• MissSummer

Skulle du köpa ut åt ditt barn som var 19?

Det har diskuterats mycket kring att köpa ut åt tonåringar, men jag är nyfiken på hur ni ställer er till frågan om barnen var 19, d v s ett år undet gränsen.

• Svar på tråden Skulle du köpa ut åt ditt barn som var 19?
  • En glad tjej

Ja, det hade jag gjort. När barnet tar studenten brukar de ha champagnefrukost och då hade jag kunnat köpa en flaska för den sakens skull. Får man dricka på krogen när man är 18 år förstår jag inte att man måste vänta tills man fyllt 20 för att handla på systemet.

• Melva

Beror på om jag anser barnet hantera spriten på ett bra sätt. Men ja, jag skulle kunna göra det. Dock inga mängder varje gång.

Om mina barn växer upp och anser att det behövs mängder av sprit för att festa skulle jag se det som ett misslyckande och inget jag stödjer.

• modestyonly

Ja det skulle jag! Om en bartender på en krog är tillåten att sälja alkohol åt min 19-åring, varför skulle inte jag som förälder vara kompetent att avgöra den saken??!!

• FiaiMalmö

Nej, det hade jag inte gjort. Det är trots allt en olaglig handling man gör. Jag vill inte visa mitt barn att det är okej att bryta mot lagen. Det finns en massa lagar man tycker är löjliga. Men för mig är det viktigt att följa dem eftersom det är så vårt samhälle är uppbyggt.

• MammaPappaBarn

Beror på hur 19-åringen hanterar sprit annars, dvs när h*n köper själv på krogen. Om frågan hade varit angående en 17-åring så hade mitt svar varit blankt NEJ.

• S vali s
    FiaiMalmö skrev 2009-06-10 10:59:04 följande:
    Nej, det hade jag inte gjort. Det är trots allt en olaglig handling man gör. Jag vill inte visa mitt barn att det är okej att bryta mot lagen. Det finns en massa lagar man tycker är löjliga. Men för mig är det viktigt att följa dem eftersom det är så vårt samhälle är uppbyggt.
    Precis så resonerar vi, det är en olaglig handling och det är viktigt för mig att visa mina barn att vi har respekt för de lagar som finns.
    Den late får brått när det blir kväll
  • lövet2

Nej. Jag kan bjuda en 19-åring hemma - inga problem! Men jag köper inte ut på systemet ...

You can have me ...
  • Bakar

Jag förstår itne den svenska politiken.. dom e gammla nog för att köra på vägarna vilket är ett väldigt stort ansvar... större än att gå till bolaget själva...
    Dom får dricka på krogen MEN inte handla på bolaget det e ju hel sjukt...
    Om mitt barn va 19 skulle jag köpa ut till honom/henne..

• Neennee

Vi får köra bil när vi är 18, vi får rösta när vi är 18, vi får gå på kkrogen när vi är 18, få får köpa tobak vid 18. Men att inte få handla alcohol när vi är 18 är sjukt! Jag tycker man borde köpa då.

Jag skulle köpa, för jag ser hellre att jag vet vad hon/han dricker istället för att de får tag på annat skit som kan göra en blind osv :S

Bara en tanke :P

• Thaleya

Min mamma och pappa har köpt ut åt mig sen jag var 16 år (dock inte ofta utan kanske tre gånger totalt, jag är 19 år idag. Jag har bott själv sedan jag var 16 och jag tänker inte ens på att jag inte ens får går på systemet. Om någon i min närhet helt plötsligt sa att de inte tänkte gå på systemet åt mig (nu går min kille eller vänner) skulle jag bli lite ställd :)

Och jag skulle köpa ut eller inte beroende på hur 19-åringen är.

När jag var 15- 16 år så drack alla i skolan sånär på högst 20 elever av 300. Och om man då inte kunde få tag i alkohol så blev det pinsamt och man såg det som att man själv var mindre värd/mindre pålitlig än de andra. Om inte mamma köpte åt mig så flirtade jag med äldre killar som köpte ut och sen såg jag de aldrig med. Några drack HB men så dum har jag aldrig varit, det skulle jag inte dricka någonsin och den mentaliteten har många ungdomar idag. Jag brukade inte bli tokfull när jag drack, jag brukade ringa mamma på kvällen och jag kom hem inom en rimlig tid om jag inte sov borta. Oftast så var det inte ens fester vi hade utan middag+fest, vi lagade kyckling eller enchiladas, lasagne eller något och sen satt vi och drack vin som belevade vuxna människor :P Sen satte vi på musik och dansade. Så att anta att alla ungdomar som dricker är utomhus, super skallen av sig och ligger och dreglar stämmer inte. Även om majoriteten troligtvis någon enstaka gång gjort det.

• Harmoni123

Nope, det tror jag inte att jag kommer att göra.. även om jag tycker det är en smula konstigt att de får köpa vilken sprit som helst på krogen och inte handla på systemet...

• Chesses
    Neennee skrev 2009-06-18 23:04:48 följande:
    Vi får köra bil när vi är 18, vi får rösta när vi är 18, vi får gå på kkrogen när vi är 18, få får köpa tobak vid 18. Men att inte få handla alcohol när vi är 18 är sjukt! Jag tycker man borde köpa då.Jag skulle köpa, för jag ser hellre att jag vet vad hon/han dricker istället för att de får tag på annat skit som kan göra en blind osv :SBara en tanke :P
    Jag instämmer med dig Neennee ! :)
  • Samsmamma
    Bakar skrev 2009-06-10 11:08:23 följande:
    Jag förstår itne den svenska politiken.. dom e gammla nog för att köra på vägarna vilket är ett väldigt stort ansvar... större än att gå till bolaget själva... Dom får dricka på krogen MEN inte handla på bolaget det e ju hel sjukt... Om mitt barn va 19 skulle jag köpa ut till honom/henne..
    de får dessutom rösta och gifta sig. Men inte köpa en flaska vin.
  • Sesamfrö

Det skulle jag säkert.. Svårt att säga när dottern bara är 3.. Men hellre av mej än från nån annan sliskig typ som fixar hembränt..

• Themis

Det beror på tonåringens attityd och vad som tidigare hänt.

Min man hävdar att han blev "förstörd" för fulspriten på att hans far stack till honom bra vinflaskor istället så han blev kräsen.

Men sen finns det ju dom som bara ser föräldrarnas flaska som bonus på vad dom själva kan få tag i och då blir det nog bara too much.

• Guldrosen
    FiaiMalmö skrev 2009-06-10 10:59:04 följande:
    Instämmer helt och hållet.
Svar på tråden Skulle du köpa ut åt ditt barn som var 19?