• TrasigaTrasan

Snälla hjälp, 95kg+Pco

Hej allihopa!

Är en 29 årig tjej, göteborgare, 95 kilo plus en mild pco:are.....Jag undrar om det finns någon person där ute i ungifär samma sits, som vill bli gravid inom MYCKET snar framtid. Har inga barn, och jag har gått ner 20 kilo. Jag har asså varit överviktigare än så här.

Hur ska jag göra, vad ska jag göra? Skulle vara glad för tips och råd och vad som helst....

• Svar på tråden Snälla hjälp, 95kg+Pco
  • jayne doe

Wow, gått ner 20kg! Snyggt jobbat!
    Får man fråga hur du gjorde?

Har du sett den här föreläsningen?
    media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/video1
    Den är lång men värd varenda sekund! Förklarar jättebra om pco-s och ägglossning.

Det viktigaste för oss med pco-s är att hålla blodsockret jämt och minska på insulinresistensen. Ät regelbundet och motionera. Bara att promenera en halvtimme fyra ggr i veckan kan minska insulinresistensen jättemkt.

• LiselottePCOS

Motion dagligen. rask promend 60-90 min

Kost (LCHF och GI) uteslut socker

Metformin:
    Jag gick ned 19 kg på två år. De två åern så gick jag samtdigt på en öevriktenehet och motionerade dageligen ,dels promenader (lätt att uftföra, 60-90 min dagligen) gym 2x 60 min per evcka och vattengympa 45 min i veckan. Fick nytt jobb , gick i början tapapde motiovataionen för promenader. Har gått upp 3 kg av dessa 19.

Har tagit metformin i drygt 6 år. Tänker inte sluta med dem så länge de gör nytta. Kan enl BMI gå ned 30-35 kg till.

Har regelbuden mens nu , och märker av ÄL samt PMS, tyvärr. Jag har inte för avsikt att blir gravid . Fick barn 1989. När jag avrt gavid vägde jag 70 kg. Hade ett år före jag vart gravid inte haft någon mens alls på 5 år. hade högt prolaktin som behnlades och jag fick mens åter.

Mer i min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• alli79

Hej TrasigaTrasan,

ar i samma sits som du. 95kg +, gar pa Pergo for att fa agglosning etc etc. Jag har borjat simma 3 ganger i veckan samt promenerar ganska ofta. Jag har dessutom borjat se over det dar med sockret ocksa. Tror att det handlar mycket om insulinet for jag ater verkligen inte mycket men antagligen fel. En foranding kommer dock formodligen att ta ett tag men det gar nog.

lycka till

• TrasigaTrasan

jayne doe:
    har gått ner genom ATKINS+LCHF+GI en blandning av allt de här, kort sagt har jag minskat socker intaget och prominerat väldiiiigt mycket. den länken som du har lagt har jag kollat på, den e väldig bra.

jaaa, vet hädanefter inte va jag exakt ska göra, är så himla sugen på att beställa pergotime på nätet, men vågar inte...har varit hos läkare flera gånger men fattar inte hur länge jag ska vänta för att få hjälp, jag vill ha barn nu, känner att tiden börjar rinna ut...har försökt "seriöst" i åtta månader nu, vet att de kan ta upp till flera år, att åtta månader är egentligen ingenting, men ändå.

ledsen ledsen ledsen.

• jayne doe
    TrasigaTrasan skrev 2009-05-27 20:19:45 följande:
    jayne doe: har gått ner genom ATKINS+LCHF+GI en blandning av allt de här, kort sagt har jag minskat socker intaget och prominerat väldiiiigt mycket. den länken som du har lagt har jag kollat på, den e väldig bra. jaaa, vet hädanefter inte va jag exakt ska göra, är så himla sugen på att beställa pergotime på nätet, men vågar inte...har varit hos läkare flera gånger men fattar inte hur länge jag ska vänta för att få hjälp, jag vill ha barn nu, känner att tiden börjar rinna ut...har försökt "seriöst" i åtta månader nu, vet att de kan ta upp till flera år, att åtta månader är egentligen ingenting, men ändå. ledsen ledsen ledsen.
    Rekommenderar verkligen inte att beställa pergo på nätet. Dels vet man inte vad man får och dels så kan just det läkemedlet ställa till det ordentligt.

Jag vet att det känns jobbigt. Vi är inne på elfte månaden nu. Fick faktiskt pergo i början men det funkade inte. Blev spontangravida månaden efter men fick mf.
    Sen dess har jag inte ens varit i närheten av att få äl.

