• Ciccina

PCO eller?Orkar snart inte mer...

Lite långt inlägg kankse...

...men jag orkar inte mer, varför händer det här mig? Jag var övertygad om att jag när jag väl bestämt mig för att jag vill ha barn, skulle ha väldigt lätt för mig. Har alltid mens (dock varit på p-piller ca 12 år), men den är lite oregelbunden, mellan 26-34 dagar.

Jag är 28 år, smal (BMI 20), ingen acne, hårväxt eller liknande. Min läkare sa i januari att jag har äggstockar som ser ut som PCO äggstockar. Jag och min sambo har försökt bli med barn sedan mars 2008. jag var hos en gynekolog i juni 2008 och han sa att allt såg bra ut och såg en mogen äggblåsa som skulle spricka inom kort. Fram till oktober förra året kände jag av mina ägglossningar varje månad och hade alla symtomen, slemmet, utslag på stickan...) I november var jag på besök hos gynekologen igen. Allt såg bra ut igen och han sa åt mig att gå hem och ta temperaturen varje morgon och återkomma i januari. I Januari i år var jag hos läkaren igen, jag har tagit min temp varje dag sen i november och läkaren sa att det så ut som att min temp stiger mkt långsamt. Jag fick Clomid (Pergo) utskrivet och har provat det 1 gång i mars månad. Jag var på en kontroll efteråt och det såg på ultraljudet ut som att jag hade släppt 1 ägg från ena och 2-3 ägg från andra äggstocken! Dock var min slemhinna bara 5,9 mm så de trodde inte det skulle fastna, och mkt riktigt gjorde det inte det.

Jag är frustrerad för jag vet inte vad det kan bero på. Varför vill inte äggen fastna? Varför funkar det inte? Min sambos har gjort spermietest som visat sig vara helt normalt.
    Ska jag fortsätta prova Clomid o hoppas på det bästa eller ska jag prova något annat? Finns det något som kan göra slemhinnan tjockare (kanske det inte har med saken att göra?)

Varför känner jag inte längre av mina ägglossningar? Kan man få PCO "bara sådär" eftersom det i juni samt nov 2008 "så bra ut" enligt ultraljudet?

Jag förstår ingenting längre och det verkar som att ingen kan ge mig svar.

Skönt att skriva av sig lite...

• Svar på tråden PCO eller?Orkar snart inte mer...
  • Vårflickan84
    Lillaa83 skrev 2009-06-17 17:50:24 följande:
    Hej. vi har försökt bli gravida sedan jan -08. Äter Nu Pergotime och då tar men Progesteron prov på dag 21 i cyklen för att se om man har haft ägglossning.Kram
    jaha det är så det funkar! men går du bara till en vårdcentral eller får du en remiss av gyn?
  • Lillaa83
    Vårflickan84 skrev 2009-06-17 21:11:51 följande:
    jaha det är så det funkar! men går du bara till en vårdcentral eller får du en remiss av gyn?
    Jag får mina remisser av gyn vi går där för ferilitetsutredning. Känns bäst att få det där igenom tycker jag. De är mer insatta i situationen och har mer koll på undersökningarna.
  • Vårflickan84
    Lillaa83 skrev 2009-06-17 21:34:28 följande:
    Jag får mina remisser av gyn vi går där för ferilitetsutredning. Känns bäst att få det där igenom tycker jag. De är mer insatta i situationen och har mer koll på undersökningarna.
    ja okej.
    min gyn berättade något om det så jag antar att jag kommer få remiss av honom.
    jag tror jag ägglossar av pergo faktiskt men man vet ju aldrig!
  • Ciccina
    Vårflickan84 skrev 2009-06-17 21:10:43 följande:
    jaa vissa dagar (första och andra mensdagen speciellt) är jag irriterad på allt och gråter bara jag ser en bebis. jag fick höra för någon dag sen att en kompis gjort abort 6gånger!!! för att hon slarvat med skydd vid sex... sen sa hon något i stil med "jag är sådär väldigt fertil". vill strypa henne.men men... jag kommer inte ge upp iaf. ska ha en bebis jag med på ett eller annat sätt
    Jag vet! Jag har oxå en kompis som gjort abort 3 ggr... fattar inte. livet är verlkigen orättvist.
    Men jag ska oxå fortsätta kämpa för ett plus!
  • Vårflickan84
    Ciccina skrev 2009-06-18 16:14:43 följande:
    Jag vet! Jag har oxå en kompis som gjort abort 3 ggr... fattar inte. livet är verlkigen orättvist. Men jag ska oxå fortsätta kämpa för ett plus!
    men tänk sen vad härligt man får ett plus och nio månader senare få hålla en liten söting i famnen. då är det värt all väntan och tårar man haft på vägen.

hur går det nu då för er?
  • LiselottePCOS

Jag har aldrig hört att man kan ha förtjock slemhinna och inte blir gravid av den anledningen. Vid PCOS finns det kvinnor som sällan eller aldrig blöder för att de inte har ägglosning . De kan få tjock slemhinna , men den är inte orsaken till att de inte blir gravida, den utblivna ägglossningen gör att de inte blir gravida

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• Vårflickan84
    LiselottePCOS skrev 2009-06-20 16:33:35 följande:
    Jag har aldrig hört att man kan ha förtjock slemhinna och inte blir gravid av den anledningen. Vid PCOS finns det kvinnor som sällan eller aldrig blöder för att de inte har ägglosning . De kan få tjock slemhinna , men den är inte orsaken till att de inte blir gravida, den utblivna ägglossningen gör att de inte blir gravida Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/
    aha okej, jag förstår.
    men betyder det att man har egen ägglossning om man blöder varje månad?
  • Ciccina
    Vårflickan84 skrev 2009-06-19 20:21:35 följande:
    men tänk sen vad härligt man får ett plus och nio månader senare få hålla en liten söting i famnen. då är det värt all väntan och tårar man haft på vägen.hur går det nu då för er?
    Vet inte än, borde haft (inte säker) ägglossning i helgen så vi får väl se om det tar sig... har ju inte gjort det tidigare så jag hoppas inte på för mycket, suck
    hur går det själv?
  • Vårflickan84
    Ciccina skrev 2009-06-26 10:15:54 följande:
    Vet inte än, borde haft (inte säker) ägglossning i helgen så vi får väl se om det tar sig... har ju inte gjort det tidigare så jag hoppas inte på för mycket, suckhur går det själv?
    okej, vi får hoppas att det funkat!!
    jag har ägglossning i helgen... så vi får se. vi kör på som vanligt... jag har tappat hoppet lite.. men ger inte upp!! =)
  • LillaFlingan

man kan blöda trots utebliven ägglossning..

för en person utan pco, alltså en "normal" kvinna beräknas ha ca 10 ägglossningar per år.. ;)

jag blev gravid utan hjälp, trots pcos.. och fick hela 5st mf innan det resulterade i vår son som föddes i april i år!:)
    för mig känns han som ett rent Mirakel!:)

• Lillaa83

Stort grattis till dig LillaFlingan. Alltid skönt att få höra när det till slut har gått bra det får mig att hålle hoppet uppe! ha en trevlig sommar på er alla.

Svar på tråden PCO eller?Orkar snart inte mer...