• Mitka79

En gång för alla, Har man ägglossning när man har pco?

som rubriken lyder!

Jag har pco o det dröjde 2 år innan jag blev gravid. det slutade i mf.

efter det fick jag reda på att jag hade pco...
    men jag har regelbunden mens, på prick nästan.

o ibland flyger det ut lite ägg? Ägglossning, skulle jag tro, slemmiga saker....blä

efter mf dröjde det 3 år innan jag blev gravid igen. utan ngn hjälp.

men frågan är egentligen om man har REGELBUNDEN ägglossning vid pco?
    hörde hur dum frågan lät, antagligen har man ju inte det då?

men hur vet man när det är som störst chans att bli gravid igen då?

• Svar på tråden En gång för alla, Har man ägglossning när man har pco?
  • Bellbox

Vad säger era läkare om "risken för missfall sägs vara högre med PCOS"? Någon som hört det?

Ang ÄL-test; även kvinnor utan PCO(s) har någon/några cykler per år utan ÄL. ÄL-stickor visar att LH-stegringen satts igång av kroppen med syftet att släppa ett ägg, men det är bara en kvarstående temperaturstegring som kan garantera att ÄL skett (man kan tempa eller så kan Dr ta blodtest ca 1v efter beräknad ÄL)

Det finns de som "bara" har PCO-äggstockar men alltså inte har andra problem knutna; de kan ha ägglossning (men kanske uteblir den lite oftare än de med normala cykler) och de har regelbundna cykler utan hormonförändringar...

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan född 08ღ ♥ ღ MA 0902 ♥.?°´¯)
  • Aqua ros

Min läkare sa att när man har PCO så har man ofta väldigt bra kvalitet på äggen när man ägglossar men att hormonstimulering kan öka missfalls risken!

♥~*~♥ Längtan ♥~*~♥
  • Moncabang

Skickade iväg en fråga till CFC angående hur det ligger till med positivt resultat på ägglossningstestet då jag har PCOS.
    Fick till svar: har du fått positivt på LH-stickan så har du ägglossning.

Allvarligt?? Driver dom med mig??

• jayne doe

Det beror på, har du hormonbehandlat? Då ska du lita på ditt positiva äl-test.

• Moncabang

jayne doe skrev 2009-07-04 11:17:32 följande:

Det beror på, har du hormonbehandlat? Då ska du lita på ditt positiva äl-test.
    Jag äter Pergotime. Kan det vara därför dom säger så? Garanterar det att ägget lossar?
  • jayne doe

Nej det gör det tyvärr inte, men när jag inte fick äl med pergo fick jag inte heller positivt äl-test.

Jag skulle tro på testet om jag var som du, särskilt som läkarna säger så.

• Moncabang

jayne doe skrev 2009-07-04 11:53:30 följande:

Nej det gör det tyvärr inte, men när jag inte fick äl med pergo fick jag inte heller positivt äl-test. Jag skulle tro på testet om jag var som du, särskilt som läkarna säger så.
    Tack för det! Hoppet sjönk till botten då jag läste vad som står längre upp i denna tråd...
    Då bestämmer jag mig för att tro på vad doktorn säger.
    Utan hopp är ju allt hopplöst! =)
  • jayne doe

Nej, men det gäller ju bara om man är ostimulerad. Om man får hormoner och får lh-stegringen så är det nog sjukt ovanligt att ägget inte släpper. Och i värsta fall, om det är så så får du bara ta en Ovitrelle-spruta nästa gång. Inga problem.

Jag tror allt att det är äl, så jag håller tummarna allt vad jag kan för att allt går vägen.

• Aqua ros

Vill inte ta hoppet från dig men när jag tog Pergo (som mest trippeldos) så släppte inte ägget utan äl spruta trots att testen visade på stegring.

Min läkare sa att om man har stegring 3-4 dagar på äl testen så släpper troligtvis inte ägget, jag fick alltid stegring många dagar!