Fortsätter du att gå ner eller har det stannat av? För om det fortsätter så är det ju bara att kämpa på, snart kommer en läkare skriva ut pergo till dig.

Och man vet ju aldrig, det kan komma en spontan-äl.
  • ninos

jayne doe skrev 2009-05-27 20:01:56 följande:

Wow, gått ner 20kg! Snyggt jobbat!Får man fråga hur du gjorde?Har du sett den här föreläsningen?media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/vid...Den är lång men värd varenda sekund! Förklarar jättebra om pco-s och ägglossning.Det viktigaste för oss med pco-s är att hålla blodsockret jämt och minska på insulinresistensen. Ät regelbundet och motionera. Bara att promenera en halvtimme fyra ggr i veckan kan minska insulinresistensen jättemkt.
    Tusen tack för länken, jag har bara hunnit se del ett och den är ju hur bra som helst. Tack igen...
  • jayne doe
    ninos skrev 2009-05-27 21:11:49 följande:
    Tusen tack för länken, jag har bara hunnit se del ett och den är ju hur bra som helst. Tack igen...
    Varsågod. När jag själv såg den första gången så var det verkligen ett hallelulja-moment. För första gången fattade jag hur pco-s funkar och att det för det mesta faktiskt inte är så farligt. Så nu försöker jag sprida den vidare så att andra kan få samma känsla.
  • TrasigaTrasan

Jayne doe: Hoppas verkligen på en spontan äl snart. jag försöker att behålla den här nya vikten just nu, får se nu när jag får motivationen tillbaka för att fortsätta.men jag ska absolut gå ner mer, vill åtminstone väga under BMI 30.

• jayne doe
    TrasigaTrasan skrev 2009-05-27 23:35:26 följande:
    Hoppas verkligen på en spontan äl snart. jag försöker att behålla den här nya vikten just nu, får se nu när jag får motivationen tillbaka för att fortsätta.men jag ska absolut gå ner mer, vill åtminstone väga under BMI 30.
    Då är vi två. Jag har läst lite här och var att pco-s:are i regel har 1-3 spontana äl:ar per år så det borde verkligen vara dags för mig att få en.

Det låter bra att försöka vara viktstabil ett tag. Så hinner kroppen och psyket med.

Mitt mål är också att hamna under bmi 30. Har ca 12kg kvar. Så jag kämpar på, ett hg i taget.
  • TrasigaTrasan

lycka till, att gå ner ett hg i taget är också jätte duktigt, tänk o gå upp ett hg i taget blir ju flera kilo upp än flera kilo ner efter ett tag.

• jayne doe
    TrasigaTrasan skrev 2009-05-28 14:08:02 följande:
    lycka till, att gå ner ett hg i taget är också jätte duktigt, tänk o gå upp ett hg i taget blir ju flera kilo upp än flera kilo ner efter ett tag.
    Tack Ibland har jag svårt att känna mig duktig, jag äter ju gott och det känns lite som att man måste späka sig för att få kalla sig duktig. Men så är det ju inte. Och jag har gått ner 10kg, det är rätt bra.

Har du frågat din läkare om Metformin? För många ger det en extra skjuts till viktnedgången och det kanske kan hjälpa till lite med motivationen.

Jag tycker att det är grymt jobbigt att trots att det är pergotime och eventuellt en bebis som är målet så är det så sjukt svårt att behålla motivationen.
  • TrasigaTrasan

jayne doe skrev 2009-05-29 00:33:16 följande:

Tack Ibland har jag svårt att känna mig duktig, jag äter ju gott och det känns lite som att man måste späka sig för att få kalla sig duktig. Men så är det ju inte. Och jag har gått ner 10kg, det är rätt bra. Har du frågat din läkare om Metformin? För många ger det en extra skjuts till viktnedgången och det kanske kan hjälpa till lite med motivationen.Jag tycker att det är grymt jobbigt att trots att det är pergotime och eventuellt en bebis som är målet så är det så sjukt svårt att behålla motivationen.
    Jag har faktiskt fått de utskrivet och tar den regelbunden, men tycker inte att de hjälper så där jättemycket, men fortsätter med det ändå, jag förlorar inte på det så.

Å du 10 kilo är hur duktigt som helst, Grattis.
Svar på tråden Snälla hjälp, 95kg+Pco