• Fiolina

söker föräldrar med tonåring som har ADD diagnos

min 13 åriga dotter ska utredas för ADD efter sommaren, då hon visar rätt tydliga tecken på det, framförallt i skolan.

Söker nu tonårsföräldrar som gått igenom samma sak, undrar hur utredningen går till, hur ni motiverade Er tonåring att gå på utredningen, hur har det gått i skolan och hur var det innan diagnos, skillnaden, märker tonåringen själv nån skilland osv....massor av frågor - hoppas på många svar.

• Svar på tråden söker föräldrar med tonåring som har ADD diagnos
  • Majsan70
    Fiolina skrev 2009-07-27 13:25:53 följande:
    Ja det stämmer vi har "bara" gått på BUP under våren, i ett inlägg du skrev tidigare i den här tråden så skriver du att ni medicinerar och att det går frammåt med rätt hjälpmedel hemma och i skolan, blir nyfiken på dessa "hjälpmedel" framförallt i skolan, vad får han för hjälp och har det varit svårt att få hjälpTidigare har dottern inte haft problem i skolan, utan "bara"hemma, men när det nu spårtat ut i skolan också sökte jag till BUP
    Hejsan!
    ursäkta dröjsmålet, men jag har vart på semester.

Vi har ett helt team på BUP's ångestmottagning bakom oss. Tillsammans har de hjälpt att få in oss på rätt spår genom små enkla verktyg i vardagen. De har även varit med i skolan o talat om vad sonen behöver. Vi har gått i KBT o sonen medicinerar.

Skolan sen har fått anpassa sig efter sonen. Han hade assistent under några år på högstadiet och nu på gymnasiet la de om undervisningen så att den skall passa inte bara sonen utan även alla andra som har såna problem. Detta gjorde de efter ett möte med berörd personal samt rektorn på skolan samt oss föräldrar och sonens psykiatriker samt sjuksköterska.

Mycket handlar om att rama in vardagen så mycket som möjligt för att på det viset stabilisera lite och så småningom så kommer det lite pö om pö att det blir bättre.

Sonen har under sitt första år på gymnasiet fått VG i 6 ämnen tack vare inramningen som under flera år stabiliserat honom så att han klarar skolan. Medicinerna hjälper ju oxå till en hel del.

Men det är först nu som vi verkligen ser en stor skillnad och då har vi långt kvar ändå.
  • slarber

en smidig lösning som vi har nu med skolan då vår dotter alltid glömmer vilka läxor hon har, vilka böcker som hon skall ta med hem/till skolan, så hon är oftast utan rätt läroböcker, är att vi har fått dubbla uppsättningar skolböcker, en hemma och en på skolan.
    I och med att lärarna nu vet att hon har böckerna på skolan, så kan de också pusha lite mer att hon letar efter dem, förut så sa hon alltid att hon inte hittade dem, även om de var i skåpet/väskan, för att leta är jobbigt...

skolan har också satt upp en elektronisk läxdagbok för vår dotter, där vi och hon kan gå in hemmifrån och se vad som skall göras - för oss räcker det inte att veta att de har t. ex. historieprov, vi måste få reda på exakt vilka sidor etc. då vår dotter inte har en susning.

sist men inte minst - läxhjälp! vi har skaffat läxhjälp som hjälper med läxan 2 dgr i veckan, toppen! vi slipper mycket skrik och bråk på kvällarna, vår dotter gör läxorna innan hon är trött, och vi kan koncentrera oss mer på att vara failj istället för att bara tjata - vilket är skönt för syskon och föräldrar också!

• Fiolina

tack för alla svar, har inte varit här på ett tag nu när jag haft semester

I går var vi på BUP igen efter sommaren, vi har haft en ganska bra sommar, men nu komemr kraven från skolan krypande igen.
    Men det som slår mig först är oviljan till skolan oavsett läxor eller inte....enligt henne är skolan det dummate påhitt som finns!! öhh....ja det spelar ignen roll hur många möten vi går på eller hur mycket skolan fixar för oss för att underlätta när hon helt enkelt skiter i det....

uttryck som: jag behöver inte gå i skolan för jag kan redan läsa, eller tror du jag tänker ställa mig upp prata som om det var nåt jä..a dagis eller "skolan är bara väredelös och alla lärare är dumma fula eller är bara där för att de gillar att tvinga barn göra saker de itne tycker är kul".....suck....är detta verkligen något som har med en ev diagnos att göra....

