen och om det vill sig illa sâ kanske han slâr bakut och vägrar...
    Vi har gâtt till och frân och fâtt hjälp, men tyvärr sâ har ingen terapeut ett 'trollspö' som gör allt bra - man mâste själv kämpa för att fâ förhâllandet att fungera...
    Lycka till!

• Sara G

Hej! Vi funderar också på att gå i familjerådgivning så jätteintressant att läsa era inlägg om det. Jag tycker också att det är bra, iallafall en bra början, att ni är överens om att söka hjälp. Sen får man se vad som händer.
    Jag och min sambo är tyvärr inte lika överens. Vi bråkar jättemycket och det är jag som har föreslagit familjerådgivning. Min sambo tycker dock att "ensam är stark" typ och vill inte ha in någon tredje part. Han tycker vi borde klara att lösa våra problem själva, annars ingen idé... Jag blir galen på detta eftersom vår kommunikation verkligen inte funkar och att jag faktiskt tror att vi skulle kunna få nya perspektiv på saker och ting hos en terapeut. Några tips på hur jag ska kunna övertyga honom?!

• Stora Havet

Vi gick via Svenska Kyrkan (inte religiöst alls), kolla deras hemsida (svenskakyrkan.se). Har man barn får man komma rätt fort. Inte dyrt alls (400 kr/ggr - och då delade vi på kostnaden). Tror att kommunen också har något sådant. Googla.

Min sambo var också tveksam till detta, men då sa jag att han kunde ju följa med och bara sitta å lyssna, han behövde inte prata dvs han kände inga krav eller prestationskrav. Sen när vi väl var där så pratade han också.

Jag bokade tid och talade om att den tiden var bokad - ville han komma så var det bra, men inget han måste göra. Hade han inte velat gå så hade jag gått själv. Men nu följde han ju med ändå.

• maggsan

En undran bara..
    om man nu går dit o mannen i mitt liv säger något som sårar mig.. jag kommer inte kunna glömma det.. jag kommer ju att gå runt o va orolig för att inte göra samma misstag igen eller fel för den delen.. å så kommer jag vara ledsen över att han sårat mig..

hur löser man ett sådant problem?

• trollbottom

För oss har det också varit helt underbart bra. Vi har varit på samtal till och från hela vår relation. Mest till och det har räddat vårt förhållande.
    Vi går via kommunen, har fått komma inom någon vecka och det kostar 150 kr gången.
    Sägs saker som sårar där får man ta hjälp av den som man går hos att reda ut det. Kan ju bero på missförstånd. Själv tycker jag det är bättre att min man säger något som sårar där än håller inne på något som inte känns bra

• BjornAspling

Kan rekommendera min terapeut, Bo Wiberg (http://www.psykoterapi-bowiberg.se) som finns i Vallentuna norr om stockholm. Det är väldigt skönt att någon gång i halvåret gå med min partner och bara snacka av sig lite om vad man tycker och tänker. Brukar se prykoterapeuten mer som ett bollplank än en guide.

Lycka till!
  • Dixxi

Jag startade faktiskt just en tråd om familjerådgivning. måste säga att jag kände igen mig väldigt mycket i det du skrev. Har nyss tagit kontakt men familjerådgivning och hoppas det ska hjälpa oss...

Vi bråkar och tjafsar nästan jämt och kan inte föra en normal diskussion utan att börja bråka.. jag hoppas verkligen att det hjälper annars kommer vi nog inte att vara tillsammans så länge till...

Svar på tråden familjerådgivning erfarenhet någon???