• Yosa

När började med bikini-överdel på era småtjejer?

När började ditt barn med/när tycker du att de kan börja med bikini-överdel?

Personligen tycker jag det är jättetöntigt när 4 åringar springer runt i bikiniöverdel utan att ha något att fylla ut den med.......

Vad tycker ni?

• Svar på tråden När började med bikini-överdel på era småtjejer?
  • LinnV

Min dotter fick välja badkläder själv förra sommaren och då var hon 3 år. Hon valde en bikini med topp till, som hon alltid använder. Jag har aldrig ens tänkt på att det skulle kunna vara fel eller "gräsligt".

• sunsed1

min tjej har badad naken, i baddräkt, eller i badbyxor. Bikini överdelen lämnar bara fula ränder på huden efter en heldag på stranden. Den fyller ju ingen funktion och vill jag skydda barnet från solen tar vi på heltäckande baddräkt.

Efter sommaren fyller hon redan sex och idag badade hon faktiskt i hela bikini ute i basängen, i en hel timme. Sen tog jag av överdelen. Helt onödig plagg enligt mig.

• SCSI

Jag instämmer. bikinitopp får man när man har nåt att dölja med den. Inga bröst, ingen bikini.

• Ann R
    SCSI skrev 2009-06-29 22:08:35 följande:
    Jag instämmer. bikinitopp får man när man har nåt att dölja med den. Inga bröst, ingen bikini.
    Kan ju vara känsligt för den som är sent utvecklad, alla har inte bröst när de är 11 men nog tror jag de vill ha överdel när andra tjejer som börjat få lite bröst har det.

Jag tycker inte heller småbarn behöver bikiniöverdel och har smusslat undan överdelen och slängt den då jag köpt bikini. Äldsta dottern är nu 6½ och hon vill helst ha överdel. Det är även nu som hon börjat bli lite noga med att skyla sig när hon byter om och så. Hon ser ju hur jag gör och att jag har överdel så det är ju inte konstigt. Hur solbrännan blir är egalt för mig, vare sig det gäller mig eller barnen. Nu har hon en bikini med överdel som är som ett halvt linne. Hon är jättenöjd, men hon väljer att ha den men ibland kan det lika gärna bli badbyxor eller baddräkt.
  • maamje

Min dotter fick en hel badräkt när hon fyllde år som är jättesöt. ljusblå med prickar i olika färger och storlekar. Hon är så söt i den. bikiniöverdel hade jag inta satt på henne ännu. Hon är bara 1år gammal. Jag hade väl väntat tills hon var 6-7 år gammal

• mrsbygg

Finns mycket sjukt folk nu för tiden. så min dotter har bara baddräkt eller bikini med lite längre överdel!
    Aldrig att hon får springa runt naken!

• Sofiapropp

tycker inte att det är ett dugg fel med att de har bikini överdel.. har väl min dotter haft sen hon vart runt tre.. fyller fem nu i sommar. inget jag har tänkt på överhuvudtaget..hon hade bakdräkt innan, men sen ville hon ha en bikini och då har hon fått det. fast skulle hon komma och säga att det är obekvämt eller något och inte vill ha den får hon väl ta av den, inget mer med det.

• Ilonasmamma

jag har köpt en "bikini" men tycker överdelen är mer som ett linne...annars har hon u badbyxor oxå. eller naken.

tycker inte det spelar nån roll om barnet har bara badbyxor eller en tvådelad sportigare överdel eller nåt...

badbyxor och badlinne/överdel

så länge det inte är nån vuxentyp av modell

min dotter är tre år

• Miss Lau

Min dotter är 7 år och har fått en med överdel i år. Fast hon har en modell som är som en längre topp och absolut ingen "trekantsbikini".

• Melva

Min dotter föredrar att springa runt näck än så länge, eller sin baddräkt som hon valde helt själv.
    Hon har ett par bikinistrosor också (köpta utan överdel till), att ha som ombyte till baddräkten.

Hon blev 4 nu i sommar.

• SMT

Hmmm... Min dotter har haft det sen hon var 3,5 år, dvs förra sommaren. Har inte ens reflekterat över att det skulle spela nån roll. Vi hitta en gullig bikini som vi köpte, that´s it. Ibland tar hon på bikiniöverdelen, ibland inte. Inget bekymmer för min del...

• Lovali

Jag tycker också att det är töntigt MEN jag låter henne ha det. Hon har själv i år, nyss fyllda 7 år, börjat be om att få ha det. Spelar ju eg. ingen roll om de har det eller ej men visst ser det dumt ut och saknar funktion för de små..

• BULLET93
    Analoga skrev 2009-06-28 19:59:27 följande:

Jaa håller med, och min dotter vägrar för övrigt att ha bikiniöverdelen på sig - hon har bara badtrosorna

Egentligen är det väl inte nödvändigt förrän de börjar utvecklas och bli bredare om höfterna och få bröst....kanske runt 11-12-13-årsåldern?

Hmm en 12 åring utan bikini överdel då skulle nog folk titta lite långt jag tycker att man ska ha bikini överdel senast när man är 9 år fast joo brösten utvecklas först när de är 11, 12, 13 men ser konstigt ut om en 11?12 årig tjej är utan överdel. Äldsta jag har sett utan överdel är kanske 6?7 år inte har jag nongång set nån som är 9?10 år utan överdel
  • BULLET93
    Analoga skrev 2009-06-28 19:59:27 följande:

Jaa håller med, och min dotter vägrar för övrigt att ha bikiniöverdelen på sig - hon har bara badtrosorna

Egentligen är det väl inte nödvändigt förrän de börjar utvecklas och bli bredare om höfterna och få bröst....kanske runt 11-12-13-årsåldern?

Hmm en 12 åring utan bikini överdel då skulle nog folk titta lite långt jag tycker att man ska ha bikini överdel senast när man är 9 år fast joo brösten utvecklas först när de är 11, 12, 13 men ser konstigt ut om en 11?12 årig tjej är utan överdel. Äldsta jag har sett utan överdel är kanske 6?7 år inte har jag nongång set nån som är 9?10 år utan överdel
  • svartakatten98

Finns något som heter baddräkt.. det hade jag som liten och har fortfarande, tycker det är både snyggare och bekvämare.

• Lexikon

När de börjar bli självmedvetna. Så någonstans kring 7-10 år beroende på. Aldrig tidigare än när de börjat skolan och börjar ha separata omklädningsrum.

Svar på tråden När började med bikini-överdel på era småtjejer?