• YFLS

Föräldrapenning vid återflytt

Hej.

Är det någon som vet vad som gäller när man flyttar tillbaka till Sverige gällande föräldrapenning? Jag undrar mest om man kan få det på en gång eller om man måste vara inskriven en viss tid, typ ett år. Har nämligen för mig att jag har läst det senare någonstans när det gäller sjukförsäkringen... Och hur går det med barnbidrag? Vi bor inte i Europa om det gör någon skillnad.

Har emailat Förseningskassan men inte fått något svar ännu efter drygt en vecka.

• Svar på tråden Föräldrapenning vid återflytt
  • YFLS

Grattis La lune! Skönt när byråkratin har malt färdigt :)

Och grattis till graviditeten Maggan! Jo du det är faktiskt så fantastiskt i Sverige (finns det nåt annat land i världen där man gör så undrar jag) att man får FP och barnbidrag när man flyttar tillbaka även om barnet är fött utomlands. Fast FPn är på lägsta nivån så klart om man inte gör som La lune och jobbar upp sin sjukpenninggrundande inkomst SGI innan. Det gäller exakt samma regler som om barnet är fött i Sverige om ni är svenska medborgare vad gäller antal dagar osv även om ni inte har bott i ett EU-land. Det tar bara sin tid innan man blir inskriven vid FK tydligen (alltid nåt smolk i bägaren va?). Så du kan få FP för 8-månaders bebisen och sen för den nyfödde så det blir ju några dagar tillsammans.

• Maggan24

YFLS: Tack så jättemycket för det informativa svaret!

Måste förtydliga att jag inte är gravid, men ser då jag läser texten att det ju kunde tolkas på båda sätten Med "om allt går som vi vill" så menade jag alltså att vi kan bli med barn igen (det finns ju ingen garanti för att det gick bra med vår son). Vår son är två och föddes i Sverige, men nu har vi bott utomlands i två år och kommer att flytta tillbaka om 1-2 år.

Alltså, vad du skriver är ju helt otroligt! Får man alltså 480 dagar då också eller hur räknas antal dagar ut? Trots att det är på lägsta nivå så är ju detta helt otroligt.

Där vi bor nu betalas ingen föräldrapeng ut, endast en engångssumma på cirka 30 ooo kronor. Fungerar det så att man måste bevisa att man ej fått föräldrapenning i det land man bott i?

Jag är svensk medborgare och min man som är australienare har tidigare haft svensk arbetsvisum och hade då samma rättigheter som mig vad gäller fk, bland annat fp. Han hade inga svårigheter att få visum då och nästa gång kommer det nog att handla om att ansöka om ett permanent visum tror jag. Nu är ju frågan om detta med fp för barn fött utomlands bara gäller om båda är svenskar? Förra gången vi bodde i Sverige hade han som sagt samma rättigheter vad gäller fp... Hmm, vad tror du? Du verkar ha koll

Det är nämligen såhär som jag skrev att vi vill bo utomlands 1-2 år till, och sen flytta tillbaka till Sverige permanent, och tänker att det skulle vara kul med bebis före vi flyttar hem, men att det vore dumdristigt ekonomiskt. Men funkar det såhär så kanske jag kan få mannen min på andra tankar

En annan sak jag undrar är hur gammal bebisen kan vara för att man ska få fp vid återflytt?

Jag är helt paff över att det funkar såhär! Jag tänkte inte ens tanken...

• YFLS

Oh ok. Grattis till att ni ska försöka då :D.

FP är jag ganska säker på att du kan få eftersom du är svensk medborgare. Jag kan inte det där med dagar men jag antar att om du har ensam vårdnad så får du alla dagar, har ni delad så får han ett visst antal han inte kan ge bort. Det är så det funkar för "helsvenskar". Men om han inte kan få FP eftersom han är inte är svensk (jag vet inte hur det funkar tyvärr) så borde du ju få alla dagar ÄVEN om ni har delad vårdnad.

FP kan man ta ut innan barnet har fyllt 8 år. Gäller för alla, så så länge era barn är yngre så.

• YFLS

Glömde biten med att bevisa om man fått föräldrapenning eller ej i nuvarande land. I ett svar från FK så behövs det INTE när man inte har bott i EU/EES land, men om jag vore som ni skulle jag nog fixa ett intyg innan avresa utifall att de kräver det. Better safe than sorry. Där jag bor får man inte en spänn men har funderat på om jag kan få någon att intyga att FP inte existerar här ändå för att vara på den säkra sidan.

