• Dynamic

Har du frågor om sömn/drömmar/konstiga upplevelser i samband med sömn? Fråga här!

Jag är inte utbildad på något vis gällande sömn eller psykologi. Däremot har jag ett stort intresse för just olika fenomen gällande sömnen eftersom jag själv har narkolepsi och därför har en del skumma saker för mig vid insomnande, sömn och uppvaknande

Har du vaknat av en kraftig smäll någon gång eller av att det låter som om någon skrikit i ditt öra?

Har du vaknat och inte kan röra dig och sett folk i rummet och kanske haft en känsla av en tyngd över kroppen? Inte kunnat skrika?

Konstiga drömmar där du vaknar och vaknar och vaknar.... fast aldrig på riktigt?

Detta är några av de olika sömnfenomen som finns. Det finns en uppsjö av andra saker man kan råka ut för men dessa är de vanligaste!

Fråga på, ingen fråga är för dum!

• Svar på tråden Har du frågor om sömn/drömmar/konstiga upplevelser i samband med sömn? Fråga här!
  • Suzy QX

En återkommande dröm jag hade för ett antal år sedan.

Jag var helt ostadig på benen, kunde inte gå utan fick vingla och krypa fram. Stötte ut saker, var virrig och sluddrade (men hjärnan fungerade normalt). Skulle få tag i min son (då 3 år) och det var inte lätt. Folk tittade mycket snett på mig och jag skämdes eftersom jag insåg att jag måste se full ut och de skulle tycka jag var en dålig mamma.

Drömmarna fick dock senare sitt svar. Jag var på väg att bli/var utbränd. Jag orkade ett tag knappt ta mig ur sängen. Så de var på sätt och vis en föraning eller varning om vad som komma skulle.

Jag kommer aldrig att glömma hur de drömmarna fick mig att känna mig.

Drömmar är intressanta.

Har ofta suspekta drömmar, men älskar att sova kanske just pga detta.

• juluu
    Dynamic skrev 2009-07-10 13:40:53 följande:
    Jag är inte utbildad på något vis gällande sömn eller psykologi. Däremot har jag ett stort intresse för just olika fenomen gällande sömnen eftersom jag själv har narkolepsi och därför har en del skumma saker för mig vid insomnande, sömn och uppvaknande Har du vaknat av en kraftig smäll någon gång eller av att det låter som om någon skrikit i ditt öra?Har du vaknat och inte kan röra dig och sett folk i rummet och kanske haft en känsla av en tyngd över kroppen? Inte kunnat skrika?Konstiga drömmar där du vaknar och vaknar och vaknar.... fast aldrig på riktigt?Detta är några av de olika sömnfenomen som finns. Det finns en uppsjö av andra saker man kan råka ut för men dessa är de vanligaste!Fråga på, ingen fråga är för dum!
    Upplever ofta alla exempel du tar upp i din TS.
    Vad beror dom på?
  • juluu
    Cheriie skrev 2009-07-18 15:11:26 följande:
    Har haft en återkommande dröm, vet inte om du vet vad det kan bero på.Jag vill springa från något/till något men jag kan inte, jag bara går, ungefär som om jag gick i vatten som om nåt håller mig tillbaka..
    Hörde på tv häromdan, och nu minns jag inte exakt hur det var, men ungefär som så att nästan hela hjärnan sover, men en viss liten del fortfarande är i vaket tillstånd. Och då kan man drömma sånt som att man springer men inte kommer nån vart, att man slår men inte träffar, osv.
  • Tiro

Sömnparalys. Det har jag upplevt sedan jag var 17-18 år....

