• jagälskarallaminabarn

Karpaltunnelsyndrom (problem med händerna) - är du också drabbad så skriv gärna! En tråd där vi kan hjälpa och stötta varandra

Hejsan!

Den här tråden är tänkt för oss som har fått karpaltunnelsyndrom, ett ställe där vi kan stötta och hjälpa varandra.

Kan nämna lite kort att det handlar om problem med en eller båda händerna, domningar och i vissa fall värk. Vill du läsa mer om detta kommer en länk här:

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Jag har själv karpaltunnelsyndrom i båda händerna och det kan vara allt från att det knappt märks nu, efter att jag fått skenor av arbetsterapeuten, till att det gör väldigt ont och blir nödvändigt att ta värktabletter.

Tänkte, trots länken ovan, skriva litegrann om vad man kan göra i fall någon inte har tid att kolla på den (råden kommer från min arbetsterapeut):

* Försök håll handleden på den drabbade handen så rak som möjligt så förbättras blodcirkulationen och domningarna/värken minskar.

* Om du behöver bära, använd ryggsäck om du kan. Bär hursomhelst inte tungt i händerna.

* Undvik små grepp i möjligaste mån, som att t ex hålla i en penna. Måste du ändå göra det är ett råd att vira en massa gummiband runt pennan innan så greppet blir större.

* Kontakta arbetsterapeut som kan hjälpa dig att prova ut skenor och ge dig fler råd. En del klarar sig med skenor på natten medan jag personligen får ha det dygnet runt förutom vid dusch o s v förstås. Det är även arbetsterapeuten som kan ställa diagnos. Dock var min arbetsterapeut lite osäker då hon tyckte att det lät som det kunde bero på fler saker så hon bad min fråga min läkare. Hon bidrar också med hjälpmedel om det behövs, harfått låna en strumppådragare samt har fått förtjockning till pennan (detta med gummibanden fick jag tips om när jag ringde och hon inte hade någon tid direkt utan jag fick lösa det på egen hand så länge).

* Behöver du värkmedicin och/eller har helt känselbortfall i en eller båda händerna, kontakta antingen gyn på mvc eller läkare på vårdcentralen.

* Klarar du inte av jobbet p g a dina problem är det åtminstone här så att min läkare på vc helst inte ville ta i det utan sjukskrev mig ett tag till jag hade möjlighet att få en tid hos gyn som är den som tagit över nu.

Ha det bra allihop i värmen!

M V H

Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005, bf 2/10

• Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom (problem med händerna) - är du också drabbad så skriv gärna! En tråd där vi kan hjälpa och stötta varandra
  • Noiis
    Pson77 skrev 2009-09-07 15:52:42 följande:
    Jag hade inte gips, utan ett jättebandage, det tog dom bort iom att dom tog stygnen, och la sedan ett mindre bandage på. Men det verkar vara vara olika.
    hur länge hade du de?
  • Ulle75

Hejsan här sitter jag ny operead med min vänsterhand. Jag har oxå fått ett bandage som skall tas bort om 2 veckor när stygnen tas. skall kontakta arbetsterap. för att träna upp handen igen. Nån som vet hur länge man väntar tills att operea nästa hand?

• blehnda

hej! intressant tråd!
    jag är inte gravid ännu, även om det är det ända jag tänker på och drömmer om nu för tiden, men jag har diabetes sedan 18 år tillbaka. jag har extrema dommningar i båda händerna och upp i hela armen på nätterna, dock värst i höger arm/hand. tyvärr är karpaltunnelsyndrom ganska vanligt hos de diabetiker som har varit sjuka under en lång tid så jag vart väl inte direkt chockad att det hände mig. nu har jag ignorerat mina besvär i två år men det börjar bli ohållbart.

är så beroende av mina händer både på jobbet och hemma på fritiden så jag har nu fått en remiss på både ortopeden och nervkliniken, så nu väntar jag på att få komma dit och sedan att få opereras.

kan tex inte skriva detta korta inlägg på datorn utan att ta flera pauser för att inte för allt för ont eller kramp i hela handen.

kul att höra att operationerna verkar göra stor skillnad!

