• Kimma72

14 åring som inte kommer hem, vad göra?

Min 14 åring kom inte hem inatt trots att han fick "order" om att komma hem. Planen var att han skulle sova över hos en kompis och dealen är att jag vill prata med vederbörandes föräldrar först i så fall. Igår ringde varken han eller några föräldrar och efter många turer med honom på telefon och per sms klargjorde jag att inget föräldrasamtal = ingen övernattning. Själv skulle jag upp och jobba 5 så jag hade ingen möjlighet att åka ut och leta/hämta hem honom. Och hans styvfar är bortrest så han kunde inte hjälpa till heller. Imorse när jag vaknade var han inte hemma. Då hade han ändå sovit över mot min vilja.

Vad anser ni är en lämplig konsekvens för hans beteende.?

Utegångsförbud och indragen månadspeng biter inte på denna killen.

• Svar på tråden 14 åring som inte kommer hem, vad göra?
  • tristania
    Förväntansfull0406 skrev 2009-06-08 21:13:42 följande:
    Jag bor i skåne, här e dom snälla med det mesta, Jag blev lovad efter sex mån bebis försök att få pergo, bara vi försökt ett år själva. (men nu har vi lagt ner detta ett tag) Vet inte varför de är så just här. Specialpedagogen kopplades in när han var två, sen har hon följt honom i ett år, bara observerat och varit med och hjälpt till på dagis. Sedan kopplades nästa in, i samband med rektor. Precis innan jul ringde kommunens barnomsorg och sa att de missat att special pedagogen meddelat att min son har resurs timmar (de hade jag inte tänkt på) alltså att vi betalat för mycket och fick fem dagra senare ut 3000 kr. Tack för det lixom.Och allt detta med npu teamet har de skött, skickat papper, remisser mm....De e helt fantastiska här....och fort går det (så fort de kan antar jag) tog tre mån från remissen skickades till vi var på första mötet.Hoppas verkligen ni får all hjälp ni kan få, och att det kanske kommer alternativa med i framtiden.
    Tack
  • Förväntansfull0406
    tristania skrev 2009-06-08 21:19:02 följande:
    Jag förstår din frustration -men ju äldre dom blir, ju starkare blir dom - resten förstår du nog.
    Just de orden skrev jag i min blogg.....om han e så här nu...vid tre...hur e han när han e 13?? får se då...
  • tristania
    Förväntansfull0406 skrev 2009-06-08 21:19:49 följande:
    Just de orden skrev jag i min blogg.....om han e så här nu...vid tre...hur e han när han e 13?? får se då...
    Och där har du hela svaret - medicin lugnar. Mindre utbrott och mindre aggression. Förstår du nu varför jag väljer medicin?
  • nano

Förlåt TS att din tråder verkar ha blivit totalkapad (om du fortfarande är kvar) men blir lite smått irriterad

OM vi byter vinkel på hela "drog" gejen en stund.

Tänk dig att du har en riktigt jobbig dag, du vaknar och är fruktansvärt rastlös men har samtdigt ingen ork eller lust att få nånting gjort. Sen upprepar du den dagen i oändlighet då får du hur min sambo mår UTAN Concerta. Att ta bort hans "drog" som du så fint kallar den är ren och skär misshandel. Tänk då på hur ett barn mår som inte har lika lätt att uttrycka sig.

• elegi
    nano skrev 2009-06-08 21:45:56 följande:
    Förlåt TS att din tråder verkar ha blivit totalkapad (om du fortfarande är kvar) men blir lite smått irriterad OM vi byter vinkel på hela "drog" gejen en stund. Tänk dig att du har en riktigt jobbig dag, du vaknar och är fruktansvärt rastlös men har samtdigt ingen ork eller lust att få nånting gjort. Sen upprepar du den dagen i oändlighet då får du hur min sambo mår UTAN Concerta. Att ta bort hans "drog" som du så fint kallar den är ren och skär misshandel. Tänk då på hur ett barn mår som inte har lika lätt att uttrycka sig.
    amen....
  • nano
    elegi skrev 2009-06-08 21:49:18 följande:
    amen....
    Det är nån på "min sida" iaf, tack
  • Moonis

Även min sambo har ADHD o medicinerar. Våran vardag fungerar inte utan den medicinen. Han har inget tålamod, inget bra humör, sitter aldrig still o skulle han sätta sig så somnar han på två röda. Detta är bara en liten del och detta måste vara riktigt jobbigt att leva på det sättet för gudarna ska veta att det är väldigt jobbigt som anhörig bara.

