• SofieKarolina

Babysemp, vänta tills det har svalnat?

Vad jag förstårså ska man blanda babysemp vid 70grader, men kan man låta det svalna mer innan man ger det?
    Våran son verkar gilla det bättre när det är svalt, nästan rumstempererat. Är det för varmt så spyr han lätt.

• Svar på tråden Babysemp, vänta tills det har svalnat?
  • Alexi

70 grader kan du ju absolut inte ge honom, då bränner han sig. Runt 37-40 grader är väl en bra ättemp.

För övrigt så har vi aldrig blandat vid 70 grader utan blandar vid ättemp direkt.

• SofieKarolina

Ja, jag förstår väl att jag inte kan ge vid 70grader, jag formulerade mig kanske lite otydligt. Kan man vänta tills det är svalare än än runt 37 grader eller bör det ätas rutn 37 grader?

• Alexi

Jaha, sorry. Du kan absolut ge det svalare, så blir det ofta för oss att man håller på och matar under 30-60 min och då svalnar ju flaskan under tiden så ersättningen är nog ofta kall då.

• Bubblan2

Du kan vänta så den svalnat mer om ditt barn föredrar det.

Babysemp finns färdigblandad i tetra också och den kan du ge utan att värma upp den.

• SofieKarolina

Jo, jag har köpt färdigblandad, men tänkte att i längden blir det dyrt.
    Har köpt en termos som man kan ha vatten i så vi inte behöver koka varje gång. Men tetrapacken är ju kanon om man ska bort eller så.

Ammar och ger ersättning om vartannat, tycker amningen bara känns jobbig så jag är nog på väg att gå över på ersättning helt tror jag. Provade Nan1 först men det kaskadspydde han av och verkade inte gilla smaken heller. Själv tycker jag den är sötare i smaken än Semper. När jag köpte Babysemp åt han för glatta livet, men han spyr lättare av ersättning än av bröstmjölken. Tror han äter får i sig för fort och mycket på en gång, trots att jag har rätt sugnapp med litet hål för ersättning.

• Ord blind
    SofieKarolina skrev 2009-06-10 09:16:39 följande:
    Jo, jag har köpt färdigblandad, men tänkte att i längden blir det dyrt. Har köpt en termos som man kan ha vatten i så vi inte behöver koka varje gång. Men tetrapacken är ju kanon om man ska bort eller så. Ammar och ger ersättning om vartannat, tycker amningen bara känns jobbig så jag är nog på väg att gå över på ersättning helt tror jag. Provade Nan1 först men det kaskadspydde han av och verkade inte gilla smaken heller. Själv tycker jag den är sötare i smaken än Semper. När jag köpte Babysemp åt han för glatta livet, men han spyr lättare av ersättning än av bröstmjölken. Tror han äter får i sig för fort och mycket på en gång, trots att jag har rätt sugnapp med litet hål för ersättning.
    Om han spyr mycket av ersättningen kanske att hjälpa honom att ta en paus hjälper? Vi pausade våran bebis, men bebis kräktes så mycket oavsett att vi nog inte märkte om det blev mindre, men det kan ju vara värt ett försök!! :)
  • catarina06

Jag kokade vattnet första veckan.
    sen slutade jag med det efter förfrågan på BVC.
    Har man kommunalt vatten så behöver man inte koka det.
    det går alldeles utmärkt att micra.
    Sverige har så fantastiskt fint vatten.
    I min komiskrets är det bara 2 tjejer som ammat sitt barn. Resten har antingen kompletterat med ersättning eller gett det helt.
    INGEN har kokat vattnet.

Vi micrar det som sagt.
    Mycket smidigt. Värmt vattnet till den temperatur som din bebis vill ha det i.

Men om du ändå vill hållas med att koka vattnet så kan du ju koka upp massor med vatten. Och sen ha det i en stor tillbringare i kylen.
    Sen är det ju bara att använda det vattnet och micra under dagen.

• k och k

Semper nr 1 ska man blanda vid 70 grader eftersom de inte kan garantera pulvret, det är alltså inte vårat vatten som är anledningen utan pulvret! Semper nr 2 kan man blanda direkt vid ät temperatur eftersom vid 4 månader så klarar bebisens mage av det hela..

• SofieKarolina

Fast vi har inte kommunalt vatten, så det är nog bäst att koka vattnet för säkerhets skull.