• Cheriie

Kom på att jag har en till dröm som återkommer, jag drömmer att jag somnar hela tiden eller håller på somna och verkligen kämpar för att hålla mig vaken när jag gör saker (umgås med vänner, städar, leker med barnen osv). Drömmer oftast detta innan jag vaknar och är jättetrött vet inte om det är de det beror på

• lokisse

jag gissar att det jag gjör är helt normalt..
    jag brukar kunna vakna i badkaret pa morgonen sittande i varmt vatten med en kaffe i handen och undra hur jag kom dit.
    enligt min man beter jag mig helt normalt jag gar upp kissar häller upp en kaffe spolar i ett bad och ägger fram kläder. kan ta en macka och sa vidare svarar pa tilltal och hela kitet men vaknar gjör jag väldigt förvanad i badet.

det har därimot blivigt mycke mer sällan sen jag blev mamma nu händer det nästan aldrig innan hände det flera ganger i veckan

snorkrakornas barn heter snorungar
  • majja666

jag har märkt hur jag bearbetat en separation i drömmarna, kanske för att jag inte gjorde det i vaket tillstånd men iaf. i en av de senare drömmarna träffar jag exet o hans nya tjej. hälsar o tar henne i handen. inget konstigt kanske. om det inte varit för att hennes hand var liten som en bebis! WTF!!! snälla har nån en aning??

• Emmsan b

hej.. 
    jag är inte så orolig och så, och vill inte att detta ska försvinna men jag har ofta haft drömmar som har hänt på riktigt.. Till exempel, saker som folk har sagt och händelser.. först började det med små saker som folk sa, sen riktiga händelser. En gång drömde jag om att en blev misshandlad till döds på en skolgård och en vecka senare är det någon som blir det.. 
    Jag undrar bara om man kan hantera det på något sätt eller så..
    MVH Emma 

• sarasessi

På tal om drömmar så tänkte jag dela med mig av en. När jag var arbetslös för två årssedan och min ekonomi inte var på topp så drömde jag att jag skulle ta ut pengar på bankautomaten....men ut från automaten kom det endast kanelbullar :)

• Lördagkväll

Jag brukar drömma drömmar som sen händer och har gjort det hela livet.. Kan vara allt från lek till ett samtal eller något annat och bara ett litet fragment utav det.. ja om man träffar en kompis så kanske jag drömt att jag och kompisen pratat om pelle i 5 min och när det sen sker så träffas man kanske över en dag och då har jag drömt om just dom där 5 min.. Väldigt lattjo..

Sen brukar jag mest bara drömma om monster (inte mardrömamr utan bara sjuka drömmar)

Men något som jag ofta är med om är att man ligger mitt i sängen å så rör man sig pyttelite å så känns det som att man ska trilla ut sängen.. DET är obehagligt

• Leosmor
    Hej inatt  vakna jag av att min flickvän låg och pila på kudden och sparka med föterna fast hon inte var vaken.Hur kommer det sig att det blir så???
  • The Morticia

Jag har en fråga. För några år sedan gick jag i sömnen ofta och tände alla lampor i huset. Det måste ha varit jag eftersom det bara var jag hemma och jag är noga med att släcka överallt innan jag går och lägger mig.

Vad beror ett sådant beteende på?

• Nikhita

"Har du vaknat och inte kan röra dig och sett folk i rummet och kanske haft en känsla av en tyngd över kroppen? Inte kunnat skrika?" Yes. Förutom att jag inte känner en tyngd över kroppen. Kan även känna att jag förflyttar mig runt i sängen eller flyger ovanför sängen fast jag egentligen inte rör en fena :S

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • mittallt
    Nikhita skrev 2010-10-12 15:44:16 följande:
    "Har du vaknat och inte kan röra dig och sett folk i rummet och kanske haft en känsla av en tyngd över kroppen? Inte kunnat skrika?" Yes. Förutom att jag inte känner en tyngd över kroppen. Kan även känna att jag förflyttar mig runt i sängen eller flyger ovanför sängen fast jag egentligen inte rör en fena :S
    Detta brukar hända mig jätte ofta och det är lika obehagligt varje gång! Jag känner mig klarvaken i huvudet men kan inte röra kroppen. Den är som helt förlamad och jag kan varken skrika eller ens öppna ögonen. Jag försöker röra mig men det är som att hjärnan fungerar men att inte kroppen lyssnar.

