• Miola

Fler gravida som kämpar för planerad igångsättning?

Min dotter föddes på 4,5 timmar från första lilla känningen i magen. Den gången hann vi vara inne på förlossningen ca två timmar, var fullt öppen när jag kom in och hon föddes på två krystvärkar. Oerhört snabbt för en förstagångsfödsel.

Nu läser jag överallt att andra barnet näst intill alltid går mycket fortare. Idag har vi flyttat och bor ca 45 min från närmaste förlossning, sambon jobbar 45 min bort och vi har som sagt en dotter som måste lämnas någonstans. Till saken hör också att vi inte har några släktingar i närheten och våra närmaste vänner, som brukar vara dem vi lämnar till i nödfall, väntar barn dagen efter oss och är alltså inte att lita på.

Min största rädsla är att förlossningen ska starta när jag är hemma ensam med dottern och att jag ska föda ensam i hallen med henne som åskådare. En ännu större rädsla som följer på det är om det blir några komplikationer och ingen vårdpersonal finns i närheten.

Allt detta gör att jag önskar få en planerad igångsättning. Finns det fler i samma sits som mig eller som vill ha en igångsättning av andra anledningar? Hoppas att vi kan finna stöttning i varandra för att få igenom detta, som inte verkar vara sååå populärt hos barnmorskorna.

• Svar på tråden Fler gravida som kämpar för planerad igångsättning?
  • Miola

mia 82 skrev 2009-07-05 12:33:08 följande:

Miolina: I ditt fall kan jag förstå att du vill bli igångsatt, jag menade bara att jag förstår varför barnmorskorna rent allmänt har den inställningen till igångsättningar.
    Javisst. Det är klart att jag också förstår varför man är restriktiv. Samtidigt finns det väl oftast en vettig anledning till varför man vill ha en igångsättning. Verkar dock vettigt att det är en läkare som beslutar om det.
    SmileyMalin skrev 2009-07-05 22:06:45 följande:
    är i v28 nu. Har gått uppe på NIKE-mottagningen (för förlossningsrädda) sedan jag blev gravid. Fick gå dit och prata av mig efter förra förlossningen och eftersom jag då var fast besluten att aldrig mer föda vaginalt så blev jag skickad dit direkt när jag tillslut ändå bestämde mig för ett barn till och blivit gravid igen. Turligt nog så råkar hon som jag går hos även vara typ överläkare på förlossningen eller något liknande. Så jag hoppas på att hon skulle kunna godkänna en igångsättning. Ska dit om ganska exakt 4 veckor!
    Jag håller tummarna för dig. Kom gärna in och berätta hur det går.
    Ledilnaan skrev 2009-07-06 00:26:17 följande:
    Min barnmorska föreslog igångsättning för mig, eftersom förra förlossningen gick så fort, och då var den en igångsättning (min andra förlossning, första startade normalt). Men jag har tackat nej till igångsättning, för igångsättningen med barn nummer två var en hemsk förlossning med massa pinvärkar innan det bara small till och sonen kom ut. Men jag tycker ändå att du TS ska få en igångsättning, för det kan gå så otroligt fort denna gång. Jag och min barnmorska bestämde att om jag haft värkar i ca 20 min så ska vi åka in, ifall ifall.
    Varför blev du igångsatt med ditt andra barn?
  • Ledilnaan

miolina: Har förhöjt tryck i hjärnan, i slutet av graviditeten var trycket bra, så då passade vi på att starta förlossningen. Om trycket hade varit för högt även på slutet så hade det blivit kejsarsnitt.

• Mickes puma

Jag blev igångsatt med nr 2 då förlossning nr 1 gick fort (3 timmar från vattenavgång inkl värkarbete 1,5 timmar, var också fullt öppen när jag kom in). Vid nr 2 hade jag liknande situation som din, mannen jobbade en bit bort och jag var flöräldraledig med nr 1. Jag fick planerad igångsättning med orden att "om något händer innan och det blir bråttom så får du ringa 112".
    Förlossning nr 2 blev ungefär som nr 1, de tog hål på hinnorna och jag hade värkar i ca 1,5 timmar (förlossningen tog totalt 2,5 timmar), värkarna kändes lika mycket som första gången. Tror att det inte spelar någon roll om man är "snabbfödare" eller om man blir igångsatt det blir intensivt värkarbete vilket som.
    Den här gången kommer jag också bli igångsatt men detta pga att jag har en blödarsjuka som helst ska behandlas veckan innan förlossningen, men för mig känns det som en bra lösning då jag inte behöver känna mig stressad att hinna in och jag är övertygad om att det kommer att gå snabbt den här gången också.

