Lekhage = tortyrredskap?
Det var det någon som påstod i ett forum...
Det var det någon som påstod i ett forum...
Jag tror inte det är tortyr men verkar ganska onödigt. Vi säkrade rummen och sen fick barnen ta sig fram bäst de ville.
Har haft mina barn i bumbostol i badrummet när jag duschat.
vi har valt att inte lämna vår små barn utan uppsikt men gör man det så är man skyldig att se till att de är trygga och inte kan skada sig. Och då är nog lekhage ett bra sätt.
Vi körde inte med lekhage men hade en resesäng där dottern brukade vila ibland och där kunde jag sätta ner henne om jag behövde så kunde hon sitta och leka där... Nu använde jag den väldigt lite, jag tog med henne istället. Hon älskade sin baby björn babysitter stol och då var det smidigt att sätta henne i den när jag t ex duschade.
Ett stort täcke på golvet i vardagsrummet var också bra. där la jag leksaker och kuddar och sånt så kunde hon ligga där och "kräla" runt där medan jag lagade mat (öppen planlösning så jag såg henne och vad hon gjorde och hon såg mig).
Lekhage är väl inget tortyrredskap direkt, men det är kanske inte nödvändigt heller, kanske bättre att barnsäkra och låta barnet få krypa runt och så... Och ta med henne när du duschar eller går på toaletten
Tortyrredskap vet jag inte, men jag skulle inte velat ha det till mina barn i alla fall. Känns fel att stänga in de på det viset tycker jag.
vi hade en till sonen nr 1 och det vart perfekt när man vart tvungen att gå på toa eller liknande.
som nån skrev så visst kan man ta med ungen på toa, men liiite privat vill man väl ha om det så bara handlar om 2 min på toa när man kissar.
till nr 2 så har vi flyttat och har tyvärr för små rum för att få plats med lekhage, istället så har vi satt upp grindar i likrummet så att de inte kan ta sig ur lekrummet när man måste göra nått.
sen har vi 3 hundar och det kan även vara skönt att veta att medans man är nere i tvättstugan i källaren så kan inte hundarna ta sig in till barnen (när 2:an vart liten) har stora klumpiga hundar, och ungarna låter hundarna vara i fred när man inte har full uppsikt.
det finns bra och billiga lekhagar på blocket eller liknande. kolla där, så hittar du säkert både billigt och bra.
annars har jag för mig att barnens hus säljer lekhagar och babyproffsen.
Har använt mig av babysittern i duschen och vid toa besök, men problemet just nu är att lillan ska vända sig i stolen nu. Vill gärna snurra runt, testat spjälsängen, men då har hon benen ut genom spjälorna och fastnar lite då och då.
Kikar runt efter en lekhage som säkerhet för henne, känns som en bra lösning för att hon inte ska göra sig illa. Hon är fem månader nu.
lekhage=säkerhet för barnet
Jag skulle lätt sätta mitt barn i en lekhage för att städa, duscha, gå på toa, laga mat osv.. Kanske tom vila en stund när barnet är vaket (menar då såklart inte att jag ska sova så hårt jag kan, utan vila en liten stund) om jag är sjuk eller så.. Lekhagar är ju ganska stora, så de kan röra sej och får plats med en massa leksaker.. Jättebra och absolut ingen tortyr, tycker jag.. :)
Med två 10 månaders som kryper snabbare än en vessla och står upp mot ALLA möbler och försöker gå mellan möbler trots att dom inte ha någon styrsel ännu så är lekhagen mitt absolut bästa inköp.
Absolut.
Diska bort efter middagen, byta blöja på en av vesslorna, hjälpa deras äldre syster med något osv osv osv.
Vi har öppen planlösning i vårt hus och att barnsäkra helt är svårt. Speciellt då vår fyraåring har mängder med små leksaker (mycket barbie just nu) och trots att vi påminner och har som regel att alla små leksaker ska hållas inne på hennes rum så är hon trots allt bara fyra år och glömmer av sig ibland.
Så lekhagen är guld värd! Absolut inget tortyrredskap, dom har leksaker där och fyraåringen tjatar dagligen om att få leka i lekhagen med bebisarna
Vi testade konceptet med en resesängar. Funkade inte alls, för dottern var långt ifrån nöjd med den lösningen. Däremot var hon nöjd i gåstolen.
Haha, oj, vilken gammal tråd det här var!
Vi har en lekhage som är typ 160 cm i diameter. Vi är oftast med barnen däri och leker. Ibland ligger man bara där och kollar tv medan barnen kryper på en. Räddaren i nöden när man är dödstrött och/eller har större barn som lämnar pärlor och allt annat lömskt på golvet. Lätt att bara kolla av lekhagen så att den är bebissäker och härja på :)
Jag ser bara fördelar! Mina barn har alltid älskat den och de lär sig att ta sig omkring och greja med saker. Och ibland kommer de bara klättrandes för lite föräldrakel :D Perfekt!
Haha.... ja denna tråden är ju lastgammal! Nu är mina barn 5 och snart 4 år så det där med lekhage är liksom inte aktuellt längre :P Men tack för erfarenheterna ändå :D