• Mazarin1

Hur hantera 17 månaders tvillingar som bråkar om leksaker

Hej

Mina tvillingtjejer på 17 månader är underbara på många sätt förutom när de bråkar om leksakerna. Jag har länge låtit dem hållas i tron att de löser detta bäst själva men nu går det inte. Jag lägger mig inte i alla gånger men ibland är jag tvungen. Främst ena tjejen som tar för sig mycket mer än den andra. Hon river ner sin syster från stolen, gunghästen etc bara för att få sitta där själv eller tar de leksaker hon vill ha. Jag har börjat gå emellan och säga att det inte är ok, jag hindrar henne rent fysiskt från att göra de här grejerna (bara genom att hålla bort henne och försöka prata). Men när jag hindrar henna från att ta leksaken eller vad hon nu vill göra så blir hon helt galen. Hon skriker och gråter och ger sig inte förren hon fått som hon vill eller att jag lyckas avleda henne med annat. Jag antar att det är i frustration som hon skriker så men är det rätt för mig att avleda? Hur länge ska jag få hålla på så?
    Har försökt några gånger att inte avleda utan låter henne bara hållas och då går ilskan i gråten över och det blir mer ledsamt och hon kan komma för att kramas och få lite tröst.
    Är det bättre att låta henne vara, vänta ut det värsta och sedan bara finnas till hands för att trösta när hon vill det än att avleda med andra leksaker etc?

Många gånger får de som sagt lösa sina konflikter själva men inte alltid och inte när jag ser att det är helt uppenbart att de bara är ute för att ta det den andra har.

• Svar på tråden Hur hantera 17 månaders tvillingar som bråkar om leksaker
  • Barnpsykologen

Hej, jag förstår att du har fullt upp. Att ha tvillingar är speciellt. Om man tar ett barnperspektiv så innebär det ständig konkurans från första stund. Att barnen också konkurerar om leksaker och annat är en del i att erövra världen. Om de båda är starka personer som inte ger efter är det extra jobbigt för er. De behöver hjälp att lösa  sina konflikter. Jag tycker du har hittat bra strategier för att hjälpa dem. Avleda eller låta henne vara? Jag tror du kan gå på din känsla vad som passar för stunden. Att börja med att avleda och om det inte funkar markera starkare. När de blir lite äldre så kan andra barn på ex förskola göra att de blir mer ett team där de försvarar varndra.
    Ur ett föräldraperspektiv så kan det vara bra att sänka kraven för vad ni orkar. Ta hjälp och inse att n faktist har en dubbel arbetsbörda. '

Anneli

• Mazarin1

Tack för ditt svar.
    Då vet jag att jag inte är helt fel ute. Känns bra.

Tack

Svar på tråden Hur hantera 17 månaders tvillingar som bråkar om leksaker