när börja på dagis
Vilken ålder är (generellt sett) bäst för att börja på dagis? Hur mycket (lite) tycker du att de ska behöva gå i början?
Vilken ålder är (generellt sett) bäst för att börja på dagis? Hur mycket (lite) tycker du att de ska behöva gå i början?
Hej, när barn börjar på förskola och hur mycket de vistas där är oftast utifrån föräldrars behov av barnomsorg. att kunna välja endast utifrån barnets behov är få föräldrar unnat.
Barn utvecklas genom lek och tillsammans med andra barn. De tränar sig i kommunikation och att samspela. De vuxna finns där som stöd och för att ge vägledning både i att kommunicera med andra barn och genom att arrangera övningar där barnet ingår i en grupp.
Barn har behov och utvecklas av att träffa andra barn redan vid låg ålder som ett år. Det görs då bäst tillsammans med föräldern och att barnet får utforska barn med mamma eller pappas famn att åretrvända till.
Om jag då ska svara generellt på när det skulle vara bäst att kunna börja att lämna på förskola, så skulle jag säga vid 2 1/2 -3 års ålder. ca 4 timmar/ dag.
Jag vill påpeka att detta inte innebär att barn far illa av att lämnas vid lägre ålder.
Det viktiga är att man som förälder kan påverka sin situation och att kunna ha bra barnomsorg är en otroligt viktig del i detta.
Anneli