• heter

Jag vill ha privat gyn. Var och hur fort?

Jag vill ha en privat gynekolog typ omedelbart. Var hittar jag en sån och hur fort brukar man få tid? Det får kosta vad det kosta vill.

• Svar på tråden Jag vill ha privat gyn. Var och hur fort?
  • heter

Ja som det står i min ts så är det ju en privat utredning jag vill ha.

Jag ska ringa CVL i morgon.

Namnam, ska kika in där. Tack.

looploop skrev 2009-05-24 12:52:27 följande:
    Har gått på Linnékliniken och gjort IVF. Har bara gott att säga om dem. Trevlig personal, proffsigt bemötande, helt superduper! Gjorde utredning och sådant från annan klinik, så vet inte hur de gör med sådant. Men de verkar väldigt tillmötesgående. Jag inledde min utredning via en privat gynekolog (innan det där barnlösa året hade gått). Kanske kan vara ett alternativ för dig?
  • Tjillevippen

Jag rekommenderar inte Mama Mia.

Du skriver att det är viktigt att det blir en ordentlig utredning, med väsentliga prover etc. Jag har inte den erfarenheten från dem. Vi blev hemskickade med recept på Pergotime för tio månaders bruk utan att min sambo fick lämna några prover alls. Nu har det i efterhand visat sig att hans prover (både sperma och blod) var ok, men jag kände mig oerhört besviken över att de inte gjorde mer grundliga kontroller innan vi blev hemskickade med mediciner. Dessutom följde de inte upp behandlingen på ett lämpligt sätt. Det visste jag inte då, men nu i efterhand inser jag hur katastrofalt illa de behandlade och utredde oss. Slutade med att jag ringde gråtande till Sophiahemmet för vidare hjälp.

Du får gärna inboxa mig om du vill veta mer. Men som sagt, jag kan inte rekommendera Mama Mia om man vill vara säker på att prover tas på ett riktigt sätt och att eventuell behandling följs upp ordentligt. Vet att det fanns en hel tråd med folk som har samma upplevelse därifrån, men jag kan inte hitta tillbaka till den.

Så, kontakta CvL istället. Har ingen erfarenhet av dem, men har läst mycket positivt. Jag var även nöjd med Sophiahemmet (privat klinik). Nackdelen där är att man får olika läkare från gång till gång, vilket jag upplevde lite jobbigt. Men jag kände mig trygg där och korrekt utredd/behandlad.

Lycka till!

• heter

Tamarack, det lät inget vidare. Hur fort kommer man in på Sophia eller CVL?

Är det svårt att få läkaren att ta prov på hypofysen? Vet inte hur man gör det men har hört att det ofta ställer till problem med mens osv.

Är det svårt att få igång en utredning om rubbad mens bara utan att för den skull vilja dra igång en fertilitetsutredning?

• Tjillevippen

Nu bor jag inte i Sthlm längre, men jag sökte till Haninge närsjukhus första gången jag ville veta mer om min rubbade menscykel. Jag fick tid ett par dagar senare och fick ett svar på varför det var knas, vilket räckte med ett VUL i mitt fall (konstaterade PCO-äggstockar, och en rekommendation att söka hjälp den dagen jag ville börja försöka att bli gravid). Sedan gick vi inte vidare med någon behandling. Det är inte alls ovanligt att man bara vill ha det svaret utan att starta upp en utredning, och jag tror inte att det spelar någon roll i vilket syfte man söker.

När jag ville starta upp en större utredning för att utesluta andra konstigheter och starta upp behandling vände jag mig till Mama Mia. Men där blev det som sagt inget bra alls.

När jag pratade med Sophiahemmet så har de vissa platser som de avsätter för folk som kommer in på fertilitetsutredning per remiss. De kommer in snabbare (skulle tro att det är ett par månader som gäller). Sen finns det även platser för de utan remiss, men det tar längre tid att få en sådan plats. Det ska räckea med att du går till din husläkare och ber denne skicka en remiss till Sophiahemmet om du vill. Sophiahemmet är privat, men har avtal med landstinget, vilket innebär att högkostnadskort gäller.

Jag har själv inte tagit prov på hypofysen (vad jag vet), så jag kan inte svara p åden frågan tyvärr. Men det kan säker någon annan här på FL.

• heter

Tack för ditt utförliga svar.

Så gyn såg pco på dig på direkten? På mig var hon inte säker på två olika ul inom två veckor så jag ska tillbaka när två månader har gått och titta igen. Fick även Primolut men den verkar ha sabbat mer än hjälpt just nu.

Borde hon inte ha kunnat se utan tvekan om jag hade pco på mina ul? Visserligen kollade hon under min mens men den är verkligen minimal, ännu en orsak till att jag behöver utredas lite.

Mina blodprov var okej sammantaget men inte när hon kollade dom ett och ett, då tydde dom på pco.