• La lune

Tack YFLS det känns mycket skönt att kunna lägga det här bakom sig nu och bara se framåt

Maggan24, visst är Sverige helt fantastiskt Jag visste inte heller att man hade rätt till fp vid en återflytt (vår dotter är född i Schweiz med schweizisk pappa) och tyckte oxå att det var helt otroligt bra! Ännu bättre var det som jag fick reda på för bara en månad sen att man oxå kan jobba upp sin fp som alla andra. Jag trodde att man bara kunde få basbeloppet eftersom man fött barnet utomlands. Men så var det alltså inte!

Nu kanske inte du kommer hinna jobba i Sverige i 240 dagar så att du får högre SGI (om allt går som planerat ) men det är ju bra att veta om vad som gäller i alla fall!

Det är nog alltid bra att fixa intyg på saker och ting för svaren man får beror nog lite på vilken handläggare man får på försäkringskassan. Jag fick till en början en handläggare som verkade förstå oss och vår situation och hon valde att tro på mitt ord. Men när jag var i kontakt men en annan handläggare (då min var upptagen) så fick jag ett helt annat svar och då var jag helt plötsligt tvungen att skaffa fram påskrivna intyg på ditt o datt. Hon sa oxå att jag kunde skriva ett brev där jag förklarade situationen.
    Nu kunde jag inte skaffa fram exakt de intyg som den andre krävde men gjorde så gott jag kunde och skickade in deklaration som bevis på att jag inte jobbat, samt att jag skrev ett litet snällt brev där jag förklarade det schweiziska systemet lite kort och varför vi inte kunde få fram de intyg som krävdes.
    Det blir ju som sagt lite problematiskt när andra länder inte fungerar på samma sätt som Sverige, fast Sverige vill ha intyg på det...som inte finns...
    Men min första handläggare var snäll och godkände vår ansökan

Lycka till till er båda och fråga gärna mer!!

• Maggan24

YFLS och La lune: Tack så jättemycket för era svar! Väldigt hjälpsamt! Ska prova den där chattfunktionen på försäkringskassan framöver också, som jag såg på deras hemsida. Jag är så exalterad över att det funkar såhär Helt otroligt.

Min man hade som sagt fulla rättigheter på det visum vi hade då vår son föddes så ansöker han om visum igen så bör det inte vara något problem, men ska kolla upp allt noga för säkerhets skull.

Det verkar variera oerhört mellan olika handläggare. Har hört om otrevliga handläggare men de vi har haft tidigare har varit otroligt hjälpsamma och snälla.

Tack för alla tips!

La lune: Flyttade ni precis tillbaka till Sverige? Hur har ni anpassat er? Har lite blandade känslor inför att flytta tillbaka. Jag gillar tanken men hoppas att man inte känner sig alldeles lost då man flyttar hem. Vi kommer nämligen att flytta till en helt ny stad troligtvis, och det blir ju verkligen till att börja om på nytt på många sätt. Samtidigt kan jag verkligen längta efter Sverige ibland!

• YFLS

Du kan väl dela med dig om du får några svar från FK. Ju mer kunskap man har desto lättare brukar det var att navigera byråkratin. Fast att vilken handläggare man får kan man ju inte påverka så mycket tyvärr.

Jag hittade en länk till blanketten som La lune skrev om. www.forsakringskassan.se/sprak/eng/

Vet inte om det finns någon på svenska också, men jag tror inte språket är något problem :)

Vi kanske skulle starta en Återflyttarnas Klubb, dela med oss av våra erfarenheter. :D

• La lune

Maggan24, ja vi flyttade hit i våras. Eller rättare sagt så flyttade jag och vår dotter hit, min man kommer om några veckor
    Efter 2½ år utomlands (inte så länge, trodde från början att det skulle vara för evigt..) som hemmamamma, så höll jag på att längta ihjäl mig efter att komma hem och börja jobba, komma ut o träffa andra vuxna (blir ju annars bara att man träffar andra mammor och deras barn, inget fel, men ni fattar...) och att vår dotter skulle få börja på dagis! Så ja, det har funkat jättebra att flytta hem igen, men det kanske blir lite svårare för min man att anpassa sig till storstaden, innan bodde vi tre år i Växjö, det är ju betydligt mindre!
    Vår dotter började dagis i april och hon älskar det! Så bara det valet känns ju underbart, hon har utvecklats något enormt på bara några månader!! Jag började med att bara jobba några få dagar per vecka och det har varit jättebra, för de första 2-3 månaderna handlade allt bara om att få vardagen att funka, hämtning o lämning på dagis, telefonköer hit o dit o papper som ska fixas till olika myndigheter osv. (men så är jag ju själv oxå, det är kanske skillnad om man flyttar båda två samtidigt).
    Det är inte förrens nu jag känner att jag kan börja andas ut lite och det mesta är avklarat!

