Förlåt, var visst lite otydlig där...Barnbidraget får vi retroaktivt, men bara från den 1e april tyvärr, då de ansåg mig vara inskriven.
Angående föräldrapenningen så har man ju rätt att ta ut alla dagar fram tills dess barnet fyller 8 år, men jag kan inte börja ta ut några dagar innan de har utrett klart och det kan ju ta sin lilla tid verkar det som. Men jag vill ju ändå jobba i 8 månader först för att ha rätt till högre penning, annars blir det ju bara lägstabeloppet, så jag väntar gärna! Bara det fattar ett bra beslut!
För mig har det varit lite problematiskt just att bevisa att jag inte har jobbat. Det finns inga papper på sånt i Schweiz och Försäkringskassan kräver papper med underskrift! Jag har fått skicka in deklarationen som säger att jag tjänat noll, men FK tyckte inte det räckte, så jag skrev ett personligt brev oxå och förklarade. Jag vet än så länge inte om de godtar den förklaringen, de håller fortfarande på och utreder verkar det som, det var en månad sedan jag skickade in alla papper.
Så om du kan få ett papper på med en underskrift av någon, så är det bra!!
Nej, de på kontoret är helt omöjliga och hemliga att få tag på!! Även fast jag har en egen utredare i mitt ärende kan jag inte få tag på henne, utan varje gång så får jag ringa den vanliga växeln som skickar ett meddelande till henne i Malmö, sen efter några dagar blir man uppringd, förhoppningsvis... i matkön på Ica, när man inte kan prata!!! Det är detta som gör att det tar sån himla tid!! Jag är så trött på dem!!
Men lycka till och hoppas att det går smidigt för dig! Fråga gärna mer, om du vill!