• Alle

Vaccinera med Gardasil

Jag har hört mycket gott om Gardasil och vi hade bestämt oss för att vaccinera dottern (14 i höst).
    Vi får betala vaccinet själv (tror jag) -max 1800 kr och man måste vara säker på att flickan inte har debuterat sexuellt.
    Men det kostar inget för själva vaccinationen på VC

Hur ska ni göra?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Svar på tråden Vaccinera med Gardasil
  • Alle

Enligt den läkare vi var hos, som gav ett väldigt påläst intryck, så skyddar Gardasil mot de vanligaste av de nordiska stammarna av papillomvirus, men inte mot alla.
    Det där med att vaccinera innan sexdebut har kanske med kondylom att göra?

• Dahlia

Vi kommer att vaccinera dottern när hon fyller 13 i höst för då behöver vi bara betala 1800 kr.

Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • Alle
    Dahlia skrev 2009-06-17 18:14:26 följande:
    Vi kommer att vaccinera dottern när hon fyller 13 i höst för då behöver vi bara betala 1800 kr.
    Samma som vi.

Nu hittade jag infon om det där med sexuell debut:

Vem ska vaccinera sig och när?

Eftersom Gardasil är förebyggande gör vaccinet störst nytta om det ges innan man blir sexuellt aktiv. Därför är det motiverat för alla flickor från 10- årsåldern och uppåt att vaccinera sig. Men även unga kvinnor (upp till 26 år) kan ha nytta av vaccinet. Bara för att man har börjat ha sex behöver man ju inte ha blivit smittad med en eller flera av de virustyper som ingår i vaccinet. Och om man redan skulle bära på någon av dessa virustyper, skyddas man ändå mot de återstående som ingår i vaccinet. Gardasil kan även ges till pojkar mellan 9 och 15 år.

• hymafr

Fast man måste ju vaccinera om sig vart femte år och hur många gör det egentligen när det kostar så mycket (bara upp t.o.m 17 år som det går på högkostnadsskyddet).

Min dotter är inte vaccinerad ännu och jag är väldigt tveksam.
    Det har kommit många rapporter om allvarliga biverkningar av vaccinet och dessutom måste man gå på alla kontroller i alla fall.

Blir lite tveksam när den enda reklam som man ser är från det företag som tagit fram vaccinet. Var finns alla läkare som lovordar vaccinet i tidningsartiklar?
    Skulle kännas bra om någon annan än de som tjänar pengar på det skulle blanda sig i diskussionen.

• hymafr

Förtydligande: Jag menar alltså att man aldrig läser något om Gardasil i tidningar och att det saknas en saklig debatt om vaccinets för - och nackdelar.

• Majsan71
    Majsan70 skrev 2009-06-17 17:22:05 följande:
    Det var ju på nyheterna om det i vintras. Nåt om att testerna inte gått riktigt bra. Sen är det ju ett allmänt känt faktum att det enbart skyddar mot vissa saker o inte andra.
    Ok, tack för svaret
  • Majsan71
    hymafr skrev 2009-06-18 10:38:11 följande:
    Fast man måste ju vaccinera om sig vart femte år och hur många gör det egentligen när det kostar så mycket (bara upp t.o.m 17 år som det går på högkostnadsskyddet).Min dotter är inte vaccinerad ännu och jag är väldigt tveksam.Det har kommit många rapporter om allvarliga biverkningar av vaccinet och dessutom måste man gå på alla kontroller i alla fall.Blir lite tveksam när den enda reklam som man ser är från det företag som tagit fram vaccinet. Var finns alla läkare som lovordar vaccinet i tidningsartiklar?Skulle kännas bra om någon annan än de som tjänar pengar på det skulle blanda sig i diskussionen.
    Jag håller helt och fullt med om att det mesta man hör är från läkemedelsbolagen själva och det är klart att de lovordar sina egna produkter. Och det är ju viktigt med opartisk information. Det är ju ändå det allt handlar om när det kommer till vaccinationer, med god information så kan man grunda sitt beslut att antingen vaccinera eller låta bli. Så länge det är ett välgrundat beslut så gör man ju det som är rätt för sig själv.

Jag vet inte om det finns så många läkare som uttalat sig men lite information finns på SBU som är Statens beredning för medicinsk utvärdering och det finns här http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Alert/Allman-barnvaccination-mot-HPV-16-och-18-i-syfte-att-forebygga-livmoderhalscancer/
    Även Socialstyrelsen har info http://www.socialstyrelsen.se/Amnesord/smittskydd/specnavigation/fragor_svar/Fragor_och_svar_om_vaccin_mot_HPV.htm

Kanske lite torr läsning Men det är ju iallafall opartisk information.
  • Severus

Kommer inte ge mina döttrar detta. Självklart får de ta dessa och bekosta det själva om så är.
    Anser att man skyddar sig med kondom när det kommer till sex, och då riskerar man inga virus. Skiter man i gummi får man "skylla sig själv"
    Är rädd att vaccinationer leder till att fler tror att de är "säkra" och på så sätt skiter i andra skydd...och det vill jag inte bidra till.

Våga Vägra Östrogen
  • Majsan71
    Majsan71 skrev 2009-06-18 19:42:53 följande:
    Ok, tack för svaret
    Funderade lite och vill bara tillägga att jag var lite nyfiken och det har alltså inte något med att jag skulle tjäna några pengar på vaccinet eller så för det gör jag inte. Jag arbetar med rådgivning på en vanlig vårdcentral och pratar med en hel del ffa föräldrar om denna vaccination.
    Ville bara skriva detta ifall någon undrar om jag har några bakomliggande motiv För det har jag alltså inte, jag var helt enkelt bara nyfiken
  • hymafr

Tack för info Majsan71.

Inte blev man så mycket klokare men det var iaf lite mer opartiskt än Gardasil-reklamen.

Blir dock lite rädd när det står om "okända framtida biverkningar". Tänk om det påverkar fertiliteten?

• mandelblomma

men visst kan man vaccinera trots sexualdebut, även om den förvisso har ett bättre skydd innan då man inte egentligen VET vad eller om hon smittats av något.

Svar på tråden Vaccinera med Gardasil