• tristania
    nano skrev 2009-06-08 21:45:56 följande:
    Förlåt TS att din tråder verkar ha blivit totalkapad (om du fortfarande är kvar) men blir lite smått irriterad OM vi byter vinkel på hela "drog" gejen en stund.Tänk dig att du har en riktigt jobbig dag, du vaknar och är fruktansvärt rastlös men har samtdigt ingen ork eller lust att få nånting gjort. Sen upprepar du den dagen i oändlighet då får du hur min sambo mår UTAN Concerta. Att ta bort hans "drog" som du så fint kallar den är ren och skär misshandel. Tänk då på hur ett barn mår som inte har lika lätt att uttrycka sig.
    Amen Amen och amen!
  • tristania
    Förväntansfull0406 skrev 2009-06-08 21:19:08 följande:
    Men fortf!!! ingen, eller någon kan tvinga mig tycka det e okey att använa droger? Min son kan må bra på annat vis. Som sagt den dagen då han e en fara för sig sj eller andra. Inte innan.
    Nej, ingen tvingar dej att tycka det är okej, men uttala dej inte om detta förrän du sitter i min sist, och många andras  -det är just DET som gör mej tvärilsk!
  • tristania
    Förväntansfull0406 skrev 2009-06-08 21:19:49 följande:
    En grej till, sen är jag klar härinne(förhoppningsvis): om du har migrän - visst fan kollar du om de tfinns någon som kan lindra då?
    Om du har ont i magen - då kanske det hjälper med en "Ipren"?
    Om du har feber och värk i varenda del av kroppen - visst fan vill du ha en alvedon då?
    Om du blir deprimerad och vill ta livet av dej - visst fan önskar du då att det fanns en tablett som fick dej på ljusare tankar?

Svara mej nu på detta: Om du inte hanterar din vardag, om du ständigt vaknar upp med en oerhörd rastlöshet och en oro som gör att du inte mår bra, om du bara går runt och irrar, utan att kunna koncentrera dej, om dina vänner försvinner för att du ständigt får raseriutbrott, om du är så impulsiv att din lön försvinner samma dag som du fått den - önskar du inte då att det fanns en tablett som lindrade allt detta?
  • elegi
    tristania skrev 2009-06-09 11:16:08 följande:
    En grej till, sen är jag klar härinne(förhoppningsvis): om du har migrän - visst fan kollar du om de tfinns någon som kan lindra då? Om du har ont i magen - då kanske det hjälper med en "Ipren"? Om du har feber och värk i varenda del av kroppen - visst fan vill du ha en alvedon då? Om du blir deprimerad och vill ta livet av dej - visst fan önskar du då att det fanns en tablett som fick dej på ljusare tankar? Svara mej nu på detta: Om du inte hanterar din vardag, om du ständigt vaknar upp med en oerhörd rastlöshet och en oro som gör att du inte mår bra, om du bara går runt och irrar, utan att kunna koncentrera dej, om dina vänner försvinner för att du ständigt får raseriutbrott, om du är så impulsiv att din lön försvinner samma dag som du fått den - önskar du inte då att det fanns en tablett som lindrade allt detta?
    Den skriver iaf jag under på även omd en inte var riktad till mig
  • Kimma72
    tristania skrev 2009-06-09 11:16:08 följande:
    En grej till, sen är jag klar härinne(förhoppningsvis): om du har migrän - visst fan kollar du om de tfinns någon som kan lindra då?Om du har ont i magen - då kanske det hjälper med en "Ipren"? Om du har feber och värk i varenda del av kroppen - visst fan vill du ha en alvedon då?Om du blir deprimerad och vill ta livet av dej - visst fan önskar du då att det fanns en tablett som fick dej på ljusare tankar?Svara mej nu på detta: Om du inte hanterar din vardag, om du ständigt vaknar upp med en oerhörd rastlöshet och en oro som gör att du inte mår bra, om du bara går runt och irrar, utan att kunna koncentrera dej, om dina vänner försvinner för att du ständigt får raseriutbrott, om du är så impulsiv att din lön försvinner samma dag som du fått den - önskar du inte då att det fanns en tablett som lindrade allt detta?
    Mkt bra skrivet. Min son får också Concerta och hade just börjat med dem när jag skapade tråden. Det går nu mkt bättre och vi har haft några långa givande samtal om hans beteende, varför han "ballar ur" i sista minuten osv och han har fått hela mig om bakfoten. Nånstans har han inbillat sig att jag är misstänksam och inte litar på honom, medans det för min del är principfasthet och att jag är rädd om honom. (har redan förlorat en son) så det verkar som att nånting lättade för honom och att han kunde sätta sig in i varför jag blir så upprörd för nåt som han inte ser som en stor grej.

Häromdagen kom vi åter i samtal om oss/mig osv och då svarade han på mitt påstående om jag var för sträng "-Nej inte sträng direkt, men du är jäkligt konsekvent och det kan bli lite jobbigt ibland, men det är okej".
  • pompes pappa

Alltså helt ärligt. Jag har väldigt små barn fortfarande och vet inte hur jag skulle reagera när jag själv står där. men jag själv var en väldigt olydig tonåring och det enda som fungerade för mig var att få ta konsekvenserna av mitt eget handlande t ex genom att inse att ok jag dricker och blir skitfull och spyr och mår dåligt, till slut insåg jag att det inte fick mig att må bra. Vad min mamma sa sket jag högaktningsfullt i, likaså indragen veckopeng osv. Alltså jag tror att tonåringar måste få ta "naturliga" konsekvenser.

Skolkar man, får man dåliga betyg
    dricker man blir man full
    kommer man inte hem till middagen får man ingen mat osv

Tillslut lägger man ihop 1 plus 1

Svar på tråden 14 åring som inte kommer hem, vad göra?