• dinana

Hej hej, här händer inte så mycket. Har varit hos arbetsterapeuten fem gånger typ och först var det armbågsskenor, sen blev det handledsskena.. och ja nu skall jag inte ha det alls utan skall gå hos sjukgymnasten istället då de misstänker att det inte är varken karpaltunnelsyndrom eller ulnarisentrapment utan att problemet ligger i nack/axel istället. Ingen känsel i fingrarna... (gör dock inte ont)... men pirrande/stickande känsla. Så får se på tisdag om de kommer fram till något. Blev bara värre med handledsskenan som jag skulle ha på både dag och nattid.

Jobbigt, vill ha tillbaka mina fingrar...

Molly ?061216 (¯`°?. ¸.?°`¯) Leonard ?090519
  • dinana

2 april såg jag nu att det var som jag blev av med känseln... så över 5 månader nu...

• Mariamababy

Har gjort operation 2 gånger på vänstra handen för karpal..... men handen vart värre... fan ångrar mig djupt...kan inte använda handen 100% vill göra högra men det är uteslutet.... man går leva med skitet för operationen är på egen risk
    men dom berättade aldrig negativa om det..... hade otur

• dinana
    Mariamababy skrev 2009-09-11 12:49:05 följande:
    Har gjort operation 2 gånger på vänstra handen för karpal..... men handen vart värre... fan ångrar mig djupt...kan inte använda handen 100% vill göra högra men det är uteslutet.... man går leva med skitet för operationen är på egen risk men dom berättade aldrig negativa om det..... hade otur
    usch, det är ju juste... hoppas skiten går över någon gång... de sa att det går över efter förlossningen.. mmm, jo.. visst.. sonen föddes 19e maj... 4 månader sen snart..
  • jagälskarallaminabarn
    dinana skrev 2009-09-11 11:53:23 följande:
    Hej hej, här händer inte så mycket. Har varit hos arbetsterapeuten fem gånger typ och först var det armbågsskenor, sen blev det handledsskena.. och ja nu skall jag inte ha det alls utan skall gå hos sjukgymnasten istället då de misstänker att det inte är varken karpaltunnelsyndrom eller ulnarisentrapment utan att problemet ligger i nack/axel istället. Ingen känsel i fingrarna... (gör dock inte ont)... men pirrande/stickande känsla. Så får se på tisdag om de kommer fram till något. Blev bara värre med handledsskenan som jag skulle ha på både dag och nattid. Jobbigt, vill ha tillbaka mina fingrar...
    Har du en brännande och svidande känsla? Det fick jag och har, efter att ha gått igenom 2 arbetsterapeuter, 1 sjukgymnast och mödravårdsläkare, varit till min läkare på vårdcentralen som sa att det beror på att nerver i armen är i kläm p g a att jag svällt en hel del. Fick en salva utskriven men tålde den tyvärr inte, fick fruktansvärda problem med sveda.
  • dinana
    jagälskarallaminabarn skrev 2009-09-15 20:33:12 följande:
    Har du en brännande och svidande känsla? Det fick jag och har, efter att ha gått igenom 2 arbetsterapeuter, 1 sjukgymnast och mödravårdsläkare, varit till min läkare på vårdcentralen som sa att det beror på att nerver i armen är i kläm p g a att jag svällt en hel del. Fick en salva utskriven men tålde den tyvärr inte, fick fruktansvärda problem med sveda.
    Nej, känns mest som fingraran helt enketl är bortdomnade... de känns stela och svullna, fast de inte är det. Var hos sjukgymnasten idag och hon hade ingen bra förklaring till vart felet kunde sitta. Vi gjorde massa olika test och jag kände ingen direkt skillnad. Sen gjorde vi lite gissningstest. Hon la saker i handen på mig och jag skulle gissa vad det var för något... Kan säg aatt det var rätt enkelt med vänster hand... men höger var i stort sett omöjligt tills jag stack mig på häftstiftet... det stack till enormt mycket =)

Så humm... Bara att se vad de säger. De skulle återkomma när de snackat ihop sig lite på vårdcentralen om hur vi skulle gå till väga.
  • Noiis

ååh fy är jätte nervös inför min op på torsdag! dom kommer öppna i handleden i armvecket och ev. i axeln beroende på bedömningen innan OP. men man gör iallafall för både karpaltunnel och ulnaris.....
    nervös!