Hon verkar duktig visserligen min gyn men jag går hellre privat för en second opinion och får kanske bättre och snabbare svar då. Om inte annat så vet jag ju om hon har gjort rätt diagnos.

• Tjillevippen

Han kunde ju inte direkt konstatera PCO. Men det tydliga pärlbandet fanns där, som syntes på VUL. Så han kunde ju ana det. Jag har mens någon gång per år bara, och det i kombination med pärlbandet var ju ett tydligt tecken på PCO.

Sen väl på Sophiahemmet togs blodprover, för att ta reda på om det verkligen var PCO och isf om det var PCO eller PCO-s.

Jag har tyckt att det har varit skönt att ha en diagnos. Eftersom jag visste om att det kunde bli lite problematiskt redan innan vi började med bebistillverkningen så kunde vi söka hjälp direkt, istället för att kämpa på i ett år på egen hand helt utan resultat.

Jag förstår att du vill ha en second opinion. Det var lite därför jag vände mig till Mama Mia istället för att gå tillbaka till det första stället i Haninge. Men så blev det som det blev. Men på Sophia kändes det som att alla prover togs. Blodprov på mig, blodprov på mannen, spermaprov och kontraströntgen av äggledarna för att kontrollera fri passage.

• heter

Vet du om det gäller allmän utredning eller med syfte om att få barn bara?

fatooooosh skrev 2009-05-24 17:17:40 följande:
    IVF-Kliniken i Stockholm har korta vänte tider !! www.ivfsverige.se/sida.asp
    Tamarack, så du fick vänta på att ul och blodprover stämde överens så att säga innan du fick din diagnos? Jag håller med om att det är bättre att veta än att inte veta, vad det än är för då vet man ju hur man ska förhålla sig iaf. Jag är ju inte helt purung heller så jag kanske ändrar mig i barnfrågan om jag vet exakt vad jag har att spela med också.
  • fatooooosh

Därför: Det gör allting.. Både Almmän utredning och syfte om att få barn!! Och de är privata

• Tjillevippen

Precis, man matchade VUL-resultat, blodprov och det faktum att jag har oregelbunden mens. Och vips så hade jag min diagnos!

Diagnosen innebar för vår del att bebisverkstaden startades upp långt innan det att vi egentligen hade börjat försöka. Första Pergotimebehandlingen tog jag i november 2007. Då bestämde vi oss för att starta igång, och jag var fortfarande heltidsstuderande på universitetet. Då sa vi att vi kanske skulle ha väntat tills dess att jag hade pluggat klart och fått ett jobba som jag kommit igång med, dvs minst tre år till. Men till följd av beskedet så sa vi att vi hellre får barn en dag för tidigt än att stå där och inse att tiden håller på att rinna ut.

Idag växer ett pyre i magen i vecka 6+6, efter vår första IVF-behandling. Det är vår andra graviditet, efter ett troligt och välidigt tidigt missfall för drygt ett halvår sedan. Det är ju osäkert hur det kommer att gå än såklat, men det känns så underbart att vi körde igång så tidigt. För än så länge så har inte tiden börjat stressa oss (jag är 28 och min man 34). Utan diagnos så tror jag faktiskt inte att vi hade bärjat försöka än idag. Jag har precis fått jobb efter studierna, i en nya stad. Och min man har inte hunnit flytta efter än. Så jag är glad att vi tog tag i det direkt! Och nu hoppas jag att min prick vill stanna i magen i ca nio månader till.

• Lapsang

Jag har varit på Mama mia och har lite mer positiv erfarenhet. Vi fick de prover TS nämner och ytterligare fler som vi bad om fick vi utan krångel. Det kostar dessutom inte mer bara för att det är privat. Det var ca 6 veckors väntetid på första läkartiden. Det negativa var att han väntade med att berätta om vilka prover skulle tas så att det hela drog ut på tiden, d v s hade min man lämnat spermaprov efter första besöket hade utredningen blivit klar snabbare än den blev, då han blev uppmanad till detta först vid andra besöket. Tyckte läkaren verkade kunnig dock.

• blondinkermit

Jag går till fertilitetscentrum i Gbg--- inga väntetider!!!
    Utredningen kostar 5000... Ringde dit å fick meddesamma men kunde iof inte pga att jag bor i Höganäs...

• heter

Tack för att du frågar. Jag ska till Linne-kliniken i Uppsala mot hösten och hoppas att det kommer att ordna sig då. Det visade sig att jag har en vätskefylld äggledare som gör det i stort sett omöjligt att bli gravid på egen hand så dom skickade mig till ivf-klinik. Ingen verkar vilja operera bort den sjuka äggledaren och jag fattar inte varför för det verkar som om det vore bättre när jag läser på internet. Någon som har haft samma och kan berätta vad som hände er?

Svar på tråden Jag vill ha privat gyn. Var och hur fort?