Hur som helst, bup ska göra ett WISC test på henne nästa vecka och jag ska på ett eget möte och berätta om henne.....

slarber skrev 2009-08-20 10:36:34 följande:
    en smidig lösning som vi har nu med skolan då vår dotter alltid glömmer vilka läxor hon har, vilka böcker som hon skall ta med hem/till skolan, så hon är oftast utan rätt läroböcker, är att vi har fått dubbla uppsättningar skolböcker, en hemma och en på skolan.I och med att lärarna nu vet att hon har böckerna på skolan, så kan de också pusha lite mer att hon letar efter dem, förut så sa hon alltid att hon inte hittade dem, även om de var i skåpet/väskan, för att leta är jobbigt...skolan har också satt upp en elektronisk läxdagbok för vår dotter, där vi och hon kan gå in hemmifrån och se vad som skall göras - för oss räcker det inte att veta att de har t. ex. historieprov, vi måste få reda på exakt vilka sidor etc. då vår dotter inte har en susning.sist men inte minst - läxhjälp! vi har skaffat läxhjälp som hjälper med läxan 2 dgr i veckan, toppen! vi slipper mycket skrik och bråk på kvällarna, vår dotter gör läxorna innan hon är trött, och vi kan koncentrera oss mer på att vara failj istället för att bara tjata - vilket är skönt för syskon och föräldrar också!
    låter kanon bra att er skola fixar det till Er, hoppas verkligen att vi kommer att liknande hjälp när vi vet mer om vad testen visar.
  • slarber

ja, man får ju inte glömma att de är "vanliga" tonåringa också, med allt va' det innebär - och jag tror att tonårstjejer (när de är jävliga) är snäppet värre än grabbar (jag ber redan alla föräldrar med tonårspojkar om ursäkt nu för mitt påstående )

• Mummisen

Hej. Min dotter är också 13 år och fick i våras (tror jag det var) diagnosen ADD. Din beskrivning av din dotter låter som att jag kunnat skriva den själv :o)

Min dotter äter nu concerta för att kunna koncentrera sig bättre i skolan, hon tar den på morgonen och den håller i sig tills kvällningen. Tycker att den gjort skillnad om man ser till skolarbetet och hemma i vissa situationer. Tex så läser hon böcker nu på kvällarna, vilket hon aldrig gjort förut. Men i hennes humör och personlighet har jag inte märkt någon skillnad, fortfarande sur o vresig, glömsk....men det är väl helt enkelt HON, och hon är ju tonåring trots allt :o)
    Utredningen gjordes på Hab, och hon får gå dit och kolla längd/viktkontroll/blodtryck för att kolla att hon mår bra med medicinen. Första veckorna kollade dom varje/varannan vecka men nu ska det väl vara kanske en gång i halvåret om inte jag eller hon känner att det behövs oftare.

Hoppas att det går bra för din dotter, fråga gärna om det är något du undrar över.

• Fiolina
    Mummisen skrev 2009-08-30 15:08:27 följande:
    Hej. Min dotter är också 13 år och fick i våras (tror jag det var) diagnosen ADD. Din beskrivning av din dotter låter som att jag kunnat skriva den själv :o) Min dotter äter nu concerta för att kunna koncentrera sig bättre i skolan, hon tar den på morgonen och den håller i sig tills kvällningen. Tycker att den gjort skillnad om man ser till skolarbetet och hemma i vissa situationer. Tex så läser hon böcker nu på kvällarna, vilket hon aldrig gjort förut. Men i hennes humör och personlighet har jag inte märkt någon skillnad, fortfarande sur o vresig, glömsk....men det är väl helt enkelt HON, och hon är ju tonåring trots allt :o)Utredningen gjordes på Hab, och hon får gå dit och kolla längd/viktkontroll/blodtryck för att kolla att hon mår bra med medicinen. Första veckorna kollade dom varje/varannan vecka men nu ska det väl vara kanske en gång i halvåret om inte jag eller hon känner att det behövs oftare.Hoppas att det går bra för din dotter, fråga gärna om det är något du undrar över.
    Tack för ditt svar, har funderat mycket på det här med medicinering, har din dotter fått några biverkningar? Min dotter har ofta svårt att sova på kvällen vet inte om jag minns rätt nu men har för mig att medicinen kan ge sömnproblem, vill inte att hennes sömnproblem ska förvärras.

