• YFLS

Föräldrapenning vid återflytt

Hej.

Är det någon som vet vad som gäller när man flyttar tillbaka till Sverige gällande föräldrapenning? Jag undrar mest om man kan få det på en gång eller om man måste vara inskriven en viss tid, typ ett år. Har nämligen för mig att jag har läst det senare någonstans när det gäller sjukförsäkringen... Och hur går det med barnbidrag? Vi bor inte i Europa om det gör någon skillnad.

Har emailat Förseningskassan men inte fått något svar ännu efter drygt en vecka.

• Svar på tråden Föräldrapenning vid återflytt
  • Alexi

Barnbidrag ska ni få rätt till efter att ni flyttat till Sverige eftersom det betalas ut till barn som är bosatta här.

Föräldrapenningen är uppdelad i en bosättningsbaserad och en arbetsbaserad nivå, dvs det är olika nivå på förmånen om man bara bor här eller om man jobbar här också.

Den arbetsbaserade delen har man rätt till från första anställningsdagen, den bosättningsbaserade så fort man är bosatt här.

så kommer in i försäkringen gör du snabbt, sen vad för fp du har rätt till har jag inte i huvudet på rak arm.

• Londonvibes

Men för att få SGI baserad föräldrapenning så måste du arbeta 240 dagar innan barnet föds. Har man arbetat i EU land så får man tillgodoräkna sig de dagarna när man kommer till Sverige och börjar arbeta.
    Grundbeloppet, 180kr per dag, kan du få på en gång, iallafall om barnet föds i Sverige.

• YFLS

Tack för era svar. Idag fick jag faktiskt svar från FK också fast inte hälften så utförligt som era :). Så det verkar som om man i alla fall kan få grundbeloppet och barnbidraget på en gång och det är ju inte illa, om än inte mycket pengar :D.

• La lune

Fast Försäkringskassan har ju en handläggningstid på ett par månader oxå, som man inte ska glömma! Vi flyttade hem och skrev in oss på skatteverket i början på januari, men inte förrens den 1e april skrev Försäkringskassan in mig i deras system. Så från den 1e april har vi rätt till barnbidrag.
    För att få rätt till föräldrapenningen så vill de att du bevisar hur mycket föräldrapenning du har fått i det landet du bott. Det är Försäkringskassans internationella kontor i Malmö som utreder allt sånt här. Det är inte helt lätt med alla papper och bevis som ska fyllas i och skickas in och jag väntar fortfarande på svar. Men barnbidrag får man retroaktivt iaf! Lycka till!

• YFLS

Tack för infon La lune. Så ni får barnbidrag från januari i alla fall, om än sent, men inte föräldrapenning alltså utan den börjar inte gälla förrän FK har gjort sin utredning eller?

Har inte fått någon föräldrapenning där vi bor nu. Hur ska man bevisa det? Konstigt att de inte nämnde det i emailet. Och här gnäller jag och tycker byråkratin i landet jag är i nu är hemsk :S.

Du har ingen länk eller email address till det internationella kontoret? Det enda jag hittar när jag googlar det är att de har vakanser (kanske därför det tar sån tid).

• La lune

Förlåt, var visst lite otydlig där...Barnbidraget får vi retroaktivt, men bara från den 1e april tyvärr, då de ansåg mig vara inskriven.

Angående föräldrapenningen så har man ju rätt att ta ut alla dagar fram tills dess barnet fyller 8 år, men jag kan inte börja ta ut några dagar innan de har utrett klart och det kan ju ta sin lilla tid verkar det som. Men jag vill ju ändå jobba i 8 månader först för att ha rätt till högre penning, annars blir det ju bara lägstabeloppet, så jag väntar gärna! Bara det fattar ett bra beslut!

För mig har det varit lite problematiskt just att bevisa att jag inte har jobbat. Det finns inga papper på sånt i Schweiz och Försäkringskassan kräver papper med underskrift! Jag har fått skicka in deklarationen som säger att jag tjänat noll, men FK tyckte inte det räckte, så jag skrev ett personligt brev oxå och förklarade. Jag vet än så länge inte om de godtar den förklaringen, de håller fortfarande på och utreder verkar det som, det var en månad sedan jag skickade in alla papper.
    Så om du kan få ett papper på med en underskrift av någon, så är det bra!!

Nej, de på kontoret är helt omöjliga och hemliga att få tag på!! Även fast jag har en egen utredare i mitt ärende kan jag inte få tag på henne, utan varje gång så får jag ringa den vanliga växeln som skickar ett meddelande till henne i Malmö, sen efter några dagar blir man uppringd, förhoppningsvis... i matkön på Ica, när man inte kan prata!!! Det är detta som gör att det tar sån himla tid!! Jag är så trött på dem!!

Men lycka till och hoppas att det går smidigt för dig! Fråga gärna mer, om du vill!