Det brukar hända mitt i natten och sedan efter knappt en minut så kan jag röra mig som vanligt igen och får alltid obehagskänslor.. Min pojkvän märkte detta 2 gånger under samma natt när han inte kunde sova. Jag hade börjat andas jätte tungt som om jag hade panik men inte rört mig alls. Då hade han väckt mig och jag hade berättat vad som hänt. Sedan somnade jag om och samma sak hände bara efter några minuter igen!

Vad kan detta betyda?
  • fucktard
    denise1990 skrev 2010-10-23 05:40:38 följande:
    Detta brukar hända mig jätte ofta och det är lika obehagligt varje gång! Jag känner mig klarvaken i huvudet men kan inte röra kroppen. Den är som helt förlamad och jag kan varken skrika eller ens öppna ögonen. Jag försöker röra mig men det är som att hjärnan fungerar men att inte kroppen lyssnar.

Det brukar hända mitt i natten och sedan efter knappt en minut så kan jag röra mig som vanligt igen och får alltid obehagskänslor.. Min pojkvän märkte detta 2 gånger under samma natt när han inte kunde sova. Jag hade börjat andas jätte tungt som om jag hade panik men inte rört mig alls. Då hade han väckt mig och jag hade berättat vad som hänt. Sedan somnade jag om och samma sak hände bara efter några minuter igen!

Vad kan detta betyda?
    Ett tillstånd som kallas sömnparalys...

Fruktansvärt obehagligt, jag har det mycket själv i perioder.
  • ensamhemma
    JooCee skrev 2009-07-19 08:24:37 följande:
    Exakt det där har jag varit med om!!

"Har du vaknat och inte kan röra dig och sett folk i rummet och kanske haft en känsla av en tyngd över kroppen? Inte kunnat skrika?"

Jag såg inte folk i rummet men det kändes som att något/någon(?) tog min kropp i besittning. Gah! Skit läskigt. Det var flera år sedan men jag minns det tydligt ännu. Det slutade med att jag tog en riktigt kratftag och rullade mig ur sängen. *ryser av tanken* Vad var det som hände??
    exakt samma sak har hänt mig flera gånger,jag är livrädd varje natt att det ska hända ihen när jag sover.
  • Gladabarnensmamma

Jag upplever ofta alla exempel du tar upp i TS. Dessutom har jag valdigt latt for att minnas mina drommar - om jag under dagen kanner mig lite trott sa smyger morgonens drom fram i tankarna, helt oprovocerat.

Dessutom - om jag haft migrananfall under ett par dygn sa hander ofta nagot som jag upplever som valdigt konstigt; strax innan jag somnar ar det som en port till alla mina drommar oppnas och den ena drommen (platsen, kanslan, konversationen, roster) efter den andra flyger forbi under ett par sekunder och plotsligt minns jag en hel uppsjo av drommar jag trodde jag glomt bort!

• KristenTjej84

Jag drömmer ibland att jag faller från höga höjder, sen så vaknar jag med ett ryck när jag når bottnet.
    Vet inte vad det kallas för men kan vara lite läskigt.

• DrömProjekt
    Hej! 

Tänkte kanske att någon här hade varit intresserad av att ett dokumentär projekt som handlar om att filmatisera personers drömmar och skapa ett porträtt av personen som drömt - man kan läsa mer om projektet här: www.facebook.com/dromprojekt/

Om ni har en dröm som ni vill dela med er så får ni jätte gärna använda detta formuläret: docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScRjcMa5eFnFHZU41nNn9U33jm4yFhdQWEfx9Xd7XjHwOso9A/viewform&w=1

Inga drömmar används utan samtycke såklart!
Svar på tråden Har du frågor om sömn/drömmar/konstiga upplevelser i samband med sömn? Fråga här!