♥~*~♥ Längtan ♥~*~♥
  • Mitka79

det ni pratar om att ägget släpper...?
    när jag har ägglossning vilket jag troor att det är då flyger det ut genomskinliga klumpar...

men om ägget flyger ut då kan det väl inte befruktas...

nu är jag väldigt trög, fattar ens inte hur lillan blev till med ig i biologi hhiihi

• tjocksockan

Hej!
    Det är inte ägget som kommer ut. Det är flytningar. Ägget ( eller resterna av det, tror jag) kommer ut när man får mens. Om det inte blivit befruktat.

• Mitka79

så slemmiga som slembollar stora. blääää. ursäkta äckelvarningen.

• tjocksockan

Alltså, jag är verkligen ingen expert men så vitt jag vet är äggblåsorna ca en cm stora innan de släpper och spricker, där i ligger ägget och är pyttelitet.
    Slemklumparna är väl helt enkelt flytningar.
    Ha ha, jag behöver nog några biologilektioner jag med....

• MJAD
    Mitka79 skrev 2009-07-05 00:47:09 följande:
    så slemmiga som slembollar stora. blääää. ursäkta äckelvarningen.
    Så har jag också börjat få sedan jag fick min son.. innan hade jag inga tecken på ngt äckligt förutom i trosan kanske. (blä)

Hoppar in här med för jag är nyfiken på allt som har med PCO att göra efter att jag fick höra att jag har det.
  • Moncabang

Aqua ros skrev 2009-07-05 00:21:55 följande:

Vill inte ta hoppet från dig men när jag tog Pergo (som mest trippeldos) så släppte inte ägget utan äl spruta trots att testen visade på stegring. Min läkare sa att om man har stegring 3-4 dagar på äl testen så släpper troligtvis inte ägget, jag fick alltid stegring många dagar!
    Detta är nog väääldigt olika från person till person. Men jag har fortfarande hoppet kvar =) och TROR att det skall gå bra.
    Krävs det en spruta så får det bli så. Har en bra känsla i kroppen just nu, hoppas den för turen mod sig oxå!
  • LiselottePCOS

Det finns webbb-tv om mestruationcyklen, där får ni veta altt om hur den normala cykeln går till.. Jan holtes föreläsaning om PCOS och utebliven ägglossninga, anovulation är bra den med. Långa videos men värda att se.

Hittas i min blogg :blogg.passagen.se/liselottepcos/

Det som kommer ut vid ägglossning är flytningar som ska göra det lättar för spermierna att ta sig fram i slida och livmoder. Ägget om det inte blir berfruktat tar kroppen handom och "bryter ned" ägget är så litet att det bara går att se i mikroskop med mycket stark förstorning, inte ens på ultraljud. På ultraljud syns äggblåsan som ägget släppsut ifrån.

När jag försökte blir gvid i slutet av 198- tal fanns ej ägglosningtest, det gick ändå. läkarna gav rådet att ha samlag varannan till var tredje dag så finns spermier redo om ett äggsläpper. Ägglossingtesten , som mäter hormonet LH, kom ut på marknaden (APOTEKET) i mitten-slutet av 1990 -talet.

LH kan vara högt hela tdien om man har PCOS pga att fler cystor/ blåsor, äggfolliklar samtidigt usöndrar LH så halten totalt blir hög i urinet, trots det behöver ingen ägglossningen ske. Då kan stickorna visa falskt possetivt.
    tar kvinnan någon medicin som ska ge ägglosning då bör stickorna fungera, men det borde vara lika bra att ha samlag ofta.

Ta ett blodprov (progestron ) på dag 21 i cykeln för att se att omägglossning skett och ultraljud så läkaren ser att slemhinna växer till bra i livmoderna med. Pergotime kan hämma insöndringen av östrogen så slemhinnan i livmodern blir för tunn, då kan inte ett befruktat ägg fästa.

• Mitka79

liselottPCOS:
    tusen tack för mkt intressant info. ska genast kolla upp.

• tickelina

Jo men om man även har ömmande bröst & mensverk & får mensen 2 veckor efter så finns dte ju en liten liten chans att man har haft ägglossning.

Svar på tråden En gång för alla, Har man ägglossning när man har pco?