• Gossow

kan inte somna

10 ½ månaders vägrar sova
    som rubriken lyder, vi har jättesvårt att få våran son att somna. han har alltid haft problem att koppla av ända sedan han började bli mer medveten om omvärlden runt 3 månader kanske. vi har försökt allt käns det som. har försökt göra rutiner med bad, provat läsa bok, provat bära/vagga honom, provat lägga honom i sin egen säng och suttit brevid, provat sjunga för honom, provat legat nära och kramat om honom. ja listan kan göras lång! det är precis som att det blir värre av att ha en bestämd rutin då han vet vad som ska hända. han har väldigt svårt att sonma även när vi är ute i vagnen, han vägrar luta sig bakåt, om ens i sittläge utan ska sitta längst fram i vagen, tillslut hänger han över med pannan mot stången som går över benen, på vagnen. nu på kvällen så får han somna i våran säng eftersom han gallskriker om han ligger i sin och det känns fel...har försökt låtit han ligga i sin säng en stund och läst för honom osv men det funkar verkligen inte. som sagt brukar jag lägga mig i sängen med honom men han kan inte slappna av han kasstar sig fram och tillbaka slår och sparkar, ska ha allt som han ser...kan tex inte ha ett diadem på mig då han ska försöka sova. det slutar alltid med att jag får hålla fast honom i ena foten för att han inte ska ramla ur sängen, tillslut då inser han att han inte kommer någon vart och ger upp, men det käns inte som ett roligt sätt att få honom att somna på. han kämpar in i det sista och kan i princip försöka krypa när han inte ens kan hålla ögonen öppna. det slutar ofta i att han gör illa sig själv ex slår huvudet i väggen eller så. kanske ska säga att han får välling när vi lägger oss åxå vet inte hur vi ska få honom att slappna av...ibland kan vi hålla på i flera timmar trotts att han är super trött, ofta går det ändå hyffsat bra men aldrig utan kamp. hur ska vi gå tillväga för att få den här stunden mysigare för honom??
    ibland kan det även funka och jag ligger nära nära och håller om honom men även då skriker han sig fortfarande till sömns.
    det skulle vara så roligt och mysigt att få ett mysigt avslut på kvällen.
    och hur ska vi gå tillväga med detta problem på dagis?
    han ska börja dagis nu till hösten.

tack på förhand // Petra

• Svar på tråden kan inte somna
  • Barnpsykologen

Hej, svår situation. Jag undrar hur han sover på dagen ? Om han sover för mycket kan det vara så att han inte är trött.
    Han sover i er säng nu, hur funkar det?
    Du säger att han somnade när du låg bredvid honom även om han skrek sig till sömns.
    jag återkommer till mitt mantra om rutiner. Att börja göra på ett sätt och hålla sig til det så att barnet känner igen rutinen. Om det är att han somnar i er säng eller i sin säng med dig bredvid är oväsentligt. Det viktiga är att barnet vet och känner igen sig i vad som sker.
    En del barn behöver hjälp med att slappna genom att man masserar eller håller om dem, stryker eller kliar på ryggen. Om barnet är väldigt uppskruvat kan det vara svårt för det att uppfatta strykningen eller massagen. Lägg in detta i rutinen redan från början. Första steget är att hjälpa honom att komma till ro.

Lycka till/Anneli

• Gossow

hallå!
    jag har inte kunnat svara tidigare...men bättre sent än aldrig :).
    han sover en stund på morgonen efter att han klivit upp och sedan en stund efter lunch sedan är han uppe fram tills det är dags att sova runt 6-7 på kvällen.
    han brukar somna i våran säng och sedan bär vi över honom till sin egen säng och då sover han hela natten.

han är brukar vara helt slut när det börjar bli dags för sängen och kan halvsova i princip när han försöker hålla sig vaken. han kan dra ut nappen tex när han känner att han håller på att somna precis som om han måste till varje pris hålla sig vaken eller så sätter han sig upp eller kastar sig fram och tillbaka.

tror han vet vad som ska hända när vi tar fram pyjamas och vällingen.
    sedan får han dricka vällingen inne i våran säng och så har vi en speldosa/gosedjur som vi drar upp ochlåter spela för honom.
    vi stryker och masserar honom men ibland vill han inte alls utan slår bort våra händer.
    ibland blir han lugnare om man sjunger eller gungar honom, men ibland är det helt hopplöst. man ser på honom att han är jätte trött.

är lite stressad hur det kommer funka på dagis, dom måste väll ha någon form av vila där?

just nu verkar vi ändå vara inne i en period då det går lite bättre för honom att somna bruar just nu ta mellan 30-45 minuter.
    ibland är det åxå som om att han nästan blir störd över att någon av oss finns där brevid, då kan vi lägga honom i sin egen säng och då kan han somna på en 10 minuter efter att vi försökt i typ en timme utan att grina eller skrika.
    borde vi istället hålla oss till rutinen och ha kvar honom i våran säng?

man kanske ska lägga till något innan han får vällingen som är avslappnande när han fortfarande är uppe vill säga men att försöka mysa och varva ner med honom innan vi går in i sovrummet och han ska sova är i princip omöjligt så länge han kan vara upprätt är det full fart.
    så svårt, jag vill bara att han ska få ett bra avslut på dagen

• Barnpsykologen

Om han tycker om att sova i sin säng, så kanske det är där han ska sova. Du får bestämma dig för något.
    Dagis har vila och den ser väldigt olika ut. En del barn sover på madrass på golvet och en del i kärra ute. Personalen har erfarenhet av många olika barn och deras sovrutiner. Jag tycker inte du ska orora dig för detta utan se till att ni får en bra rytm i era sovrutiner.

Glad midsommar hälsar Anneli

Svar på tråden kan inte somna