Lycka till!
    Berätta gärna hur det gick...

• Miola

Mickes puma skrev 2009-07-06 17:39:43 följande:

Jag blev igångsatt med nr 2 då förlossning nr 1 gick fort (3 timmar från vattenavgång inkl värkarbete 1,5 timmar, var också fullt öppen när jag kom in). Vid nr 2 hade jag liknande situation som din, mannen jobbade en bit bort och jag var flöräldraledig med nr 1. Jag fick planerad igångsättning med orden att "om något händer innan och det blir bråttom så får du ringa 112". Förlossning nr 2 blev ungefär som nr 1, de tog hål på hinnorna och jag hade värkar i ca 1,5 timmar (förlossningen tog totalt 2,5 timmar), värkarna kändes lika mycket som första gången. Tror att det inte spelar någon roll om man är "snabbfödare" eller om man blir igångsatt det blir intensivt värkarbete vilket som. Den här gången kommer jag också bli igångsatt men detta pga att jag har en blödarsjuka som helst ska behandlas veckan innan förlossningen, men för mig känns det som en bra lösning då jag inte behöver känna mig stressad att hinna in och jag är övertygad om att det kommer att gå snabbt den här gången också. Lycka till! Berätta gärna hur det gick...
    Skönt att höra att du ändå tycker det var ok med en igångsättning. Hur gick förfarandet till då du blev beviljat det?
  • Mickes puma
    Miola skrev 2009-07-06 21:17:55 följande:
    Skönt att höra att du ändå tycker det var ok med en igångsättning. Hur gick förfarandet till då du blev beviljat det?
    Jag fick en tid för bedömning på SpecMVC där jag talade om min oro att inte hinna in då mannen jobbade ca en timme bort och att jag hade barn hemma. Läkaren kontrollerade min livmodertapp och den var påverkad i v 33. Jag tog även upp aspekten hur det skulle påverka 2-åringen jag hade hemma om det blev panik och jag fick kraftiga värkar hemma (har ju aldrig haft öppningsvärkar) innan mannen kom hem. Jag födde nr 1 i v37+0 och igångsättningen planerades vid samma tidpunkt, läkaren kunde dock inte garantera att jag skulle gå "tiden ut", därav kommentaren om 112.
    Som sagt min upplevelse av igångsättningen var att den var precis som första förlossningen vad gäller tid (diffade 30 min) och smärta (hade lika starka värkar och under lika lång tid).

Hur långt har du kommit i din graviditet?

Lycka till!
  • Flinken
    mia 82 skrev 2009-07-03 22:53:05 följande:
    Jag är inte i samma situation, men jag förstår barnmorskornas inställning. Jag blev igångsatt med sonen pga misstänkt havandeskapsförgiftning och det är inget som jag vill uppleva igen. Vet inte hur jag ska våga skaffa fler barn efter dem förlossningen.
    Usch, hade du en jobbig förlossning efter att ha blivit ingågsatt
    Jag blev med igångsatt då dom misstänkte samma sak för mig när jag väntade mina tvillingar, så jag skulle gärna bli ingånsatt igen känner jag.
    För jag vet inte hur det känns när vattnet går, värkarna kommer och allt sånt.. Fy tycker jag känns läskigt!

Men du kanske kan gå och prata med dom på sjukhuset om din rädsla om du skulle bli gravid igen. För det gjorde jag. Jag var livrädd och fick åka till sjukhuset och prata o se efter och lite sånt!
    men jag förstår att du känner som du gör om det var en jobbig upplevelse!
  • Flinken
    SmileyMalin skrev 2009-07-04 08:13:37 följande:
    mia 82 skrev 2009-07-03 22:53:05 följande: jag blev inte igångsatt och det tog ändå över två år innan jag vågade bli gravid igen enbart pga förlossningrädsla.... Så en tuff förlossning behöver ju inte alls bero på igångsättning...TS. jag ska till läkaren om ca 1 månad och hoppas då på att kunna bli lovad en igångsättning.... är livrädd efter min förra förlossning och det känns som att en igångsättning är helt avgörande för om jag ska våga föda igen... Börjar även bli nervös att det är en gigant i magen!Hade pytteliten mage med dottern och hon vägde ändå 3810.Den här gången har jag plötsligt en superstor mage så vågar knappt tänka i´mig hur stor bebis som får plats därinne
    Åh jag skulle med vilja bli igång satt denna gång med.. Men e det något man ska prata med sin BM om eller vadå??
     För jag har ju inte fött barn utan att bli igångsatt så jag fasar för hur det ska sluta annars.

