• Tintene

Vilket funkar bäst för oss PCO:are- PUREGON eller MENOPUR???

Har PCO o har gjort 2 IVF/ICSI då sambon även har för få simmare.... Dessa gånger använde vi PUREGON o fick helt ok resultat dock inga "toppembryon" med full poäng (våra hade 11 poäng av 12- vilket e mkt bra men inte topp)
    Läkaren föreslog att vi kunde prova med Menopur vid nästa försök men jag vet inte .... tänk om vi får sämre resultat... o d verkar inte vara något "fel" på mina ägg. Dessutom har jag läst att för oss med PCO som redan har lite förhöjda LH-värden passar d bra med preparat som puregon o gonal-f som bara innehåller FSH (och inte FSH och LH som Menopur...) Stämmer det?
    Någon med erfarenheter av puregon kontra menopur?

• Svar på tråden Vilket funkar bäst för oss PCO:are- PUREGON eller MENOPUR???
  • RobSab

vi körde med puregon första gången och ska köra menopur nu.
    som jag förstod det på min läkare så är menopur bra på det viset att det "tar bort" alla små äggblåsor som inte kommer bli nåt och ger utrymme åt dom stor så dom får växa mer, medan puregon låter allt växa fritt.
    det är det enda jag vet.
    kikar in här igen sen för att se om någon annan vet något matnyttigt =)

• challis777

Jag provade puregon två gånger. Första försöket funkade jättebra och jag blev gravid med ett toppembryo. 5 fina till frysen. Det slutade dock i MA och inget embryo klarade upptiningen.
    Andra gången blev det inte lika många bra embryon.
    Tredje gången testade jag puregon men med korta försöket. Det gick också ok, inte lika bra som första gången men det var några bra embryon. Inget gick att tina nu heller.
    Fjärde gången blev det menopur och jag hade höga förhoppningar. Det blev sämsa försöket av alla. Få blåsor och bara 2 var ok efter 2 dagars odling. Fick tillbaka ett, blev -. Det sista gick inte att tina.

Femte gången blev det puregon igen och nu blev det lika bra resultat som första gången. Jag fick 8 bra ägg så jag fick odla i 5 dagar och jag fick tillbaka två blastocyster. Två gick att frysa. Jag blev gravid och har idag en kille på 10,5 månader!
    Jag vet inte om de vi har i frysen går att tina, jag försöker bli gravid med pergotime nu. Om det inte lyckas innan hösten ska vi försöka tina de sista embryona efter sommaruppehållet. Om det inte heller går så ska jag försöka spara pengar till fler ivf. Och då blir det puregonbehandling igen.

Lycka till!

• Tintene
    RobSab skrev 2009-05-25 12:19:04 följande:
    vi körde med puregon första gången och ska köra menopur nu.som jag förstod det på min läkare så är menopur bra på det viset att det "tar bort" alla små äggblåsor som inte kommer bli nåt och ger utrymme åt dom stor så dom får växa mer, medan puregon låter allt växa fritt.det är det enda jag vet.kikar in här igen sen för att se om någon annan vet något matnyttigt =)
    ok. vad fick ni för resultat efter första försöket med puregon då? dvs antal ägg, embryon etc...?
  • Tintene
    tredjejuli skrev 2009-05-25 12:30:50 följande:
    Jag provade puregon två gånger. Första försöket funkade jättebra och jag blev gravid med ett toppembryo. 5 fina till frysen. Det slutade dock i MA och inget embryo klarade upptiningen. Andra gången blev det inte lika många bra embryon.Tredje gången testade jag puregon men med korta försöket. Det gick också ok, inte lika bra som första gången men det var några bra embryon. Inget gick att tina nu heller. Fjärde gången blev det menopur och jag hade höga förhoppningar. Det blev sämsa försöket av alla. Få blåsor och bara 2 var ok efter 2 dagars odling. Fick tillbaka ett, blev -. Det sista gick inte att tina. Femte gången blev det puregon igen och nu blev det lika bra resultat som första gången. Jag fick 8 bra ägg så jag fick odla i 5 dagar och jag fick tillbaka två blastocyster. Två gick att frysa. Jag blev gravid och har idag en kille på 10,5 månader!Jag vet inte om de vi har i frysen går att tina, jag försöker bli gravid med pergotime nu. Om det inte lyckas innan hösten ska vi försöka tina de sista embryona efter sommaruppehållet. Om det inte heller går så ska jag försöka spara pengar till fler ivf. Och då blir det puregonbehandling igen. Lycka till!
    Tack för utförligt svar o grattis till er pojke!
    I ditt fall verkar d ju verkligen som att puregon passar bäst.... Undra om d e så för fler pco:are?? Kanske ska köra puregon nästa gång ändå... å va svårt detta e!
  • RobSab
    Tintene skrev 2009-05-25 21:19:09 följande:
    ok. vad fick ni för resultat efter första försöket med puregon då? dvs antal ägg, embryon etc...?
    Vi fick ut två användbara ägg.
    Ett blev befruktat av två spermier så det kaserades :S
    Det andra var ett sk guldägg och det blev tyvärr minus med det :S
    Det blir ÄP nu på fredag för andra gången, men första gången med menopur.
    Det är än så länge bara ett stort ägg, och ca 7 st lite mindre (ca 14 mm) men jag hoppas på ett plus!
  • York

Hej....jag har använt Puregon vid två av mina IVF försök och fått många ägg men av dålig kvalite (har PCO). Provade Menopur vid tredje försöket men fick avbryta pga av att äggen slutade växa i äggstockarna trots två veckors behandling...hade 14 ägg men de var bara 6-8 mm stora. Provade Gonal-f + Orgalutran när mensen kom efter menopurbehandlingen och fick ut 17 ägg och 5 var toppägg. Jag blev gravid på "normal" väg av Gonal-f innan vi började med IVF.en...slutade tyvärr i utomkvedes

Svar på tråden Vilket funkar bäst för oss PCO:are- PUREGON eller MENOPUR???