• catarina06
    k och k skrev 2009-06-10 11:13:32 följande:
    Semper nr 1 ska man blanda vid 70 grader eftersom de inte kan garantera pulvret, det är alltså inte vårat vatten som är anledningen utan pulvret! Semper nr 2 kan man blanda direkt vid ät temperatur eftersom vid 4 månader så klarar bebisens mage av det hela..
    Det vet jag inte om jag håller med om.
    alla pratar ju om vattnet.

NAN 1 och NAN 2 innehåller ju precis samma sak förutom att det är lite mer järn och lite mer stärkelse i nummer 2.

Men som sagt, har du egen brunn så ska du nog koka vattnet.
    Men att koka upp massor och ha det i en sluten tillbringare är ett jätte bra alternativ.
    Då har du ju uteslutit eventuella bakterier redan.

Och kan väldigt lätt micra upp det till rätt temperatur.
  • Anke

jag har också funderat på det där. det tar ju fasen evigheter att göra på det viset, speciellt mitt i natten. värma till 70grader och låta det svalna.

det finns vattenkokare som man kan ställa in gradantalet på, och en inställning är 40grader.  en sån tänker jag köpa, jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon fara.

för som sagt, vi med kommunalt vatten behöver ju inte koka det innan för att det ska bli bakteriefritt.

¨ ¨*:+..+¤+:.:Nora 060810 ♥ Eskil 090502¨:.:+¤+..+:*¨¨ ¨
  • Alexi

Vi har en sån, funkar toppen! Vi ger ersättning på nätterna och då står vattenkokaren i hennes rum, jättesmidigt.

Anke skrev 2009-06-11 09:26:26 följande:
    jag har också funderat på det där. det tar ju fasen evigheter att göra på det viset, speciellt mitt i natten. värma till 70grader och låta det svalna.det finns vattenkokare som man kan ställa in gradantalet på, och en inställning är 40grader.  en sån tänker jag köpa, jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon fara. för som sagt, vi med kommunalt vatten behöver ju inte koka det innan för att det ska bli bakteriefritt.
  • Anke
    Alexi skrev 2009-06-11 09:27:20 följande:
    Vi har en sån, funkar toppen! Vi ger ersättning på nätterna och då står vattenkokaren i hennes rum, jättesmidigt.
    världens bästa uppfinning. ska inhandla en sån snarast.
    ¨ ¨*:+..+¤+:.:Nora 060810 ♥ Eskil 090502¨:.:+¤+..+:*¨¨ ¨
  • goatess82
    Anke skrev 2009-06-11 09:48:39 följande:
    världens bästa uppfinning. ska inhandla en sån snarast.
    jag har färdigkokt vatten som jag startar när vi går och lägger oss, det är svalt när vi kommer upp dock, så häller ja i pulvret och sen micrar det!!
  • Å83

Vi har inte heller kommunalt vatten. Kokade alltid vattnet och hade på termos. Har sedan gjort vatten prov och det visade att det var bra kvalite på vattnet. Så när hon var sju månadetr och vi började med välling så slutade vi koka vattnet.

Ska kanske tilläga att vi bytte alla rör i och till huset för 2 år sedan. hade vi haft våra gamla rostiga ledningar så hade jag nog fortsatt att kokat vattnet.

• attblimamma

Jag körde med Baby semp 1 tidigare till dottern men har nu bytt till NAN 1 för att hon har så ont när hon bajsar. Så därför har vi prövat att byta ersättning.

Jag mailade Semper och frågade varför man var tvungen att värma upp det kokta vattnet (som man kanske har i kylskåpet) till 70 grader igen när det ska blandas med pulvret. Det kan vara ganska svårt när man har en liten bebis som skriker/gråter och vill ha mat nu - inte sen.

Deras svar blev följande...

Upptill att barnet är 4 månader bör pulvret blandas i ca 70 gradigt vatten för att säkerställa att blandningen blir steril. Detta är en WHO-rekommendation som vi valt att följa.

Pulvret ska dock inte blandas i för hett vatten (sjudande/kokande) eftersom vitaminerna då kan ta skada.

Enklaste och snabbaste sättet är att ha kokt kallt vatten förberett i kylskåpet. Ta halva vattenmängden till en portion och värm till ca 70 grader och blanda pulvret i det. Späd på resterande vattenmängd från det kalla, kokta vattnet.

På detta sätt blir pulvret blandat i 70 grader och du får snabbt ner temperaturen.

Så det är pg.a. pulver och inte vattnet. Jag undrar bara hur man ska veta att vattnet är 70 grader...

♥ Den 6 juni 2010 föddes vår lilla prinsessa ♥
Svar på tråden Babysemp, vänta tills det har svalnat?