Hur mycket VAB i snitt per månad?
Hur mycket VAB i snitt blir det för er som har små barn (min son är 2.5 år)? Vad vab:ar ni för?
Hur mycket VAB i snitt blir det för er som har små barn (min son är 2.5 år)? Vad vab:ar ni för?
I snitt per månad så var de alltid ett barn hemma för vabb 16 dagar i månaden
Siri har gått på dagis sen augusti och jag har varit hemma 2 dagar och pappan har varit hemma 4 dagar.
happy2,16 dagar vabb i månaden? Wow, det blir inte många dagar på jobbet då inte.
det är ju oerhört olika från barn till barn, och även sådana saker som om barnet går på inne eller utedagis kan påverka. vår tjej går ute och har inte varit sjuk särskilt mkt. ett par dagar vid ett par olika tillfällen per termin, i snitt kanske. men i februari åkte hon på en rejäl influensa med öroninflammation, och därefter kräksjuka. det ökar ju statistiken något...
Happy:
Usch - lider med er!!! Men säger de tiller att det är normalt och att man får räkna med så mycket VAB? Förmodligen inte eftersom ni fått vårdbidrag...var det svårt att få igenom?
Hoppsan06:
Vad säger de om Felix då? Att det är normalt att vara så mycket sjuk? Eller?
Jag blir tokig snart för det känns inte som någon vill ta sig an att titta på helheten!
Dottern är 9 mån och jag tror att nästan 50 % av mina föräldradagar har bytts mot vab pga, svår epilepsi med inläggningar, operationer, undersökningar i narkos, RS, magsjuka med sjukhusvård, lunginflammation och massa epilepsi igen. Har från hon blir ett fullt VB och merkostn 18%...
happy2, jag hoppas det tar slut för er när de blir äldre.
Jag har 2 barn, en på 6 år och och på 1.5 år. Vi vabbar nog i snitt 5 dagar i månaden....känns som man alltid är hemma från jobbet
Vår son är sjuk galet mycket. Han hinner aldrig bli frisk från den första förkylningen innan nästa slår till. Han är snart 2,5 år och vi är hemma i snitt varannan vecka med honom och så har det varit hela hösten, vintern och våren. Vi är så less men det är inte så mycket vi kan göra åt saken. Hoppas att det snart kommer bli bättre.
Jag är ensamstående förälder med två barn på 12 och 10,5. Jobbar 100 % som sjuksköterska/natt. Dottern som är 10,5 har flera funktionsnedsättningar och resurs på skolan. Hennes närvaro i skolan ligger runt 67 % denna termin. Jag har vabbat 4 dagar till samma barn 2015 (10,5 år). 1 dag tills nu för 2016. Jag har vårdbidrag för den yngsta 3/4. Får ut vab. i tillägg som anda föräldrar.
Vissa månader 0dagar,men dom flesta månader 1-4 dagar,har två barn under 8 år.
Jag är från Norge, är inte van vid att föräldrar förlorar en massa pengar på att vara hemma med sjukt barn. Nu förstår jag varför cheferna för olika jobb jag sökt alltid frågar hur många barn, hur gamla- vem ska vabba när de är sjuka. Visst jag vet att de inte får ställa dessa frågor men det görs hela tiden. Ibland så ställer de inte konkret de frågorna men de får en själva att berätta genom att ställa frågor om ditt liv liv m.m.
Har fruktansvärt dåligt samvete de få gånger jag har varit tvungen att stanna hemma med sjukt barn. Märker direkt mina kollegors missnöje och då speciellt de som inte längre har små barn boende hemma. Har även fått frågor av chefen som; " måste du verkligen stanna hemma?"- " har du ingen som kan passa henne"?". Fast man skulle ligga rakt ut i hög feber och influensa får man alltid frågan:" är du säker på att du inte kan komma?". Vilken tur att man har en utbildning där man är grymt eftertraktad på arbetsmarknaden, bara välja och vraka bland alla jobb erbjudanden.
Så olika yngsta sonen började fsk i september och klarade ändå hösten ok. De äldre 5 och 8 var hemma varsin dag under hösten. Nu har vi dock hamnat i trist vab, förkylning, öroninflammation och magsjuka från förra söndagen.. Men men det blir bättre ju äldre dom blir..
Kanske i snitt 2-4dagae i månaden, iaf nu på vintern. Sonen har en tendens att få ögoninflammationer i samband med förkylningar..
Ca 11 dagar i månaden sedan sonen började förskola i september. Vanliga sjukor som förkylning och magsjuka, sonen har förkylningsastma som dock gör att en vanlig förkylning lätt blir långdragen. Fattigt blir det, avdraget på jobbet är ca 1500 kr per dag före skatt och f-kassan ersätter med ca 650 kr per dag före skatt... Vi var hemma i två år efter att vår son föddes och han var i princip aldrig sjuk på dessa år, vi är chockade och bestörta över infektionsfrekvensen och det är svårt att låta bli att se snett på föräldrar som utan eftertanke lämnar in hostig och snoriga barn på förskolan. Förkylningen kommer som ett brev på posten någon dag senare och så tappar vi en vecka till.
Mina två har snittat på 3 dagar/ÅR räkna jag ut här om dagen.