• Diorlover

Hur mycket om oss unga föräldrar stämmer?

Finns så mycket fördommar om "oss" unga föräldrar så tänker ställa frågor till er och se vad som stämmer.

Svara ärligt..

Hur gammal var du? Planerat eller en "olycka"?
    Höll ni ihop länge?/Fortfarande tillsammans?
    Får ni ihop pengarna varje månad, hur mkt tjänar ni? Går ni på bidrag?
    Hur ofta per månad festar ni?
    Ammade du?
    Låter du bebisen skrika och skriker du på bebis?

Finns mycket men alltså det jag hört är att många unga råkar bli gravida för de är uttråkade. Sen lämnar dom bor ungen varje helg för att kunna gå ut och supa, sen har de inga pengar kvar och de får leva på socialen alternativ bo hemma.
    De kommer vada i skulder när barnet är fem år och kommer bli misslyckade föräldrar. När barnen blir äldre tar de igen de det missat..
    De ammar inte heller för det kan man inte göra, låter bebis skrika så den somnar och skriker och är hårdhänta mot sina barn och har inget tålamod själva.

Nu är det inte jag som anser detta eftersom jag själv är unga mamma och anser inte att förälder är någon siffra...

så ta det med en gnutta salt...

• Svar på tråden Hur mycket om oss unga föräldrar stämmer?
  • FridaochSamuel
    Diorlover skrev 2009-06-22 20:31:36 följande:
    Hur har ni själva blivt bemötta utav samhället? Ser folk ner på dig? Tar automatisk givet att ni är dumma i huvet röker ungen i ansiktet och pimplar vodka varje kväll, sånt har jag fått höra och ja att man som ung förälder alltid är pank.. Och att man lämnar bort på barnvakt osv
    har bara märkt några få saker, När jag säger "man kan ju hitta på saker ibland när sonen somnat. då märker han ju inte ens att jag inte är där" tror folk ibland att jag menar att jag ska lämna honom själv. Självklart menar jag att någon ska passa honom (och med någon hans pappa )

Om jag säger att jag ska någonstan med eller utan min son på kvällen blir svaret kanske : "men du tar väll bilden? alkohål och barn hör inte ihop"

blääää
  • Diorlover

folk ska alltid ta saker förgivet.

• DizNick

Hur gammal var du?
    21 år.

Planerat eller en "olycka"?
    Oplanerat.

Fortafarande tillsammans och bor ihop.

Får ni ihop pengarna varje månad, hur mkt tjänar ni?
    Ja. Hans lön + FP(12 dgr/månad) ca 30-35 000:-/Månaden efter skatt.

Går ni på bidrag?
    Nej

Max 1 ggr.

Ammade du?
    Helammar.

Nej.

• Caamillaa

Hur gammal var du?
    19 år.

"Olycka"

Tillsammans drygt 2 år innan hon tittade ut. 3 år i sommar.

Får ni ihop pengarna varje månad, hur mkt tjänar ni?
    Ja. Hans lön + FP (16 dagar/månad).

Går ni på bidrag?
    Nej.

Har inte hänt någon gång sedan hon kom, 10 månader sedan.

Ammade du?
    Jag ammar.

Absolut inte!

• Gliimma

Det var en "olycka" men en bra sådan

Vi var ihop i 2 år innan sonen föddes och är fortfarande ihop, 5 år :)

Sambon jobbar och pluggar, jag jobbar (timanstäld) inga bidrag

Jag festar nästan aldrig längre, sist i september -08, (Ärligt) Min sambo kanske festar 1-2 ggr varannan månad

Ammade du?
    Ammade i 2.5 månader.

Nu är han ju ingen bebis längre, 3 år snart. Men nej jag låter honom inte skrika sig till sömns, men är det trots skrik för att han inte får som han vill så tröstar jag inte honom för det.