vi har precis startat utrednigen så vi har en resa kvar men det känns äntligen att det börjar hända saker, själv är hon ganska negativ till utredningen men har gått med på att göra den, nästa vecka ska hon göra några tester, vet inte mer än så vad de går ut på...hur gick Er utredning till? vi gör vår på BUP, undrar vad skillnaden är på Hab?
  • Fiolina

Nu har dottern gjort sina tester, jag och skolan har gjort skattningar och jag har varit på intervju, vi har träffat läkare och ja det har varit en himla massa besök...vi har inte varit på återgivning ännu, men jag pratade med pyskologen i tfn igår, och hon menade att dottern visar tydliga tecken på ADHD/ADD men att hon också hade en väldigt lågt resultat på Wisc testet som försvårar utredningen, det bli svårare att se om det beror på adhd eller låg begåvning .....vet inte hur jag ska tackla det här ännu....känns så tungt samtidigt som det känns bra att vi snart får svar.....och medicinering, ja det behöver vi disskutera enl psykolog

Skolan slog larm häromdagen att hon passerat gränsen för var skolan accepterar innan det blir åtgärder, nu blir det elevvårdskonferans, funderar om man kan be BUP vara med, det borde väl gå.....nån som vet?

Skolan vill se kopia på utredningen....är det bra eller dåligt, det var upp till mig sa psykolgen om jag gjodkänner det så var det ok....hjälp....hur vet man vad som är bäst....vill inte att min dotter ska hamna i onödigt fokus samtidigt så kankse det behövs för att hjälpa henne på bästa sätt hur vet man....ska ringa skolan nu....

• hjert

vildaungar.se kan du prata med andra föräldrar som gått igenom samma sak, där finns ett forum för föräldrar där man kan tipsa, rådfråga och dela erfarenheter med varandra.

• Fiolina

Häromdagen var vi bup igen, den här gången var dotterns pappa med (vi är separerade sedan många år och han har ingen regelbunden kontakt med dottern, dock har vi gemensam vårdnad) han har inte vela vara delaktig innan, men när vi nu har alla svar och förstår vad hon behöver så VÄGRAR han henne medicin.....åhhhh.....känner mig tom nu.....allt jag kämpat för i ett år nu....visst vi kanske fixar det ändå, men skolans hjälp och men tydligare rutiner mm hemma osv men bup tror att hon är i stort behov av medicinering, då hon även har låga reslutat på begåvningstestet så blir det tuffare för henne att kompencera hennes add....suck....så uppgiven nu, ville bara skriva av mig lite ilska....

• Mormor i Finland

Min dotter som nu är snart 19 är har länge haft en massa problem, men ingen har egentligen tagit dem på allvar. Hon bor numera i Sverige, men sin skolgång har hon gjort i Finland. Då hon var 11 år dog hennes far och det var då som problemen sakta kom smygande. Som 13- åring (tror jag) tog hon en stor dos av min sömnmedicin och kom till psykvård i Helsingfors. Där gjordes en del undersökningar men inget kom fram annat än depression. Sen började skolan gå allt mer sämre. Orkeslöshet kallade hon det själv. Med det följde koncentrationsbesvär och glömska, från en minut till en annan kunde hon glömma vad hon skulle göra. Grundskolan klarade hon av i specialklass. sedan skulle hon gå ett nionde år i en folkhögskola, men det gick inte längre än några månader. Hon försökte sig också på att jobba med barn. där trivdes hon men orkade inte stiga upp på morgnarna. För litet över ett år sedan flyttade hon till sin pojkvän i Sverige och det har gått upp och ner med både arbete och hälsa. I våras blev hon så deprimerad att hon sökte läkarhjälp och nu började hennes problem tagas på allvar. <För några dagar sedan var hon på ett test och där fick hon veta att hon eventuellt har ADD . Det var en lättnad för mej som förälder att man äntligen kommer någonvart och för flickan att hon skall få hjälp för sina problem. Jag tror att sådana här "bokstavs"diagnoser tas mera på allvar i Sverige än här i Finland. I detta fall är jag tacksam över den svenska sjukvården. Skall åka över snart och hälsa på henne och då får jag ju se hur hon mår. Det är ju svårt att per telefon få en uppfattning om måendet.

