Torsten76 skrev 2009-06-08 15:02:24 följande:
Har skrivit en tråd i precis samma ämne... Pimkies, hur har det gått, har det blivit bättre? Hur kollar man det? Jag trodde att det var ovanligt att barn hade järnbrist? Gjorde ni det på
BVC?
De kollar det med ett vanligt stick i fingret. Jag har fyra barn var av tre har eller har haft dåligt järnvärde. Då vi har fått skrivit upp vad de äter så tror de att de har svårare att ta upp järnet än andra barn, efter som de äter allsidig kost och mat som inerhåller mycket hjärn.
Jag skulle prata med BVC om jag var TS, bättre att de kollar upp så det inte är nån brist eller som nån skrev diabetes eller mandlarna, finns säkert en del annat som man kan kolla så han slipper ha det så.
Mayen skrev 2009-06-08 10:29:27 följande:
Måste det vara nåt "fel" på barnen för att de behöver sova? Jag tycker att när barnen är så små, så kan man låta dem sova middag om de visar tecken på att behöva det under dan. Ibland är det skönt med en paus efter lunch för att "ta igen sig". Vad gör det då om man istället för att gå och lägga sig vid 19-20 tiden istället går och lägger vid 21-tiden? Det viktiga är väl att man under sin "vakna tid" är pigg och glad? Jag bor i Italien och här låter man de barn som visar att de är "sömniga " efter lunch/em sova en stund. Brukar vara 1-1,5 timme. Barnen får sen vara uppe senare på kvällen, men är på det här sättet pigga och glada hela tiden och inte gnälliga på em som barnen ofta blir om de är för trötta. Bara en tanke... Alla barn "orkar inte" vara vakna hela dan - vissa behöver en tupplur på em.
Men man ska reagera om ett barn ändrar beteende, om han tidigare inte har varit så här trött och helt plötsligt blir det så bör man kolla upp det