• roseli

Tips hur man ska göra när man lever med PCO

Jag fick nyligen veta att jag lider av PCO och nu undrar jag om där finns något man kan göra för att få hormonerna i balans?

Jag ska börja kämpa ytterligare med min vikt o se hur det hjälper men är där inget man kan göra för att få bättre hormonbalans?

• Svar på tråden Tips hur man ska göra när man lever med PCO
  • Frilu

roseli: bra jobbat med de första kilorna! Har du kört GI kost?

• bubblan79

jag och min man var hos läkaren igår för utredning och fick göra vul och höger sida såg jättebra ut men vänster sida trodde han jag hade pco så han skulle skicka remiss ner till fertilitetskliniken i göteborg så får vi fortsätta där om jag inte fattade fel. jag ligger precis på gränsen i bmi... jag har 31 och deras gräns är 32 så jag får ju hjälp men som han sa så skadar de ju inte att tappa några kilo och de kan göra mycke för kroppen.. men tyckte de lät konstigt att ha pco på ena sidan bara

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • krisscross

GI (GlykemisktIndex) i korthet: Utesluter i princip alla kolhydrater de första veckorna och lever nästintill på protein, grönsaker med lågt GI och fett (rätt fett). När viktminskningen tagit fart efter några veckor kan man börja införa lite kolhydrater i små mängder så som pasta, potatis, bröd. I tredje fasen gäller det att hitta en balans i hur mycket kolhydrater du kan äta utan att gå upp i vikt. Man får äta mycket kött (protein), mycket "sallad" men mindre bröd, pasta, ris etc. (kolhydrater) och då äta fullkornsprodukter. Socker är inte förbjudet, men sötningsmedel rekommenderas.

Det är en hel vetenskap, och ska man göra hela GI-programmet måste man vara mycket välinformerad om exakt vilka produkter man får äta och vad allt vi stoppar i oss egentligen innehåller. Men om man är "kolhydratkänslig", kanske "sockerberoende" så är det en bra och hälsosam metod i samband med träning att gå ned i vikt mycket effektivt och att stanna där, samtidigt som man aldrig beöver gå hungrig eftersom man får äta relativt mycket mat. Men, man får offra en del och hålla stor koll på vad man äter - men det är det värt =)

www.giviktkoll.se/

• Agoo

En till som började med Gi och äter än :)
    Jag tog dock inte bort alla kolhydrater som det skrivs om utan gick efter eget sunt förnuft...
    Istället valde jag att minska ner på ex pasta, ris m.m. men valde då fullkornsprodukterna.
    Och sedan bort med socker och vitt mjöl.
    Rekommenderar STARKT Klara Dessers Gi recept.
    Hon har även en blogg du kan kolla: klarasgiblogg.blogspot.com

• roseli

Ska kolla upp GI men tänkte bara säga att jag kör med "vanlig" fast nyttigare mat och motion.
    Vägde mig i fredagss o hade då gått ner sammanlagt 7 kg. Så det är på väg åt rätt håll, nu kommer min IVF läkare bli nöjd,hon vile jag skulle ner 5 kg innan sommaren slut =)

• Donna B

Jag känner mig "utanför" varje gång folk pratar om PCO eftersom jag inte känner igen mig i beskrivningarna. Jag har PCO men jag har inga problem med vikten ( har BMI på ca 21), acne (har nästan aldrig haft en finne i hela mitt liv) eller hårväxt.

Oftast blir det ju diskussioner om att man bör gå ner i vikt och äta LCHF eller GI-kost. Detta är ju inte aktuellt för mig, även om jag tror att sådan kost kan vara bra även för mig med tanke på insulinet som ofta strular för oss PCO´are (jag märker att jag inte alltid mår så bra av snabba kolhydrater), men finns det annat man kan göra/tänka på för att underlätta PCO´n?

• roseli

När jag fick veta att jag hade PCO så berättade min läkare att man inte alls behövde ha några symptomer alls.
    Hon förklarade det som att det var kroppens egen preventivmedel o hon sa även att alla kvinnor lider någon gång i livet av PCO men det kan "försvinna" om man har tur med tiden eller bli mindre synlig så man kan bli gravid själv. Men hon sa att har man övervikt så kan det hjälpa PCO´n att stoppa kroppen från att bli gravid så att gå ner i vikt kan hjälpa då

• morotskakan

Hej!

Jag fick reda på att jag hade PCO för två och ett halvt år sedan när jag sökte hjälp för ofrivillig barnlöshet på kvinnokliniken. Dock förklarade de inte närmare vad detta var eller vilka konsekvenser det skulle innebära och jag var ganska anspänd eftersom detta var mitt första besök i detta ärende. Det var faktiskt först när en arbetskamrat tog med sig en Allersartikel till jobbet där hon tyckte att detta stämde in på mig som min resa med PCO började. Så idag tackar jag henne!
    Det skulle dock ta till nu i november innan jag insåg att de inte kunde göra något för mig (bristande kompetens) och jag sökte hjälp hos en privat gynekolog. Han bekräftade mig i min problematik en gång för alla och gav mig Metformin. Jag har käkat den sen november alltså och aldrig förr har jag mått så dåligt så länge av biverkningarna vilket gjort att jag inte klarat äta full dos. Därav har jag haft jätte svårt att bli av med min stora övervikt. Däremot började jag för första gången i mitt liv få regelbundna menstruationer en månad efter att jag börjat medicinera. Jag har många gånger velat ge upp men nu när jag för en vecka sedan fick veta att jag faktiskt är gravid efter alla dessa år är jag oerhört lycklig och tacksam över att jag fick Metforminet trots att det inte är godkänt av läkemedelsverket för detta ändamål.

Så mitt råd till dig: Metformin!

• LiselottePCOS

Sjukvårdsrådgivningen har fått en text om PCO/S. Publicerad 4 juni 2009.
    Jag känner igen namnet på en av läkarna som författat texten och hon vet vad PCOS är.

Läs om PCO/S hos sjukvårdsrådgivningen, lång text:
    Polycystiskt ovarialsyndrom - PCOS :
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Sjukvårdsrådgivningen hänvisar till Patientföreningen för PCO och PCO-S.
    www.pco-s.com

Svar på tråden Tips hur man ska göra när man lever med PCO