• L0ved
    Diorlover skrev 2009-06-22 20:31:36 följande:
    Hur har ni själva blivt bemötta utav samhället? Ser folk ner på dig? Tar automatisk givet att ni är dumma i huvet röker ungen i ansiktet och pimplar vodka varje kväll, sånt har jag fått höra och ja att man som ung förälder alltid är pank.. Och att man lämnar bort på barnvakt osv
    Allvarligt jag har bara märkt av det någon gång att folk snackar eller "ser ner på en". Vi dricker kanske 1-2 gånger om året, om det inte är nått speciellt. Panka vill jag inte heller påstå att vi är, alla har väl dåliga månader någon gång. Barnvakt? Vad är det? Skojar, vi lämnar knappt aldrig bort vår dotter, trvis så bra med henne hemma.
  • Niicol3e

Hur gammal var du?
    jag var 16 när jag födde fyllde 17 år 2 månader efter

"olycka "

vi var tsm tills jag var i vecka 19. födde i vecka 31+4

jag bor i egen lägenhet, betala hyran själv.
    föräldrapenning, underhållsstöd, barnbidrag, studiebidrag, bostadbidrag och socbidrag om det behövs

ungefär 1 gång i månaden..

Ammade du?
    ja i 3 veckor

det brors på vad han skriker över.
    Skriker han över att han inte får som han vill så låter jag han skrika.
    jag skriker inte jag kan ryta till om han gör fel..

Han är 15 månader.

• Diorlover

LOved: Lämnar vi bort vår son Anton några dagar himlar alla med ögonen såå länge säger dem. Men vi har lixom 2 timmars bil till mina föräldrar och vi ses inte ofta. Anton ÄLSKAR att vara hos mormor och morfar och de älskar att ha honom där. eftersom de bor en bit ifrån så blir det lite längre visiter. Jag ser inget fel i det. Vi behöver ju med vila upp oss jag och min man, vi är inte direkt ute och festar. Jag är gravid så blir en massa att sova och rå om varandra. Skönt att ligga i sängen länge på morgonen.

Det är typ som folk tror vi inte klarar av honom bara för han är där. är väl kanske var tredje månad om man räknar ut snitt. Lär bli mycket framöver för vi ska flytta och man vill kunna packa i fred, han packar alltid upp. haha

• SomeOone

Hur gammal var du planerat/ eller en "olycka"?
    Jag var 16 år och sambon 22 år när vi fick vårt första barn. Inte planerat.
    Andra barnet kom April 2009- (Jag 19 år och sambon 25år ) Inte planerat.

Höll ni ihop länge/fortfarnade tillsammans?
    Ja vi är fortfarande tillsammans har varit det i snart fem år (Förlovade) .

Får ni ihop pengar varje månad, hur mycket tjänar ni, Går ni på bidrag?
    Ja vi får ihop pengar varje månad, Och så det blir över!
    Sambon jobbar och jag är hemma (mammaledig)

Har inte festat på 1½ år nu

Ammade du?
    Ja med första barnet ammade jag i ca 2 mån, nu med andra ammade jag i ungefär 1½ mån .

Låter du bebisen skrika och skriker du på barnet?
    Det är väl iprincip en självklarhet att jag ej ska stå och skrika på bebisen så jag svarar nej på den frågan . Och nej jag låter inte bebisen skrika om det inte är så att jag sitter på toaletten osv , eller om jag är vääldigt upptagen med med 3 åringen

• increa

Som svar på rubriken...inte de andra frågorna i TS:en...

Det verkar stämma...att "unga" inte vågar/vill prata med "äldre". Den slutsatsen drar jag av vad för typ av trådar som startats här.

• Diorlover

increa: det stämmer inte mig, jag har bara äldre omkirng mig och äldre vänner, väldigt få i min egna ålder. Varför skulle man vara rädd för att prata med någon äldre?

• Angel Face

18 och de va lite halv planerat.

Vi är tillsammans än.

Vi har sparande och klara hela månaden utan hjälp från någon annan. Inga bidrag.

Kanske en gång i halvåret som vi festar men aldrig tillsammans.

Ammade du?
    Ja de gjorde jag tills de sinade.

Han får aldrig skrika i sägen eller om han gjort illa sig men om han bara blir arg för att jag tar bort honom där han inte får vara så får han skrika. Och nej jag skriker aldrig på honom.

