• Millli

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången?

Hej
    Fler som är gravida med nr 2 efter att ha fött prematurt första gången? Hur långt är ni gångna nu? Hur känner ni inför denna grav?

Själv är jag nu i v11. Första barnet kom v 24+4 och nu är man ju nervös att nästa kommer tidigt också..

• Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången?
  • Millli

Oj! Tänkte inte på att man inte ska skriva namn kanske... Det märks =)
    Jag som inte kan läsa att du inte var gravid nu, men det spelar ju ingen roll, bara intressant att höra vad de sagt till dig om nästa gång.
    Vet du, jag träffade en på barnmottagningen på sös som fött i just Belgien, kan det vart du?? Kom och tänkta på det nu! Vi bytte bara några ord men det kom på tal. Vilken liten värld det skulle vara i så fall!

• Bliglin

Menar du att vi isåfall träffades på barnmottagningen på Sös? Med en liten kille som skulle kollas synen (tror jag det var) som var född v 24-25 eller så? I så fall var det jag... Skoj!

Vg progesteron: Jag fick rejäl dos progesteron att knapra dagligen från att jag fick cerklaget insatt. Just för att det ska göra livmodermuskulaturen mer elastisk eller hur de nu sa!? Bricanyl är ju meningslöst såvida man INTE har sammandragningar och jag måste säga att jag struntar högaktningsfullt i deras svenska rutiner: OM jag blir gravid igen så kommer jag att kräva progesteron då det kanske var pga av proggarna som jag lyckades ligga öppen i 17 dagar innan snittet.

Kuriosa: Men det är samma progesteronpiller/suppar/vagitorier som jag åt som man annars stoppar upp (ni vet var ) så det kändes lite läbbigt att äta sådär.. he he

...Millli skrev 2009-10-08 21:30:15 följande:

Oj! Tänkte inte på att man inte ska skriva namn kanske... Det märks =) Jag som inte kan läsa att du inte var gravid nu, men det spelar ju ingen roll, bara intressant att höra vad de sagt till dig om nästa gång. Vet du, jag träffade en på barnmottagningen på sös som fött i just Belgien, kan det vart du?? Kom och tänkta på det nu! Vi bytte bara några ord men det kom på tal. Vilken liten värld det skulle vara i så fall!
  • Mison
    Latvis skrev 2009-10-08 19:50:50 följande:
    Var på ul idag där dom mätte livmodertappen och den var normal. 4,1 cm och läkaren sa att om man gick på hur det ser ut idag så är det inget som tyder på att jag skulle föda förtidigt igen. Så nu ska jag lägga alla negativa tankar bakom mig och njuta för varje dag som går. Jag hoppas ni andra kan göra detsamma....
    ´
    Vad skönt för dig!! Hoppas du kan slappna av lite nu även fast jag vet att det är svårt.

Tänker på det ungefär 50 ggr per dag och tar en dag i taget.... Skulle så gärna vilja kunna njuta av graviditeten men det är svårt då man är konstant orolig!

Vad är progesteron??
  • Millli
    Bliglin skrev 2009-10-08 21:36:39 följande:
    Menar du att vi isåfall träffades på barnmottagningen på Sös? Med en liten kille som skulle kollas synen (tror jag det var) som var född v 24-25 eller så? I så fall var det jag... Skoj! Vg progesteron: Jag fick rejäl dos progesteron att knapra dagligen från att jag fick cerklaget insatt. Just för att det ska göra livmodermuskulaturen mer elastisk eller hur de nu sa!? Bricanyl är ju meningslöst såvida man INTE har sammandragningar och jag måste säga att jag struntar högaktningsfullt i deras svenska rutiner: OM jag blir gravid igen så kommer jag att kräva progesteron då det kanske var pga av proggarna som jag lyckades ligga öppen i 17 dagar innan snittet. Kuriosa: Men det är samma progesteronpiller/suppar/vagitorier som jag åt som man annars stoppar upp (ni vet var ) så det kändes lite läbbigt att äta sådär.. he he ...Millli skrev 2009-10-08 21:30:15 följande:
    Jag tror vi var där för vaccinering, men däremot så är synen det största "menet" som grabben fått så det är mycket möjligt att jag sa det! Har inboxat dig!
  • Bliglin

Mison: Progesteron är ett kroppseget kvinnligt hormon (jag tror åtminstone inte att män har det ) som stegras efter ägglossning, halten är som högst i kroppen 7 dagar efter äl, för att sedan sjunka (I call it PMS ) under veckan inför mensen...

• Dalva

Jag försökte också kräva progesteron (av massor av läkare), men de vägrar. I och för sig hade jag inte förkortad livmodertapp, så kanske kan du/ni lyckas få progesteron. Förhoppningsvis kommer denna svenska studie också att medföra förändringar (men även i den vill de bara ge progesteron fr.o. m vecka 24). Jag är oerhört trött på att de vägrar ta del av utländska studier, bara för att de har sina rutiner.

• Bliglin

Vad jobbigt, suck!

Fast jag var ju iof nästan i vecka 24 när jag fick progesteronet... så kanske har de liknande praxis i Belgien!? Jag fattade det först som att jag fick de pga cerklageoperationen... men jag vet inte.

