• JLL

PCO på väg bort, eller lyckokast?

Ärande fellow-PCO:are!
    Har sedan mensstart alltid haft extremt oregelbunden mens, något som senare visat sig ha berott på PCO. För en månad sedan slutade jag med p-piller i hopp om att så småningom lyckas odla en bebis i magen (är 32, så det är änna dags). Har under sista året tagit hand om mig och gått ner mycket i vikt (nästan 40 kg), äter jättebra och tränar regelbundet så fysiskt mår jag jättebra.

För ett par dagar sedan började brösten ömma... Hyn ballade ur. Kände mig svullen. Insåg att kroppen antingen är gravid eller förbereder sig för mens. "Enligt friska människors menscykel så borde det vara dags för blod i trosan, men vi PCO:are har ju en egen karta" tänkte jag. Så det kunde ju inte vara pga mensen kroppen beter sig märlkigt. Kissade på två gravtest men de visade några bebisspår. Fattade ingenting.

Men idag kom den! Rött på pappret! HURRA! Jag funkar som man ska! Mensen kom efter en månad! Jag är är normal! Eller? Jag vågar kanske inte bli FÖR glad, för tänk om det tar ett år innan näst gång nu? Tänk om det bara var tur/slump?

Någon där ute som varit med om något liknande? Gått från PCO till frisk? Vill gärna höra era tankar!

• Svar på tråden PCO på väg bort, eller lyckokast?
  • LiselottePCOS

Visst kan det vara så att din viktmiskning gjort att du fått mer balans på homonerna, svaret får du om mensen kommer ingen inom 6 veckor. (om du inte är gavid då) Mer än 42 dgar mellan blödningarn är orgelbunden mens hörde jag på öppethus om PCO/S 16 maj i stockholm. Har äeven hört att det max får skilja 3-4 dagar mellan två cykler näre man har ÄL.

Hoppa över ägglossningtster och ha samlag varnan till var tredjedag så kommer ni att pricka rätt om din partener har "normala" spermier.

Min blogg (nära på 1000 träffar 26/5) blogg.passagen.se/liselottepcos/

• prickig

Nu vill jag inte alls vara negativ eller så och med tanke på din viktnedgång så kanske du har en bättre balans på hormonerna. Dock är det inte helt ovanligt att man kan funka 'normalt' någon eller några månader precis efter att man avslutat p-piller.

Själv hade jag två cykler på 31 resp. 33 dagar där jag vet att jag hade ägglossning när jag slutade med mina piller men därefter var det tillbaka till 'mitt vanliga' dvs cykler mellan 40 och 100+ dagar och inga tecken till ägglossning.

Förhoppningsvis kanske din viktminskning har fått dig på rätt köl!

• JLL

Tack för era svar, båda två! Det är lite det som du skriver om, prickig, som jag är skraj för. Att det kanske är så i början när man är ab pillren, men det "blir fel" igen efter ett tag. Det var därför jag ville höra med andra efter liknande upplevelser. Och du är inte negativ - du är realistisk. Med tanke på att jag ALLTID har haft oregelbunden mens känns det som oddsen talar emot mig. Men vi får se... Time will tell. Jag håller tummarna i alla fall.

• sakoline

Jag blir också jätteglad när jag får mens av mig själv, men slipper PCO, det gör jag inte... Det enda man kan göra är väl att ta ha hand om sig själv så allt kommer i balans och det är det du gjort. Men på väg bort... nej, PCO-diagnosen är satt, men symptomen kan man ju alltid försöka mildra genom träning och rätt kost, vilket jag gratulerar dig till!
    (Har jag rätt, Liselotte?)

• kattboll

Hej, av någon anledning så har det varit så för mig att varje gång jag slutat med ppillerna har jag haft regelbunden mens i en ibland två månader efteråt. Tog upp det med läkaren jag träffades efter att jag hade fått mitt barn och då sa hon att det är vanligt men de vet inte varför, hormonerna från ppillerna ska tydligen vara ute ur kroppen efter två veckor... Intressant men tråkigt!

Jag har dock fått tillbaka min mens! Bara genom att äta väldigt lite kolhydrater och mycket fett, LCHF (som det står så mycket om i tidningarna nu). Tog tre veckor och sen puff. Jag mår så otroligt mycket bättre! :D

Svar på tråden PCO på väg bort, eller lyckokast?