• increa
    Diorlover skrev 2009-06-28 12:41:33 följande:
    increa: det stämmer inte mig, jag har bara äldre omkirng mig och äldre vänner, väldigt få i min egna ålder. Varför skulle man vara rädd för att prata med någon äldre?
    Det jag tänker på är på FL.

En del trådar som läggs här- skulle få fler svar i andra delar. Men...alltid en eller annan ursäkt om att de bara vill ha "ungas" syn på något probelm.

Vad nu "ung" betyder. Det är ju många som skriver "förälder är ingen ålder", så "ung förälder" delen kanske inte behöver finnas..???

Varför man gör så- vet ej. Det händer ofta ibland- ibland mer sällan att de trådarna kommer. Jag tolkar det så att "äldre" bara ska hålla sig för sig själva enl vissa- en del av de "unga" vill inte alls ha "äldres" syn på något- eller höra deras erfarenhet om något. Min tolkning, som en del kommer att säga att de inte delar- såklart.
  • hannahlilla

16 år, Olycka.

Vi var tillsammans till dottern fyllde två, nu har vi separerat.

Jag klarar mig på studiebidrag+barnbidrag+bostadsbidrag+lite hjälp från mor&far, tack vare låg hyra.

Beror på hur ofta jag är barnledig, kanske 2ggr i månaden, ibland myycket mer, blir så när man är barnledig å har sommarlov xD

Ammade du?
    Nej

Öh nej.

Sen skiter jag i vad någon tycker om det jag svarade :)

• Diorlover

Jag är mega öppen gentemot andra men tycker inte om när folk ska pressa på en sina åsikter,bara för man är "äldre" vet man inte alltid bättre.

• increa
    Diorlover skrev 2009-06-29 11:09:24 följande:
    Jag är mega öppen gentemot andra men tycker inte om när folk ska pressa på en sina åsikter,bara för man är "äldre" vet man inte alltid bättre.
    Riktat mot mig?

Nej, sitter inte i åldern- men att bara rikta vissa frågor till "yngre"...känns konstigt. Alla lever olika liv.
  • Jackie och prinsarna

Hur gammal var du? Planerat eller en "olycka"? Fyllde 17 månaden efter jag blev gravid. Det var totalt oplanerat. När andra barnet föddes fyllde jag 19 månaden efter, han var ganska planerad. ;)

Höll ni ihop länge?/Fortfarande tillsammans? Blev tillsammans i januari 2006. Fortfarande tillsammans (och förlovade!)

Får ni ihop pengarna varje månad, hur mkt tjänar ni? Går ni på bidrag? Barnbidrag och bostadsbidrag. Vi båda jobbar så pengarna räcker och blir över.

Hur ofta per månad festar ni? Vi har nog bara festat ett fåtal gånger sen jag blev gravid med första sonen. Typ 5 gånger..

Ammade du? Ja

Låter du bebisen skrika och skriker du på bebis? Skriker inte på barnen. De får inte skrika för skrikandes skull, men om de har gjort sig illa eller någonting har hänt så är det ju förståeligt..

• Edstrom

18 när jag blev gravid första gången. Det var varken planerat eller "olycka", dock blir den riktiga beskrivningen så lång att jag tar den en annan gång.

Vi är fortfarande tillsammans och har nu 2 barn.

Hur mycket vi tjänar tänker jag inte skriva, men vi har inga problem med ekonomin. Båda har jobb så vi får självklart inte bidrag. (Förutom barnbidraget)

Festar kanske 4 ggr/år i snitt.

Ammade du?
    Ja, dock olika längd på barnen. Hoppades på att kunna amma andra barnet längre än första som jag ammade i 7½ månad men tyvärr gick inte det.

Ja om storasyster t.ex. ramlar och slår sig och lillebror då blir rädd och skriker så tar jag ändå först hand om storasyster, självklart blir sen också lillbror tröstad. Att skrika på en bebis är något jag aldrig skulle få för mig att göra.

Svar på tråden Hur mycket om oss unga föräldrar stämmer?