• wholelottarosie

Ni andra unga föräldrar, hur bor ni?

Hej!

Jag är lite nyfiken på hur ni andra unga föräldrar (får väll sätta åldersgräns på 23!) bor? Yta, antal rum, kostnad osv. Är ni nöjda med hur ni bor eller vill ni ha det större/mindre? Hur många barn har ni/vill ni ha och hur påverkar det era tankar/önskemål om boende?

Själv så bor jag och min sambo (20 och 22 år) i en tvåa (bostadsrätt) på 72 kvadrat med våran dotter på 10 månader. Vi har delat av sovrummet med bokhyllor så att hon har som ett eget rum med liten lekyta, säng, byrå, liten soffa, förvaring osv medans vi har andra halvan med vår säng (som vi alla tre sover i förövrigt). Vi funderar på en liten till och skulle isåfall flytta ut vår säng i vardagsrummet så att barnen får dela rum, eventuellt att man smäller upp en gipsvägg när de blir lite större så att det bli två rum. Drömmen är väl antingen en större lägenhet (3a/4a) eller rent av ett eget hus, men det känns rätt så avlägset just nu.

I månaden så betalar vi (hyra+amortering) ca 5000.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 18:51
    Kan vara bra att nämna vart i vårt avlånga land nibor så att man får lite prisperspektiv! Vi bor i Stockholm.

• Svar på tråden Ni andra unga föräldrar, hur bor ni?
  • litenflikka

Jag är 22 och bor med min fästman och son (6månader) i ett parhus (bostadsrätt) på 70 kvm. Linus har ett eget sovrum (för framtiden) och vi sover på loftet som är som en halv övervåning, funkar jättebra med jobbigt att behöva springa i trappor sen när han ska sova i sitt rum där nere..

vi betalar 12500 i månaden (hyra+lån). Vill helst av allt flytta lite mer ut på landet och gärna lite större tomt.

• litenflikka

bor i stockholm förresten

• Johannapanna87

Vi bor i en 3:a (bostadsrätt) på 75kvm och betalar 3156 kr i månadsavgift :)
    Dotter är 10 månader och har eget rum.

• MammaHanna 070911

Vi bor i en liten trea på 64 kvm (hyresrätt), jag (20), min sambo(22), sonen på 2,5 år och i oktober även bebis nr2. Lägenheten kostar egentligen 4100 kr/ månad, men jag pluggar och vi får därför rabatt och betalar bara hälften. Alltså 2050 kr/ månad.
    Vi planerar att bo kar här tills bebisen blir ungefär ett år och sedan flytta till en fyra eller femma.

Mamma älskar er Miliam och bebisen i magen
  • Armani

Är 22 år och bor med sambon och vår dotter (8½ månad) i egen villa.
    Har haft turen att ha fått jobba sedan jag gick andra året i gymnasiet och sedan fick jag fast anställning bara någon vecka innan vi fick veta att jag var gravid Sambon har oxå fast jobb. Bor i Örnsköldsvik och här ligger inte huspriserna så högt heller.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥Till Ljudet Av Blixtar & Dunder Skedde Ett Under, Vår Alicia Är Här 081015♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • ebij

Vi väntar barn och bor i villa med 4 rok + inredd vind 3rum

• Armani
    Armani skrev 2009-07-03 11:44:25 följande:
    Är 22 år och bor med sambon och vår dotter (8½ månad) i egen villa. Har haft turen att ha fått jobba sedan jag gick andra året i gymnasiet och sedan fick jag fast anställning bara någon vecka innan vi fick veta att jag var gravid Sambon har oxå fast jobb. Bor i Örnsköldsvik och här ligger inte huspriserna så högt heller.
    Glömde ju skriva hur stort osv...
    Det är på 115 kvadrat plus inredd källare som inte är medräknat i det. 5 sovrum, dottern har ett eget rum men sover i vårat sovrum då hon inte riktigt är redo att sova själv än
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥Till Ljudet Av Blixtar & Dunder Skedde Ett Under, Vår Alicia Är Här 081015♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • KaffeSandra

Jag och min sambo (båda 22 år) bor med vår dotter som blir 2 år i september i en villa ca. en mil utanför Kristianstad. Vi köpte huset för 1 025 000 kr, men vi har inte börjat betala av än, så vet inte vad det blir i månaden. Huset är ett 1½ planshus, 105kvm.

Underbara lilla Alice 070926
  • KaffeSandra
    KaffeSandra skrev 2009-07-06 12:35:44 följande:
    Jag och min sambo (båda 22 år) bor med vår dotter som blir 2 år i september i en villa ca. en mil utanför Kristianstad. Vi köpte huset för 1 025 000 kr, men vi har inte börjat betala av än, så vet inte vad det blir i månaden. Huset är ett 1½ planshus, 105kvm.
    Glömde lite.. Dottern har eget rum på ovanvåningen, där även vi sover. Vet inte om vi ska skaffa fler barn, men om vi gör det så gör vi om det stora sovrummet till två mindre så att barnen får vars ett sovrum. Vi trivs hur bra som helst i vårt hus och vi tycker det är perfekt.
    Underbara lilla Alice 070926
  • Carrooooo

Jag är 19 år och sambon är 25, bor i hus på 145 kvm köpte huset förra sommaren för ett bra pris betalar ca 4500 i månaden, utan lån och ränta, så det blir ju lite mer men skulle aldrig slösa pengarna på en hyresrätt! Bor 20 min från göteborg..

• buffybus

bor i skåne... jag är 22 år och min man är 26 år....

vi har ett hus på 145 kvm.. 1 barn på snart 18 mån och en bebis i magen som kommer snart... vi har 4 sovrum i huset... 
    vi betalar typ 6000kr i månaden och det är amorteringar o ränta o sånt skit som jag inte har så bra koll på...
    André ska bli storebror i Juli-09
  • s0fie

jag 21 år min kille på 24 å våran dotter på snart 9 månader bor i en trea på 80kvm=)men vi vill ha hus så småningom

• Turboplingen

Jag 24 och mannen 24 bor nu i en 2a på 61 kvm men ska nu den 1 flytta till en 3a på 86kvm i en annan kommun =)
    Men längtan efter hus är stort! Vi har ett barn på snart 2 år

• Jeanette89

Jag bor i en 3a på 77kvm i Uppsala med min son på 1,5år.
    Jag är 19år och frånskild från barnets far men nuvarande sambon är 24år.
    Vi betalar runt 5200kr i månaden för lägenheten men då ingår vatten och värme som tur är, man behöver bara betala elen som man själv gör av med.

• mrsjoy

Jag fyller 20år och min man är 24. Vår dotter är 2,5 månad. Vi bor i Jönköping i en 2:a på 63kvm. Hyra: 4710kr/månad. Utöver det tillkommer el.. Vi är jättesugna på att flytta till större båda två, helst villa, men allt beror ju på ekonomiska möjligheterna.... vi tänkte bo kvar här och spara pengar ett litet tag i alla fall. Det är ju ingen panik innan hon är runt året och behöver eget rum. Men vi kikar endel och hoppas hitta den ultimata familjevillan....

Svar på tråden Ni andra unga föräldrar, hur bor ni?