• Sofia 1983

Muslimska namn som passar i Sverige?

Hej,

Jag har startat ett antal liknande trådar redan, och känner att jag egentligen börjar bli ganska tjatig;) Men jag och min man har så förbaskat dålig fantasi och jag behöver verkligen er hjälp!

Så, snälla, ge oss förslag på namn som passar både i Sverige och Irak, inom kristendom och islam.

Ni som har barn och lever i ett förhållande där den ena parten är kristen och den andra muslim, vad heter era barn och hur har ni tänkt?

Ös på bara!:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 13:37
    Vilknen trevlig utveckling den här tråden fick:) Jättekul att det har kommit in så många förslag, och jag och maken känner oss väldigt tacksamma för den hjälpen det har gett! Vissa av förslagen har varit ganska omdiskuterade, dvs. huruvida de verkligen är muslimska, eller huruvida de "passar" i Sverige. Men, i alla fall, här kommer hela listan:)

Flicknamn:
    Lena
    Nora
    Selma/Salma
    Annika/Anika
    Elma
    Lorin
    Fatima
    Jasmine/Jasmina
    Maryam/Maria
    May
    Maya
    Mirah
    Leonora
    Mergim
    Lina/Alina
    Inga
    Aisha
    Noela
    Malina/Melina
    Alisia
    Mona
    Sara
    Nina
    Nadja
    Sofia
    Sabrina
    Alma
    Sonia/Sonja
    Hanna
    Camilla/Kamila

Pojknamn:
    Jakob
    Haron/Aron
    Isak/Ishak
    Adam
    Aidan
    Harry
    Emin
    Alan
    Alem
    Josef
    Robin
    Adrian
    David
    Mikael
    Elias
    Noa
    Enok
    Johannes
    Ibrahim/Abraham
    Mohammed
    Ali
    Amir
    Eman

Fortsätt gärna diskutera och berätta när ni har bestämt er/när bebisen kommer!:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 21:37
    Nya på listan:
    Tarkek
    Walid

• Svar på tråden Muslimska namn som passar i Sverige?
  • majka79

nej jag vet inte vad det blir...det spelar ju eg ingen roll så länge det föds en frisk och välmående bebis

Emina är vi också inne på..älskar ju den där låten Emina med Himzo Polovina..så den spelar jag upp för bebisen mer eller mindre varje dag. Min man tycker förstås att jag inte är klok för att jag spelar upp just den, men är det nån låt jag vill att bebisen ska känna igen när den föds så är det den, för den är helt underbar!

• aprilsill

Nadine skulle jag föreslå. Sen Donia, uttalas Donja. Två vanliga arabiska namn, vet dock inte om dom är just super muslimska. Min sambos muslimska dotter heter iaf det.

• Hani A

Mina barn heter Josef, Yasmine Aliyah och Jamil.
    Tycker dom namnen fungerar bra både i sverige och bland muslimer.
    Det enda en del kan ha svårt för här i sverige är Aliyah, många här uttalar det Alaja typ, men det ska ju uttalas så som det är stavat

• Sofia 1983
    majka79 skrev 2009-08-20 12:57:59 följande:
    nej jag vet inte vad det blir...det spelar ju eg ingen roll så länge det föds en frisk och välmående bebisEmina är vi också inne på..älskar ju den där låten Emina med Himzo Polovina..så den spelar jag upp för bebisen mer eller mindre varje dag. Min man tycker förstås att jag inte är klok för att jag spelar upp just den, men är det nån låt jag vill att bebisen ska känna igen när den föds så är det den, för den är helt underbar!
    Jag håller med! Sen är det ganska spännande att inte veta också, eller hur:)
  • Sofia 1983

Hani A skrev 2009-08-20 13:05:41 följande:

Mina barn heter Josef, Yasmine Aliyah och Jamil.Tycker dom namnen fungerar bra både i sverige och bland muslimer.Det enda en del kan ha svårt för här i sverige är Aliyah, många här uttalar det Alaja typ, men det ska ju uttalas så som det är stavat
    Fina namn:)
  • izel

Hej, min son heter Efraim, Effe i kompisgänget. Det är ett bibliskt namn i grunden men används i muslimska länder oxå. Ett gammal svensk med. Pippis pappa heter så :) Den hade namnsdag i svenska kalendern förut, men inte nu längre.
    Namnhysterin sätter sån press på blivande föräldrar, det är inte så märkvärdigt i själva verket. Man vänjer sig. Själv hade jag en lång lista som jag läste varje dag i flera månader, det blev inte enklare när nya namn dök upp hela tiden. En dag nämnde min svärfar Efraim och vi gav honom äran att döpa sitt första barnbarn. Så var det överstökat. Vi fick en extra stolt farfar på köpet.
    Lycka till

• destino

jag ville ge enkla fina namn, heter ejälv krånglit och fick alltid stava även i hemlandet och sen här i sverige...
    dzeneta

men det var roligt att inte ha många med samma namn som tex selma, alma osv så hette halva klassen...

fast min man har en indisk namn eheheh eller rysk, vet ej så det var krånglit för han också så vi kom överens om lätta namn, och är de väldigt vanliga gör inget,...

för våra barn är unika, med namn eller utan, eller hur..........

• lalaCupcake22

Okej,lite konstigt här, jag är tonåring som kommer från Bosnien och är muslim, jag heter Lamija, mitt namn betyder solsken, ljuset och namnet kommer från arabiskan (rekommenderar namnet om ni har en flicka), jag älskar mitt namn, jag vet att ni är oroliga för vad andra ska säga och tycka om ert barns namn, det kanske mina föräldrar också var, men jag har egentligen aldrig blivit mobbad på riktigt på grund av mitt namn, vissa har kanske börjat med -varför heter du så -lite annorlunda namn, jag sa egentligen sanningen om varför namnet är lite udda för vissa, jag är muslim och kommer från bosnien, alla svarar att jag har ett helt underbart namn, och jag håller med, så var inte oroliga, barnet måste vara stolt över vad den heter och att den är muslim...

Det var allt... Från en 13:årig flicka

• Elma44

Jag är också en tonåring från bosnien som är muslim och jag heter själv Elma och har aldrig nånsin blivit mobbad för mitt namn folk brukar säga att mitt namn är jätte fint????????????????????????????????

Svar på tråden Muslimska namn som passar i Sverige?