• LykkeLee

Vad göra med information som man inte skulle ha sett...

Gick upp på min sons rum för att hämta den bärbara telefonen som låg där.. Då såg jag en msn konversation på hans dataskärm..
    Där stod det "Jag har fått 600 kr av morsan. Ikväll ska vi supa! Vet du ngn som kan fixa? Fan vad fulla vi ska bli! Jag betalar!"

Jag blev alldeles kall. Han sa att han skulle till en kompis och jag har inte haft någon anledning att misstro honom. Men nu svarar hans kompis inte på mobilen och min sons mobil är trasig. Vet inte ens vad jag skulle säga om jag fick tag i honom. Det känns som om jag snokat.. och det har jag ju iofs också, Det var ju definitivt inte meningen att jag skulle läsa det där.

Om jag säger att jag läst det där så kommer han bara att ljuga och smussla ännu mera. Jag vill inte att han ska ljuga för mig. Hur ska jag göra? Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Vad göra med information som man inte skulle ha sett...
  • bebis090614

jag vet något som skulle funkat på mig..
    Att berätta vad du har läst.. säga åt sonen att han ska ha koll på mobilen och höra av sig!.. men att du litar på honom och berätta vad du tycker.. men låt honom träffa sin kompis... när man är 15 så kan man tänka rationellt till en viss punkt.. och att ge honom lillfingret kanske kan fungera och du får hem en nykter 15åring...
    om han hör av sig men är full så ja, visst... tänk på att han säkert får en bakfylla att skämmas för.
    men det är viktigt att han går med på att höra av sig kanske var tredje timme.. (nej det är inte ofta)

det skulle fungerat på mig... men jag vet inte.. killar och tjejer är väl kanske olika..

• anna klara

Rut Blad skrev 2009-05-23 03:33:19 följande:

anna klara skrev 2009-05-23 03:23:56 följande:
    Hehe, ja man får ju sin beskärda del som tonårsförälder, helt klart. Jädrans skönt att inte vara småbarnsförälder samtidigt. *flinar* Har vänner som valt den sitsen, och det gör _inte_ tonårsförälderlivet enklare direkt. Men mina teens uppskattar faktiskt att jag är jobbig. Inte alltid, men i stort. De har inte heller passerat 25 då människohjärnan utvecklats klart inom empatiområdet. ;)Så snart så.
    Hämtade min dotter nyss, hon o en kompis va ute o "snurra i stan" min dotter fick ringa kompisens mamma, och be henne komma o hämta henne för hon var för full och spydde....

Känns hur bra som helst att min dotter tar det så lugnt att hon har koll och ringer till kompisens morsa.

Min dotter hade t.o.m dåligt samvete för att hon tagit med henne till en ny kompis , och denna blev för full. Hon känd att det var hennes fel.. Men jag sa att hon ska abolut inte ha dåligt samvete, kompisen bestämmer ju själv hur mycke hon dricker.

Min dotter gjorde ju det ända rätta att ringa kompisens mamma, tycker jag.
  • Rut Blad

anna klara skrev 2009-05-23 03:42:58 följande:

Rut Blad skrev 2009-05-23 03:33:19 följande: Hämtade min dotter nyss, hon o en kompis va ute o "snurra i stan" min dotter fick ringa kompisens mamma, och be henne komma o hämta henne för hon var för full och spydde.... Känns hur bra som helst att min dotter tar det så lugnt att hon har koll och ringer till kompisens morsa. Min dotter hade t.o.m dåligt samvete för att hon tagit med henne till en ny kompis , och denna blev för full. Hon känd att det var hennes fel.. Men jag sa att hon ska abolut inte ha dåligt samvete, kompisen bestämmer ju själv hur mycke hon dricker. Min dotter gjorde ju det ända rätta att ringa kompisens mamma, tycker jag.
    Absolut, och jag har varit med om liknande situationer. Så här är vi gratis droskförare på helgerna. Så jag är också van vid att vara uppe på nätterna. Fast just den här helgen är ingen fler än jag hemma, inte ens deras pappa. Så nu lär jag väl aldrig gå och lägga mig. *blink*
  • anna klara

Rut Blad skrev 2009-05-23 04:02:49 följande:

anna klara skrev 2009-05-23 03:42:58 följande:
    Absolut, och jag har varit med om liknande situationer. Så här är vi gratis droskförare på helgerna. Så jag är också van vid att vara uppe på nätterna. Fast just den här helgen är ingen fler än jag hemma, inte ens deras pappa. Så nu lär jag väl aldrig gå och lägga mig. *blink*
    Haha, ja man kan va vaken hur länge som helst... Min 19 åring ligger i sängen, och det är en trygg känsla, så jag sitter här i lugn o ro istället för att gå o lägga mej.

Ja du, taxi har man ju varit ett antal många gånger. Men jag hämta så mycke hellre än inte. Mina barn har kompisar som säger att; har man tagit sig ut får man ta sig hem själv.. (deras föräldrar säger så alltså...)