• YFLS

Jag håller som bäst på och pumpar FK via email för att få så många svar som möjligt, baserat på vad du talar om här så fortsätt med allt du kan komma på. Tydligen får man svar fortare efter att första frågan har blivit besvarad. MEN om man frågar 3 saker får man svar på 1 så då får man skriva igen. Tydligen gäller det där med att bevisa vad man tjänat endast EU (och Schweiz som jag tror är lite speciellt va?). Vi bor på andra sidan Atlanten så då ska jag inte behöva något papper enligt svar från FK. Vad de däremot inte svarar på är hur lång tid det tar eller hur jag ska gå till väga för att skriva in mig hos FK. Jag frågade klart och tydligt om man får FP fr.o.m. samma dag man folkbokför sig i Sverige och vilken FK som man ska vända sig till. Svaret: Man får FP när man är folkbokförd och inskriven hos FK. Ok det visste jag redan. Skrev igen: Hur gör jag för att skriva in mig hos FK? Är det lokala FK eller vad? Med lite tur får jag svar i morgon.

Enligt första emailsvaret får man barnbidrag så fort man är bosatt i Sverige och enligt Skatteverket (vid en tidigare återflytt) så är man bosatt/folkbokförd samma dag man går dit och skriver in sig. Du borde få åtminstone barnbidrag fr.o.m. Februari! När vi skulle skaffa personnummer till plutten så var det någon vid ett internationellt (tror jag) kontor norrut som var extremt hjälpsam. Hoppas hoppas min mamma har sparat telefonnumret!

• La lune

Ja ok, så det är olika regler för olika länder, ja så kan det ju säkert vara!
    Vi gick till sketteverket i början på januari och skrev in oss personligen, (det måste man göra vid en återflytt) och vi blev inskrivna direkt. Sedan fick vi papper hem i brevlådan ganska snart från Försäkringskassan, där man skulle fylla i uppgifter om hela familjen, för att de skulle UTREDA om man skulle bli inskriven..(ok, trodde inte att det var så mkt att utreda, men...) Detta tog då ca 2½ månad för dem att reda ut. Kanske du kan snabba på den processen lite genom att få tag i anmälningspapper lite tidigare.

Du vet att när jag ringde FK i slutet av mars för jag hade en massa frågor till dem så kunde de inte ge mig några svar då och inte skicka ut de blanketter jag frågade om för att jag inte var inskriven hos dem än...snacka om trögt! Efter några dagar hade de dock skrivit in mig.

Vi kommer inte att få något barnbidrag för tiden innan utan det är 1 april som gäller för dem. Lite snopet där. Skatteverkets datum är inte samma som Försäkringskassans! Fast vi har som sagt fortfarande inte sett röken av något barnbidrag iaf.

En annan väldigt motsägelsefull sak är att på FK hemsida så stod det klart och tydligt att när man flyttar tillbaka hem så behöver man inte ansöka om barnbidrag utan det kommer automatiskt. Efter ca en månad efter min registrering så fick jag ett brev från FK där det stod att "barnbidrag är en familjeförmån som du själv måste ansöka om...". SUCK! När jag ringde och frågade vad som gällde så kunde han hålla med om att det var lite motsägelsefullt. Och visst så var det inte förrens jag ringde själv som barnbidragskarusellen började snurra.

Nu har jag hittat en blankett som kanske kan hjälpa dig vid registrering kanske. Sök på Blankett 5456 "Uppgifter vid registrering", så hittar du den förhoppningsvis. Kanske går det lite snabbare om du kan skicka in den själv!

Har hört att det tar tid, men bara det till slut löser sig, så är jag nöjd!

• La lune

Yes! Idag blev jag uppringd av min handläggare i Malmö, Alexandra heter hon (jag kontaktade dem igår). Och hon sa att hon nu har betalat ut barnbidraget från och med april, äntligen!! Och hon sa oxå att vi har rätt till 479 dagars föräldrapenning (-1 dag då pappan var med på förlossningen!) Så nu ska jag bara jobba i 240 dagar så jag kan få ut en bättre föräldrapeng än basbeloppet
    Skönt att äntligen kunna andas ut!

• Maggan24

Hej allihop!

Vi bor utomlands men planerar att flytta tillbaka då jag är gravid med nummer två (om allt går som vi vill), så att barnet föds i Sverige. VI har sedan tänkt att bo i Sverige permanent, men min undran är om vi skulle kunna få fp enligt lägstanivå även om bebisen föds utomlands? Jag ahr helt utgått från att det inte fungerar så, men då jag läser den här tråden blir jag osäker.

Om man flyttar hem till Sverige med en åtta månaders till exempel, får man då fp-dagar trots att man bott och jobbat i ett annat land (ej eu eller ees land), de senaste åren?

Hur många dagar får man isåfall?

För mig låter helt osannolikt att det skulle funka så men det vore ju fantastiskt om så var fallet

Vilken information har ni angående det här?

Svar på tråden Föräldrapenning vid återflytt