• Nalle Puh73

Förskola till hösten eller hemma längre?

Behöver lite råd. Har en pojke på 4 år som aldrig trivts på fsk. Han började när han var 16 månader och det var tufft från början. Han mådde inte bra och hade stora på problem med sin mage så jag vet inte om det sabbade allt då från början. Det var många tårar och nästan jämnt gråt redan hemma. Släppte lite förra våren men sen efter sommaren bytte dom lokaler och slogs ihop med andra avd och fick nästan hela personalgruppen utbytt och då låste det sig fullständigt. Han drömde mardrömma, grät i sömn, vägrade gå dit så jag fick halvt släpa honom efter vägen. Vi bestämde då att han skulle slippa gå eftersom jag ändå är mammaledig och hoppades det skulle vända när han ev skulle sakna kompisarna men det gjorde det inte så vi sa upp platsen efter ett tag och nu är mardrömmarna om dagis borta och han vet att han slipper och sover då bättre.
    Vi njuter av att vara hemma och mysa med varandra just nu.
    Har sökt nya platser till hösten åt både honom och lillebror och har fått in dom på ett annat dagis, hade hoppats på dagmamma för att han ska slippa stora grupper, ny personal titt som tätt men fick det inte tyvärr. Sitter nu och har ont i magen igen för jag gruvar mig för att börja om med alla ev tårar och mardrömmar. Ska jag stanna hemma 1 år till (har dagar kvar men får nästan slut efter det isåfall) eller ska man sätta dom på fsk nu? Han låter mer positiv nu när man pratar om det men sen kommer NEJ efter en stund och man ser att han inte vill.
    Känns som att jag inte vet vilket ben jag ska stå på. Vill mer än allt vara hemma men gör man honom en otjänst då? Han saknar ju kompisarna men jag är så orolig att vi är tillbaka på noll igen sen. Han vägrade t.om åka på kom och lek med mig och lillebror för han var så rädd att vi skulle lämna honom där fast han visste att vi skulle stanna alla tillsammans.
    Behöver hjälp och råd. Ska jag vara hemma eller?

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Förskola till hösten eller hemma längre?
  • Barnpsykologen

Hej,jag tycker du för ett klokt resonemang. Du är inne på trygghet, mindre  peronal och mindre lokaler och samanhang, dagmamma.
    Att din pojke är ängslig av sig gör att du måste vara extra trygg. Din tveksamhet måste ge plats för ett ställningstagande.
    Du skriver att han inte är lika negativ nu. Det kan vara så att han behöver en längre inskolning än vanligt. Valet mellan att vara hemma helt eller inte alls kanske kan hamna mittemellan under en inskolningstid. Det kan vara bra att redan nu besöka dagisgården, kanse efter stängningstid för att leka på gården. Att miljön är välkänd unterlättar. Kanske ni känner eller kan få kontakt med något barn som han ska gå tillsammans med. Att ha träffat och lekt med ett barn innan gör att det finns någon person som han kan relatera till när ni pratar om förskolan.

Anneli

Svar på tråden Förskola till hösten eller hemma längre?