Nu när vi var nere och hälsade på min man och familjen i Schweiz (och flyttpackade bland annat...) så kände jag verkligen en sorg över att lämna det vackra landet och hans släkt och vårt barns älskade farföräldrar. Men å andra sidan så slits man alltid mellan två länder när man är gift med någon från ett annat land och så vet jag att vi inte tycker att småbarnslivet fungerar någe bra där, tyvärr. Så nu ska vi ge Sverige en chans För förhoppningsvis så stannar vi minst ett decennium, för nu orkar vi inte byta land en gång till!!

Bra idé YFLS! Vi borde åtminstone starta en Återflyttartråd! Nån som känner sig manad

• Kakgumman

Måste få spinna vidare:
    Jag jobbade i Sverige innan vi flyttade utomlands. Efter 12 månader utomlands (utanför EU och utan arbete) ska vi flytta tillbaka igen och jag hinner jobba 3,5 månad innan bebis kommer.
    Får jag lägsta nivån då?
    Eller räknas min lön innan vi flyttade in också på nåt sätt?
    Hoppas att ni vet!

• YFLS
    Kakgumman skrev 2009-06-30 03:39:50 följande:
    Måste få spinna vidare: Jag jobbade i Sverige innan vi flyttade utomlands. Efter 12 månader utomlands (utanför EU och utan arbete) ska vi flytta tillbaka igen och jag hinner jobba 3,5 månad innan bebis kommer. Får jag lägsta nivån då? Eller räknas min lön innan vi flyttade in också på nåt sätt? Hoppas att ni vet!
    Hej Kakgumman!

Har du varit utskriven ur Sverige i mer än ett år så tror jag inte du får tillgodoräkna dig din tidigare SGI tyvärr, utan då blir det bara lägstanivå. Men jag är absolut inte säker på det. 1 år är ju den magiska gränsen för när man bara har varit bortrest eller varit utflyttad. Ligger du på gränsen tycker jag du ska kontakta FK. Man vet ju aldrig.
  • Maggan24

La lune: Vad härligt att vara tillbaka i Sverige. Det är sant som du säger att man alltid slits mellan två länder då man som par kommer från olika länder. Jag känner igen det där själv, och ibland är det lätt att idealisera Sverige också, och hur bra allt funkar där.

Jag kan sakna att känna mig fullständigt hemma och oftast veta hur saker och ting fungerar, på ett sånt sätt man bara känner där man vuxit upp. Samtidigt kan jag tycka att det i Sverige är svårare att lära känna folk, att starta ett nytt socialt umgänge... Men håller med om att barnomsorgen är outstanding jämfört med många länder. Hos oss kör de fortfarande med skamvrå på vår sons dagis och så... vilket ju känns oerhört främmande. Som tur är så trivs han på dagis och älskar sina fröknar och dagiskompisar, men ibland kan jag längta efter svenskt dagis! Har en känsla av att jag kanske överdriver hur bra det är, men nog tror jag att det ligger något i det!

Vad kul att du börjat jobba igen och att allt verkar funka så bra! Din familj är säkert överlyckliga över att ha barnbarnet så nära kan jag tro!

• La lune

Kakgumman, jag tror som YFSL att det hänger på det där med utskrivning och det magiska året...ring o prata, eventuellt gråt en smula

Maggan, ja jag håller med dig! Man glömmer ibland varför man en gång lämnade Sverige över huvud taget...men det lär väl hinna ikapp nån gång! Fast nu är jag så många erfarenheter rikare och vet så mycket mer om Sverige som jag inte hade en aning om eller tog för givet när jag bodde här innan. Förstår du...jag menar att det är inte förrens man kommer till ett annat land man upptäcker allt som är bra med sitt eget. Gräset är alltid grönare...
    Jag hoppas innerligt att jag kommer ha ro att bo kvar här ett bra tag nu!!

Jag vet, mina föräldrar är så lyckliga över att ha sitt barnbarn nära igen, samtidigt som vi har två olyckliga övergivna farföräldrar (första barnbarnet) kvar i Schweiz...suck vilket dilemma. Men man får väl se det positiva i det hela istället och vara lycklig över att man har två "hemländer", två kulturer och två språk!

Nu ska jag försöka fortsätta att svara i den nya tråden istället Ses där!!

Svar på tråden Föräldrapenning vid återflytt