Fler gravida som kämpar för planerad igångsättning?
Min dotter föddes på 4,5 timmar från första lilla känningen i magen. Den gången hann vi vara inne på förlossningen ca två timmar, var fullt öppen när jag kom in och hon föddes på två krystvärkar. Oerhört snabbt för en förstagångsfödsel.
Nu läser jag överallt att andra barnet näst intill alltid går mycket fortare. Idag har vi flyttat och bor ca 45 min från närmaste förlossning, sambon jobbar 45 min bort och vi har som sagt en dotter som måste lämnas någonstans. Till saken hör också att vi inte har några släktingar i närheten och våra närmaste vänner, som brukar vara dem vi lämnar till i nödfall, väntar barn dagen efter oss och är alltså inte att lita på.
Min största rädsla är att förlossningen ska starta när jag är hemma ensam med dottern och att jag ska föda ensam i hallen med henne som åskådare. En ännu större rädsla som följer på det är om det blir några komplikationer och ingen vårdpersonal finns i närheten.
Allt detta gör att jag önskar få en planerad igångsättning. Finns det fler i samma sits som mig eller som vill ha en igångsättning av andra anledningar? Hoppas att vi kan finna stöttning i varandra för att få igenom detta, som inte verkar vara sååå populärt hos barnmorskorna.