• Mysrester

Hur ovanligt/vanligt är det att könsbestämning via ultraljud visar fel?

Man hör ju ibland att det visat sig att den lilla visade sig flickan vara en pojke vid födseln. Men hur vanligt är det att det visar fel. Och vet ni fall som visat tvärtom, dvs att det man trott var en pojke visade sig vara en flicka?

Jag vet att jag väntar en pojke, och är så inkörd på det nu så om det kommer ut en flicka kommer jag bli väldigt förvånad. Egentligen spelar det ingen roll, men det kommer ju säkert ta en stund att ställa om sig.

Har ni hört talas om fall, eller tom varit med om det själva? Berätta!

• Svar på tråden Hur ovanligt/vanligt är det att könsbestämning via ultraljud visar fel?
  • Honeyrose

första gången sa hon att hon trodde det var en flicka men inte helt säker o att vi skulle komma tillbaka efter några veckor. det gjorde vi o då sa hon att det var en flicka, så vi hoppas att hon har rätt, annars blir det rätt många klänningar till pojken ;)

• essemia

Tycker det borde bero mycket på när i graviditeten man gör ultraljudet. Jag har hört att på RUL är det mycket mer osäkert för BM att kunna avgöra könet. Gör man ett könsbestämmande UL så görs det tidigast i v 26 just av den anledning att de då kan lämna ett hyffsat säkert besked. Vi har gjort just ett sådan förra veckan och fick veta att vi väntar en tjej! Återstår naturligtvis att se om det verkligen stämmer, men BM pekade ut blygdläpparna på UL'et och det syntes tydligt även för oss ovana!

• guldplutt

Visst händer det, men jag tror inte det är särskilt ofta om de säger sig ha sett med säkerhet. Jag tror dels att det är olika mellan olika BM hur skickliga de är på att se, helt enkelt. Sedan finns det ju bebbar som skyler sig också Men om det är en skicklig Bm som säger att hon ser, inte att hon tror kanske eventuellt, då litar jag på det. Det stämde för oss förra gången, hon sa tjej, och ut kom en tjej. Den här gången sa hon kille redan på NUPP, och igår på RUL var det inget att ta miste på, den stod rakt upp i vädret . Skulle förvåna mig oerhört om det inte stämde med kille den här gången. Litar till 99,9% på vår UL-BM!

• buffybus

till mig sa dem pojke och jag fick ett fotto på könet på rutin UL.. och visst stämde det..

denna ggn fråga dem innan vi börja om vi ville veta.. så vi sa ja och hon sa sen denna ggn blir det en flicka. inget alls om att hon inte va säker o så, litar fullt ut på henne. gjorde dessutom i 3D på rutin UL tror dem ser säkrare med 3d..

André ska bli storebror i Juli-09
  • lovelylocks

jag visste med ens då jag plussat att jag väntade en pojke. 5 ultraljud på gyn i slutet av grav m samma överläkare o han sa alla gånger att det var en flicka, men jag trodde honom aldrig fullt ut. ut kom en liten pojke :) världens bästa.

Nu känner jag på mig att det är en flicka så skulle de säga ngt annat skulle jag bli mycket paff!

• VR0NK

Klart att det spelar roll när under graviditeten man gör UL. Självklart är det lättare att se ju längre tiden går.
    Dessutom beror det ju på hur barnet ligger.
    Tror dock att de är rätt säkra på vad de ser när de säger något alls, men självklart kan de ta fel.
    Nu var det dock tydligen snack om att de skulle sluta att informera här pga att någon hade gjort abort efter svaret. Hur man nu kan göra det.

Själv gjorde jag ju ett FVP i vecka 15 och där ser de ju med säkerhet, dock ville de inte berätta vad det skulle bli.

• gnilmre

Det här med att det finns såna som gör abort och att man därför inte bör berätta måste ju bero på när sjukhuset i fråga gör ul... Vi fick göra vårt RUL i vecka 18+6 och dom korrigerade 1 dag med andra ord 19+0. Då är det väl ändå "för sent" för att göra abort va?
    Här i umeå får man veta könet om man frågar, men dom svara bara om dom är hyfsat säkra. Kan dom inte se så gissar dom inte utan säger att det är svårt att se. Så var det när vi väntade dottern. Fick senare (v.24) veta att det var en tjej.
    Denna gång sa bm : "det här ser ju ni också vad det är" och det var ett tydligt paket mellan benen (man kunde utan problem urskilja både snopp och pung). Bilden var underifrån och han låg med händerna bakom nacken så det kan inte ha varit en hand. Hon sa att hon var så säker man kan vara i vecka 19 så vi får ju se om hon hade rätt. =)

• AnnaLüceraMehr

Med mina två första kollade vi inte könet, det är en pojke och flicka. Med trean bad vi BM att kolla på RUL och hon sa att det var en flicka, vilket stämde. Denna gången sa BM att han inte kunde se några pojkdelar men att navelsträngen låg lite ivägen. Han trodde ändå att det är en liten tjej, så nu får vi vänta och se om det är rätt:)

• Mibi

Gammal tråd...läst o blev nyfiken hur det blev för er alla, stämde ul? ?? Specielt du vronk som gick o spådde dig oxå :D

• skogstjejen19

Vi gjorde ett tillväxtultraljud i vecka 32 då sa läkaren att det var en tjej, jag blev förvånad då jag var helt säker på att det var en grabb där inne.

Jaja han kan ju inte ha sett fel tänkte vi och ställde in oss på en tjej.

Ut kom en pojke precis som jag kännt på mig innan.

• meeee01

Att det kan bli så fel man vågar inte lita på ul faktist då det händ rätt

Många där dom säger flicka men ut kommer en pojk:) tror själv stenhårt på en pojk i min mage vi får se i februari :)

• PurpleHeart

Nu har jag läst hela tråden och är väldigt nyfiken på hur de gick för de som hängde här för några år sedan i tråden.

Själv har jag frågat om könet vid två tillfällen. Den förra graviditeten och denna. Förra gången så trodde BM att det var en flicka, och det var det som kom ut också. Denna gången har vi fått reda på att det är en pojke, vilket troligtvis kommer stämma även när bebisen kommer ut då han var väldigt tydligt.

• Mammatilltrissidamer

Har tre döttrar.

I vecka 36 sa de att jag väntade en pojke. Höll på att tappa hakan då barnet var fött och de sa "Grattis till er fina dotter".

• CoxPomona
    Mammatilltrissidamer skrev 2016-11-07 15:26:17 följande:

Har tre döttrar.

I vecka 36 sa de att jag väntade en pojke. Höll på att tappa hakan då barnet var fött och de sa "Grattis till er fina dotter".

Måste fråga om du tydligt såg könet på ultraljudet i v 36? Hur kan de ta fel så sent? Lika kul oavsett kön men jag hade också blivit paff om det blev annat än de sagt och visat på ultraljudet.
Svar på tråden Hur ovanligt/vanligt är det att könsbestämning via ultraljud visar fel?