Alltså visst, det får kanske finna gränser, men om en unge ringer kl 0300 o frågar om man kan hämta, det går ju bara inte att säga nej, hade endå inte kunnat somna...

Min 20 åring har nyss flyttat hemifrån, hon jobbar kväll idag (söndag) och jobbet ligger närmre mej än henne, så jag hämtar henne så sover hon här ist..

Jag är otroligt sjåpig, men jag mår bra när alla barna är hemma..
  • Rut Blad

anna klara skrev 2009-05-23 04:37:49 följande:

Rut Blad skrev 2009-05-23 04:02:49 följande: Haha, ja man kan va vaken hur länge som helst... Min 19 åring ligger i sängen, och det är en trygg känsla, så jag sitter här i lugn o ro istället för att gå o lägga mej. ... Jag är otroligt sjåpig, men jag mår bra när alla barna är hemma..
    Jag vet, jag vet JAG VET!
    Troligen hade jag gått under om jag blivit småbarnsförälder samtidigt som tonårsmamma. *blink*

Och nu när jag faktiskt inte behöver hämta, kolla eller vaka så är jag ändå vaken. Men så är det för en del av oss, och du verkar vara på samma "lina" som jag.

Mina är inte hemma, den ena är inte ens i den här världsdelen nu och den andra är i en annan del av landet. Så jag kan inte åka och hämta _just nu_ eller så.

Jag skulle kanske jobba hos dig, nattjobb vore något för mig som ändå alltid är vaken. *ler*
  • anna klara

Rut Blad skrev 2009-05-23 04:48:11 följande:

anna klara skrev 2009-05-23 04:37:49 följande:
    Jag vet, jag vet JAG VET!Troligen hade jag gått under om jag blivit småbarnsförälder samtidigt som tonårsmamma. *blink* Och nu när jag faktiskt inte behöver hämta, kolla eller vaka så är jag ändå vaken. Men så är det för en del av oss, och du verkar vara på samma "lina" som jag. Mina är inte hemma, den ena är inte ens i den här världsdelen nu och den andra är i en annan del av landet. Så jag kan inte åka och hämta _just nu_ eller så. Jag skulle kanske jobba hos dig, nattjobb vore något för mig som ändå alltid är vaken. *ler*
    Har inboxat dej.
  • Rut Blad

anna klara skrev 2009-05-23 04:53:47 följande:

Rut Blad skrev 2009-05-23 04:48:11 följande: Har inboxat dej.
    Oh, det vet jag inte ens vad det är. Men jag kollar. *ler lite försiktigt*
  • anna klara

Rut Blad skrev 2009-05-23 04:58:17 följande:

anna klara skrev 2009-05-23 04:53:47 följande:
    Oh, det vet jag inte ens vad det är. Men jag kollar. *ler lite försiktigt*
    Kolla kuveret brevid där du loggar ut Det bör stå en 1 där....
  • lovemyboys

Jag tror på allvar att ungarna vill att man bryr sej och har koll!!
    d
    Det behöäver ju inte betyda att dom mister förtroendet till en...för att man visar att man bryr sej......tvårt om, jag tror att visar man vad man tycker, så får man en annan slags relation (om man har tur) där ungarna vågar berätta för att hålla oss lugna!!
    Att jag som förälder skulle känna att jag snokade för att det ligger i mitt intresse att dom har det bra, eller skyldighet..inte hittar på massa skit dom är för unga för....FÅR inte skrämma mej i alla fall!! Kommer ju aldrig att förlåta mej själv om jag bara tillåter det ske...

• LykkeLee

Jag pratade med sonen och sa som det var.. att jag hade sett hans msn konversation av misstag. Han blev inte arg som jag trodde utan sa "Förlåt mamma, det var skitdumt.. jag lovar att ha mobilen på (han ska få en ny nu när jag får lön) och då kan du ju alltid ringa och kolla mig, alltså det är helt ok att du gör det och då kan jag ju alltid säga till kompisarna att det är därför jag inte kan dricka för att du ska ringa och kolla typ"

Jag gav honom en kram och sa att det kändes så skönt.. Det kändes nästan som om han inte ville dricka med tanke på vad han sa.. Åh.. jag är så glad att jag har så fina tonåringar.. min dotter skickade ett sms vid ett på natten och skrev "Jag går hem till Andor nu (hennes pojkvän) och jag ville bara säga att jag älskar dig så nu kan du sova lugnt.. du oroade dig säkert för att jag var typ full eller nåt.. haha..Love ya mami!"

Mina fina fina ungar!

• abnocto

Ibland behöver de att man sätter gränser tydligt så de kan skylla på föräldrar och inte bara gör som kompisar. Nu har det redan löst sig men jag skulle definitivt tagit ett samtal med grabben om det inte varit så att jag surfat runt på datorn innan jag sett det. Var sidan uppe kan han inget säga, då kanske han ville att du skulle se det.
    Hade jag hittat det av misstag hade jag tagit ett allmänt samtal om vad han gör när han är med sina kompisar och att de "inte gör några dumheter".

Svar på tråden Vad göra med information som man inte skulle ha sett...