Dalva skrev 2009-10-08 21:42:33 följande:
    Jag försökte också kräva progesteron (av massor av läkare), men de vägrar. I och för sig hade jag inte förkortad livmodertapp, så kanske kan du/ni lyckas få progesteron. Förhoppningsvis kommer denna svenska studie också att medföra förändringar (men även i den vill de bara ge progesteron fr.o. m vecka 24). Jag är oerhört trött på att de vägrar ta del av utländska studier, bara för att de har sina rutiner.
  • Mison
    Bliglin skrev 2009-10-08 21:41:10 följande:
    Mison: Progesteron är ett kroppseget kvinnligt hormon (jag tror åtminstone inte att män har det ) som stegras efter ägglossning, halten är som högst i kroppen 7 dagar efter äl, för att sedan sjunka (I call it PMS ) under veckan inför mensen...
    Och vad är det för samband mellan progesteron och förkortad livmodertapp? Hur vet man att man har lite av just det hormonet?
  • Bliglin

Nej inget samband alls.

Man har inte förkortad tapp eller är cervixinsufficient på grund av progesteronbrist. Inte alls.

Vissa läkare tycks dock tro att man kan, typ, "smörja upp" livmodern genom att medicinera med progesteron ifall man är cervixinsufficient. Eller som min belgiska läkare sa: att det gör livmodermuskulaturen "smidigare".

På samma sätt som man häver sammandragningar med bricanyl (som ju egentligen är en astma medicin).

Mison skrev 2009-10-08 21:49:34 följande:
    Och vad är det för samband mellan progesteron och förkortad livmodertapp? Hur vet man att man har lite av just det hormonet?
  • Mison
    Bliglin skrev 2009-10-08 21:53:47 följande:
    Nej inget samband alls.Man har inte förkortad tapp eller är cervixinsufficient på grund av progesteronbrist. Inte alls.Vissa läkare tycks dock tro att man kan, typ, "smörja upp" livmodern genom att medicinera med progesteron ifall man är cervixinsufficient. Eller som min belgiska läkare sa: att det gör livmodermuskulaturen "smidigare".På samma sätt som man häver sammandragningar med bricanyl (som ju egentligen är en astma medicin).
    Ok, då förstår jag!

Har funderat lite på det där men bricanyl. Jag har relativt mycket sammandragningar, men hur mycket ska man ha för att få det utskrivet? Får fråga min BM nästa vecka. Hade känt mig tryggare med det....
  • kiwi81

Bliglin, skönt att du har fått lovat cerklage nästa gång. I mitt fall kan de inte säga att jag är cervix-insufficient. De säger lite "en gång är ingen gång" liksom. Säger att det kan ha varit ngn annan orsak, bara att man inte vet varför. Ändå fick jag ligga länge och ofta med ctg utan att man kunde registrera ngn sd och jag kände inte av några sd själv. Man odlade ÖVERALLT flera flera gånger utan att hitta någon bakterieväxt och man kontrollerade infektionsparametrar i blodet (LPK, CRP) utan att hitta ngt. Till mig har de mest sagt att man får cerklage efter 2 sena missfall typ.

Skulle gärna velat ha ett cerklage - kanske hade jag sluppit den värsta oron då. Det är oron nu som jag tycker är jobbigast och riktigt psykiskt påfrestande!

Men som Liley sa, hela 85% att gå hela vägen! Så nu ska jag försöka tänka positivt!!

• Tualisa

Ska ni vaccinera er? jag har fått kallelse nu på tisdag att ta influensa vaccinet.. är det fler som ska göra det?

Lilla Alva är här 080514
  • Bliglin

Ja visst är det oron som är värst
    Men jag håller tummarna och hoppas att det går bra. 85 procent går ju hela vägen, som sagt

kiwi81 skrev 2009-10-10 09:57:09 följande:
    Bliglin, skönt att du har fått lovat cerklage nästa gång. I mitt fall kan de inte säga att jag är cervix-insufficient. De säger lite "en gång är ingen gång" liksom. Säger att det kan ha varit ngn annan orsak, bara att man inte vet varför. Ändå fick jag ligga länge och ofta med ctg utan att man kunde registrera ngn sd och jag kände inte av några sd själv. Man odlade ÖVERALLT flera flera gånger utan att hitta någon bakterieväxt och man kontrollerade infektionsparametrar i blodet (LPK, CRP) utan att hitta ngt. Till mig har de mest sagt att man får cerklage efter 2 sena missfall typ. Skulle gärna velat ha ett cerklage - kanske hade jag sluppit den värsta oron då. Det är oron nu som jag tycker är jobbigast och riktigt psykiskt påfrestande! Men som Liley sa, hela 85% att gå hela vägen! Så nu ska jag försöka tänka positivt!!
  • Mison
    AlvaochTor skrev 2009-10-10 10:24:52 följande:
    Ska ni vaccinera er? jag har fått kallelse nu på tisdag att ta influensa vaccinet.. är det fler som ska göra det?
    Precis vad jag tänkte fråga. Har oxå fått kallelse, ska dit om en vecka redan och jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Har läst en del av dessa vaccinationstrådar, men man blir ju helt stirrig av det. Det verkar som att en majoritet av gravida inte tänker ta vaccinet...
  • Tualisa

Jag har funderat och jag tänker ta vaccinet. Det är nog större risk om man inte tar det.. eftersom man lättare drabbas som gravid. Det jag läst så står det att det inte går över i moderkakan utan barnet får antikroppar bara från mamman... jag vill inte bli sjuk.

sen så finns det ju risk att dom plockar ut barnet tidigare om man blir sjuk, och det är det sista jag vill!!!

Lilla Alva är här 080514
Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången?