• Lije

Hur får jag min hund att sluta pipa?

Vi har en pinscher på ett år, han piper så fort han blir glad, upphetsad, nervös, orolig eller rädd. Hemma går det relativt bra även om han kan låta där också ibland.

Han piper så fort vi kommer utanför gården, åker vi bil håller han sig lugn i bilen med så fort han hoppar ur den så börjas det igen.
    Åker vi bort till folk håller han på så, det är bara om vi tar med den äldre hunden som han är lugnare, men även då så kan han börja.

Vi håller på att bli tokiga på hans pipande, så alla tips uppskattas.

• Svar på tråden Hur får jag min hund att sluta pipa?
  • Blommiga tjejen

våran dvärgpinscher piper också mycket och han har lätt för att stressa upp sig.

• linjes

Våran hund piper när han har tråkigt och tycker att vi ska gå ut eller leka..

• Lokatt
    hmcc skrev 2009-06-12 20:05:01 följande:
    Du gör ingenting.Enklaste saken i världen hunden eller du ska bara inte göra nåt bara ha tråkigt.Låter löjligt men det är det som folk glömmer träna.
    fast hundar som verkligen behöver lära sig varva ner måste man göra något med när man tränar dom.

man måste visa vad man vill, tex. lägga hunden, går hunden upp eller börjar pipa lägger men den ner igen. När hunden är helt lugn förstärker man det posetivt med tex. lugna klapp och smek eller godis. viktigt att bara för berömmet kommer ska hunden inte ta dety som att övningen avbryts.
    jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • hmcc
    Lokatt skrev 2009-06-12 20:24:58 följande:
    fast hundar som verkligen behöver lära sig varva ner måste man göra något med när man tränar dom.man måste visa vad man vill, tex. lägga hunden, går hunden upp eller börjar pipa lägger men den ner igen. När hunden är helt lugn förstärker man det posetivt med tex. lugna klapp och smek eller godis. viktigt att bara för berömmet kommer ska hunden inte ta dety som att övningen avbryts.
    Belöna och sånt när man passivitestränar?

Nej, vi kan ha det tråkigt ihop, det finns stunder då det inte händer nåt och jag skiter i hunden att hålla på att belöna gör mig inte passiv.

Är jag passiv ska hunden vara det, livet går inte ut på att jag ska bekräfta och underhålla jycken hela tiden.

Men som sagt det är nåt som dom flesta glömmer att träna utan ska göra det till en grej.

Sitt på en parkbänk och läs en tidning från pärm till pärm.
  • Lokatt
    hmcc skrev 2009-06-12 20:31:15 följande:
    Belöna och sånt när man passivitestränar?Nej, vi kan ha det tråkigt ihop, det finns stunder då det inte händer nåt och jag skiter i hunden att hålla på att belöna gör mig inte passiv.Är jag passiv ska hunden vara det, livet går inte ut på att jag ska bekräfta och underhålla jycken hela tiden.Men som sagt det är nåt som dom flesta glömmer att träna utan ska göra det till en grej.Sitt på en parkbänk och läs en tidning från pärm till pärm.
    jo absolut, jag håller med dig oxå.. men när hunden redan är en uppstressad typ som har svårt för det, då måste man börja i någon ända. Om man då som ägare bara sitter eller står passiv och det är just det som stressar hunden, då lär den ju inte lära sig något av situationen utan snarare stressa upp mer och pipa mer när den inte förstår.
    Så för att leda in sånna hundar på rätt spår anser jag att man i början måste visa vad man vill. Sen ökar man naturligtvis svårigheten och kraven allt eftersom hunden förstår.
  • hmcc
    Lokatt skrev 2009-06-12 20:35:25 följande:
    jo absolut, jag håller med dig oxå.. men när hunden redan är en uppstressad typ som har svårt för det, då måste man börja i någon ända. Om man då som ägare bara sitter eller står passiv och det är just det som stressar hunden, då lär den ju inte lära sig något av situationen utan snarare stressa upp mer och pipa mer när den inte förstår.Så för att leda in sånna hundar på rätt spår anser jag att man i början måste visa vad man vill. Sen ökar man naturligtvis svårigheten och kraven allt eftersom hunden förstår.
    Tålamod, tålamod, tålamod det kan bli många timmar på en bänk med tråkig matte eller husse.

Det gäller att inte tröttna, det enda hunde ska ha är tråkigt.

Det kommer bli tufft ett tag men då ska man härda ut och köra samma övning dag ut och dag in.

Se på agilityhundar som tävlat ett tag dom är så vana att ligga i burar eller fastbundna att dom inte bryr sig längre.
  • Lokatt
    hmcc skrev 2009-06-12 20:43:23 följande:
    Tålamod, tålamod, tålamod det kan bli många timmar på en bänk med tråkig matte eller husse.Det gäller att inte tröttna, det enda hunde ska ha är tråkigt.Det kommer bli tufft ett tag men då ska man härda ut och köra samma övning dag ut och dag in.Se på agilityhundar som tävlat ett tag dom är så vana att ligga i burar eller fastbundna att dom inte bryr sig längre.
    som sagt, jag håller med, på en vanlig hund. Men inte på en hund som redan är i felbeteende. Den får ut något av att bete sig som den gör och kommer därför inte själv bryta sitt mönster.

Sen menar jag inte att man ska sticka till godis hela tiden eller ha det som grund i träningen. Att man lungt utan att titta ens på hunden säger med låg mjuk röst bra när den väl ligger som man bad den, det förstärker.
  • köttbullelydnad

Håller med Lokatt om att belöningen faktiskt är viktig för en lättstressad hund under inlärningen av passivitet (och all annan träning också). Gradvis plockar man bort belöningen för att sedan ha en hund som ska kunna fungera utan.
    Förstår dock inte resonemanget med att "det enda hunden ska ha är tråkigt". Hade jag tränat mina hundar i att passivitet är tråkigt hade de bokstavligt talat blivit monster. Passivitet ska vara positivt - precis som all annan träning.

• Lije

Tack så mycket för era tips.
    Sist vi var hemma hos svärföräldrana där han van att vara lämnade vi den andra hunden hemma, han gick då runt och pep i fyra timmar.
    När vi är på främmande platser och han är själv har jag försökt att få hans uppmärksamhet, även med godis, i vanliga fall är han ett riktigt matvrak men inte ens det funkar. Jag brukar få honom att ligga men han är tyvärr mer uthållig än vad jag är känns det som, även om jag får honom att vara ligga, så skakar och piper han bara. Känner mig slut efteråt.

Jag önskar så klart att det finns en snabblösning =) men nu blir det till att träna passivitet varje dag. Så en fråga: Är det bäst att börja på lugna platser för att sedan öka svårighetsgraden för honom?

• köttbullelydnad
    Lije skrev 2009-06-14 11:46:02 följande:
    Så en fråga: Är det bäst att börja på lugna platser för att sedan öka svårighetsgraden för honom?
    Japp. Precis som med all annan träning börjar man med lätt belastning för att sedan ställa högre och högre krav
  • solskina

Vet ni en hund som piper behöver inte vara medveten om det själv?
    Så först måste du göra din hund medveten om att den faktiskt låter.
    Hitta på ett lugnt ord som du kan använda i situationerna, som avledande och avbryttande. När hunden tystnat och tex lagt sig ner så ge ett litet beröm lungt så att den inte reser sig.

Innan du börjar rekomenderar jag dig att göra en målplan.
    Vad vill du att hunden ska göra i situationerna?
    Sedan gör du del mål. först tyst sedan lugn och tre gå och lägga sig.

Hoppas du förstår vad jag menar.

• miss nöjd

Vid just situationer där ni åker hem till andra eller så kan ni ha med en bur hemifrån som är hans och som han känner sig trygg i. jag har också en pinscher som är väldigt lättstressad och pipig. Han mår bra av att få sin bur med sig och blir han för stressad så får han gå in i buren- då lägger han sig direkt ner och vilar. För stora utrymmen triggar ofta igång dem mer också- mer att hålla koll på.

• Lije

miss nöjd skrev 2009-06-15 10:36:28 följande:

Vid just situationer där ni åker hem till andra eller så kan ni ha med en bur hemifrån som är hans och som han känner sig trygg i. jag har också en pinscher som är väldigt lättstressad och pipig. Han mår bra av att få sin bur med sig och blir han för stressad så får han gå in i buren- då lägger han sig direkt ner och vilar. För stora utrymmen triggar ofta igång dem mer också- mer att hålla koll på.
    Tack, bra tips! Skönt med någon som vet hur det är. Han kan självmant gå in och lägga sig i buren hemma, så jag absolut prova att ta med den.
  • amma990

Min hund pep också. det var väldigt jobbigt då. men allt han behövde var att vänja sig. 

amma
Svar på tråden Hur får jag min hund att sluta pipa?