• Ulle75

Noas mamma skrev 2009-09-15 23:30:25 följande:

ååh fy är jätte nervös inför min op på torsdag! dom kommer öppna i handleden i armvecket och ev. i axeln beroende på bedömningen innan OP. men man gör iallafall för både karpaltunnel och ulnaris.....nervös!
    Hoppas det går bra, jag borde op ulnaris men vi kände att en sakt i taget räckte. Lycka till i morgon.
  • dinana
    Noas mamma skrev 2009-09-15 23:30:25 följande:
    ååh fy är jätte nervös inför min op på torsdag! dom kommer öppna i handleden i armvecket och ev. i axeln beroende på bedömningen innan OP. men man gör iallafall för både karpaltunnel och ulnaris..... nervös!
    Håller tummarna för att det går bra för dig. Hoppas det ordnar sig till det bästa....
  • dinana

Något nytt här??

Skall i alla fall få en tid hos doktorn nu då varken sjukgymnasten eller arbetsterapeuten verkar kunna hjälpa mig. Så får se vad doktorn säger. Skall ringa imorgon och fixa en tid. Jippi!

• Noiis

opererades för en vecka sedan. har ont son tusan då sonen landade på armen förra helgen. man har skurit i handleden och handflatan samt att man valde att inte öppna i armvecket utan i arm båden så har ett långt snitt där. tur var att man bytte plats i siste sekund för där satt huvud boven! jag har tydligen (smilar snyggt och kommer kunna leva med denna kommentar resten av livet ) väldigt fina och väl utvecklade mskler i armen som man sällan ser hos en kvinna där av var det väldigt trångt där!

• wedding2009

Min vänsterhand opererades för drygt två veckor sedan, och jag kände drastisk skillnad redan samma kväll. Nu tas stygnen på tisdag, och även om snittet inte är det mest fagra(!) så är jag så himla glad att jag bestämde mig för att göra det. Har inte haft några bekymmer efter op, förutom lite känselbortfall i tummen (som bör gå tillbaka inom en månad), tog inte ens en alvedon när bedövningen släppte... Däremot är ju högerhanden inte lika illa däran, och med tanke på att jag nu är i vecka 35, och dessutom ligger i riskzonen förplanerat kejsarsnitt så känns det helt ok att avvakta med den och se hur det blir efter bebis har anlänt. Men jag skulle itne -trots risker- tveka på att genomgå operationen igen...

• daisy

Hej!

Skönt att höra att det finns fler i samma sits.

Väntar mitt första barn i feb. och har fått problem med karpaltunnelsyndrom. Det värker och sticker i båda händerna på nätterna ibland även på dan. Kan inte göra nånting, detta är oerhört frustrerande. Just nu hoppas jag på en sjukskrivning för jobba går inte. Särskilt inte när man jobbar med händerna hela tiden i ganska monotona rörelser.
    Har börjat att gå hos en sjukgymnast men än så länge så har jag inte sett nåt resultat men det tar väl ett tag kanske.
    Usch jag vill bara att detta ska gå över så man kan njuta av sin graviditet.

• Lovijen

Så less på det här. I vecka 38 om 3 dagar och har haft sådanna förbamamnde problem med händerna senaste 2-3 veckorna att jag håller på att bli tokig. Pirr-känsla konstant hela tiden, känsel-bortfall i första 3 fingrarna och vaknar med skitont i händerna på nätterna. Kan knappt öppna en juiceförpackning. LESS! Bor i Österrike där dom nog inte skulle operera ens om händerna höll på att falla av. Allt är "normalt" och "naturligt" enligt sjukvården. LESS!!!!! Säg att detta går över snälla…...

• Ellikapellika

Jag har haft Karpaltunnelsyndrom i varierande grad under alla mina fem graviditeter. Varje gång har det gått över när barnet fötts.
    Denna femte gången är nog värst, men jag hoppas det går över denna gången också.

OPad i högerhanden för flera år sedan, men är vänsterhänt och har mycket problem med domningar/stickningar/känselbortfall trots skena dygnet runt.

En månad kvar tills bebis föds så jag försöker stå ut.

• Mamma till två gullegrisar

Provar få liv i tråden igen. Alla ni som opererats, hur har ni det idag?

Är i v21 på torsdag och har haft problem med detta sen v17 ungefär. Har haft skenor på natten i snart två veckor. Är sjukskriven en vecka nu för läkaren vill kolla om det hjälper att jag inte jobbar. Blir det inte bättre så ärret operation som gäller.. har telefontid på torsdag med vc. Får se vad dom säger då.

Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom (problem med händerna) - är du också drabbad så skriv gärna! En tråd där vi kan hjälpa och stötta varandra