• camela023

Hej alla där ute !

MIn dotter fyller snart 11 år. hon har ingen ork till nått i livet om det inte är hon själv som kommer på nått som hon själv vill göra. Allt är tråkigt. hon vill aldrig vara med och delta. Vart är livsgnistan`?? inte ens kompisar vill hon leka med. I perioder låter jag henne vara och då kan hon sitta i soffan i flera timmar om dagen och inte ens säga "hej" när man kommer. hon lever inte samma liv som oss resten i familjen. Hon äter inte ens samma mat. det är bara gnäll. Jag vill att hon ska vara lycklig, leva och se framåt. hon är som en bakåtsträvare och offerkofta. Jag vill ha bort det. När hon är i skolan är hon jätte duktig. svårt att komma i håg läxor, och vad dom ska göra under veckan. skolan ser inte den tjej som jag beskriver. hon är något styrande i lek och kan bli riktigt sur om andra tar över eller säger emot. det ska gärna vara på hennes sätt.

iaf ... vad gör man åt livsgnistan? ang tv:en ... där har jag tatt bort tv dosan och begränsat tv tittande till kvällen kl 19.00

• Ekorrfamiljen
    Mamasnest skrev 2011-01-21 10:34:45 följande:
    Ser att tråden är ganska gammal. Hur har det gått för alla?

Jag står inför en utredning av min 13-årige son nu, mycket pekar på ADD.
    Samma här, fast min son är 16 år.

Vi har misstänkt att något är "fel" i flera år men skolan har pratat bort vår oro. Nu inser vi att sonen inte kommer att klara gymnasiet utan stöd, och helst med medicin, så vi har initierat en utredning på BUP.

Det var när hans lillebror diagnosticerades med ADHD/atypisk autism som vi fyllde i ett formulär och insåg att förutom hyperaktiviteten kunde det lika gärna handlat om 16-åringen. Tack för de 8,5 bortkastade skolåren! Skrikandes
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Mamasnest
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-23 18:59:19 följande:
    Samma här, fast min son är 16 år.

Vi har misstänkt att något är "fel" i flera år men skolan har pratat bort vår oro. Nu inser vi att sonen inte kommer att klara gymnasiet utan stöd, och helst med medicin, så vi har initierat en utredning på BUP.

Det var när hans lillebror diagnosticerades med ADHD/atypisk autism som vi fyllde i ett formulär och insåg att förutom hyperaktiviteten kunde det lika gärna handlat om 16-åringen. Tack för de 8,5 bortkastade skolåren! Skrikandes
    Vad betyder atypisk autism?

Precis samma för oss nästan! Min yngsta tjej ska utredas NP-mässigt nu då den medicinska utredningen inte visar något fel. Hon klarar inte mycket intryck, det som händer är att hon somnar/nästan somnar eller får ont i huvudet. På dagis är hon trött trött trött, men hemma är hon full av liv. Dock inte hyper.

Min son får inte behandlas med amfetamin-liknande preparat då han har EP-aktivitet i hjärnan, men utan kramper. Finns det andra typer av mediciner?
    På tisdag ska jag till skolan för första mötet angående detta, känns nervöst. Jag har fått jättebra kontakt med sköterskan och mentorn redan så det borde gå bra.
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Ekorrfamiljen

Oj, tappade bort den här tråden.

Atypisk autism är ett sidospår till den "vanliga" - enkelt uttryckt. Man uppfyller inte alla kriterier och man behöver inte vara i den där egna bubblan hela tiden eller ha svårt för kroppskontakt, åtsittande kläder, ljud, ljus och annat som kan störa "riktiga" autister. Dragen finns där, men i olika hög grad. *svammel* Vår son har rutiner och ritualer, allt ska helst ha en viss färg (men det kan variera) saker måste bli som han tänkt, annars rasar världen, han har små tics för sig och han sitter gärna och gungar i sin egen bubbla under samlingen på dagis t.ex. lite "Rainman" men han är högfungerande och älskar kramar o pussar - på sina villkor förstås.

Nu har min 16-åring fått nya tider för psykologutredning på BUP. Håll tummarna att den blir avklarad nu så vi kan gå vidare med ev. behandling.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
Svar på tråden söker föräldrar med tonåring som har ADD diagnos