Sen förstår jag hur du tänker när du hade en liten magen med en 3810. dotter och nu e magen mycket större, så känner jag med, så jag lider med dig!
    Mina tvillingar vägde bara 2600 & 2900, men nu när jag träffa en ny man och ska ha barn med honom så e det så att hans MINSTA bäbis vägde runt 5 kilo , så nu e jag nervös som aldrig förr om jag säger så!

Huga muga mig!
  • Messy

Hejsan alla där ute som skrivit i detta forum, anledningen te att läser/skriver é att jag så gärna ha en igångsättning med...è väldigt intresant o läsa allas inlägg...
    Finns de tillräklig me motivation o man kan se att de é de bästa för familjen då förstår jag inte dom som ska stå ivågen men så é de ju....
    Ska börja hos en aurora bm i aug, é nu i ca v23 o väntar mitt 5:e o har haft snabba förlossningar, den

1:a född -03 (5½tim) från vattnet gick o 10mi efter va värkarna igång,

2:a född -05 (4tim) från första värken,

3:a född -06 (13min) hade jag sååå oregelbundna värkar att vi de va svårt att avgöra men jag spydde o då sa ja NU åker vi, har spytt me de två första kom jag ihåg när de va nära vi har ca 30 min te förlossningen va inskriver i 13min sen va han ute.

4:an född -08 (29min) samma sak totalt oregelbundna värkar men efter ca 1½ dygn så åkte vi in för o vara på den säkra sidan eftersom värkarna blivit mycket starkare men absolut inte mer regelbundna, väl inne o inte öppen nåt o inte en enda värk under den tiden ja va inne hmmm vi åkte så klart hem igen 5timmar senare tvingade min mamma o min man mig att åka in igen o väl inne igen så öppen knappt 2cm jaha tänkte nog både jag min man o bm men från inskrivning te ja har min son på bröstet tog de 29min huvudet stod ända nere o ville ut så på 10min öppnade jagmig från 2-10cm de gick fort ingen va berädd...

Så känner att vill så gärna ha en igångsättning så jag har allt klart me barnpassning te mina 4 små pojkar o att min man é på plats o vi på plats inne på förlossningen så jag slipper känna all denna stress jag bär på o all rädsla, den med för ju att man blir rädd för sj förlossningen...Vill inte ha 4pojkar som åskådare när jag har kraftiga värkar el ska te o föda som säkert alla förstår...

Hoppas de é någon som orkar läsa detta jag skrev...
    Spelar ingen roll om man väntar andra,tredje,fjärde ........
    Bm o läkarna borde vara mer lyhörda för de mammor som haft snabba el rentav jobbiga förlossningar..

• Hannalisa

jag har exakt samma dilemma här!! vet inte hur jag skall göra, skall jag fråga eller inte om igångsättning..........jag födde på 3 tim från att vattnet gick i hallen. har långt o åka o vill inte heller ligga hemma med min son o föda på golvet... vad gör man??

• mia 82
    Flinken skrev 2009-07-10 12:50:39 följande:
    Usch, hade du en jobbig förlossning efter att ha blivit ingågsatt Jag blev med igångsatt då dom misstänkte samma sak för mig när jag väntade mina tvillingar, så jag skulle gärna bli ingånsatt igen känner jag.För jag vet inte hur det känns när vattnet går, värkarna kommer och allt sånt.. Fy tycker jag känns läskigt!Men du kanske kan gå och prata med dom på sjukhuset om din rädsla om du skulle bli gravid igen. För det gjorde jag. Jag var livrädd och fick åka till sjukhuset och prata o se efter och lite sånt!men jag förstår att du känner som du gör om det var en jobbig upplevelse!
    Jag har skrivit lite om förlossningen i ett tidigare inlägg. När jag var på efterkontroll frågade bm om hon skulle skicka remiss för aurorasamtal, vi hade knappt hunnit börja prata om förlossningen när hon frågade men hon hade läst journalen innan vi kom.
  • Ia 70

1:a barnet hann jag vara inne på förlossningen i 1 timme sedan var han född
    2:a barnet hann jag vara inne på förlossningen 30 minuter sedan var hon född
    3:e barnet: Har massa funderingar kring detta med att 1. hinna in 2. om barnet blir stressat (Leias hjärtljud gick ned + att hon bajsade i fostervattnet) 3. Rädd att gå över tiden (även om de andra kommit tidigare eller på BF)

Ska prata med BM när jag ska dit nästa vecka.

Barn födda 96/07 och blivande trebarnsmamma: BF 7 sept-09
Svar på tråden Fler gravida som kämpar för planerad igångsättning?