• Jennifer 060828

Stor eller liten? Hör så olika.

Min dotter föddes i v 36. Hon vägde 2686 gram och var 45 cm lång.

Har pratat med folk och dem säger så olika, en del säger att hon var stor en del att hon var liten.

Ja var hon stor eller liten för att komma nästan 4 veckor för tidigt`?

• Svar på tråden Stor eller liten? Hör så olika.
  • frk lindelin

Min son föddes i vecka 36 +4 och han vägde 2715 och var 47 cm lång. På bb sa de att han låg på kurvan för vad som var "normalt" för den veckan. Så jag tror din dotter oxå var väldigt nära den kurvan, kanske lite mindre än snittet. :)

• elinamedtheo

Våran son föddes i vecka 35 och vägde 2955 gram och var 47cm lång så jag tycker nog att din dotter var "normal" stor.

• Fiviva

Tycker det låter rätt normalt för den veckan.
    min son är född i vecka 33 och han var 47cm och vägde 2170g.
    Han räknades som stor för sin vecka.

min dotter föddes i v 37 och var tillväxthämmad och vägde 2175g och var 43cm hon räknades som liten för sin vecka.

• camnord

Min dotter är född i vecka 37+0 och vägde 2375 och var 46 cm lång, har inte hört nån som sagt att hon varit stor

Tydligen så räknas hon inte som prematur, men vi använder prematur blöjor och prematur kläder, allt annat är på tok förstort!

• Chili85

Min dotter föddes i vecka 34+5, vägde 2275 gram och var 46 cm lång och det var normalt sa läkaren men det finns ju ganska stora variationer vad gäller vikten.

(¯`°?.¸ ღ♥Tilde Lycka♥ღ ¸.?°´¯)
  • ISSEN

Måste säga att jag tror din dotter var normalstor för sin vecka! Min son är född i v 30+6 och vägde redan då 2137g 43 cm och jag har jämt fått höra att han var stor

• tinaw
    Wilmis07 skrev 2009-07-13 10:17:20 följande:
     Innan 37:e graviditetsveckans utgång så räknas det som prematur.
    Ja, men med 37e veckan menar man t o m 36+6, "i graviditetsvecka 37" är samma sak som 36+. 37+0 är iofs inte prematurt i veckor räknat, men ett barn kan ju vara omoget och fött tidigare än sin egen tidtabell ändå, vara trött, ha svårt att suga mm mm.

Låter som en ganska normalstor bebis för veckan tycker jag också.
  • moonbee

Ganska normal, tror jag, kanske något liten.

Min dotter va liten när hon föddes i v. 35+1 o vägde 2070g o va 44 cm lång. Men jag tror hon låg 21% under på tillväxt el nåt sånt.

• Erkens mamma

Emma är född i vecka 36 hon vägde 3070 gram och var 46 cm lång. Hon räknades som normalviktig och normal lång.

Hon hamnade ett litet snäpp under bvc:s kurva och ligger fortfarande kvar där.

• tinaw

Det är förstås olika, men ofta är de såpass klara att barnen inte behöver någon andningshjälp om de föds i de veckorna. Ett barn som föds tidigare är inte nödvändigtvis utan apparater i v 35-36 alls.

• Drömmerdrömmar
    Wilmis07 skrev 2009-07-13 10:17:20 följande:
     Innan 37:e graviditetsveckans utgång så räknas det som prematur.
    37+0 är fullgånget!
  • Drömmerdrömmar

Min dotter föddes i vecka 37+2 (alltså v 38)
    och vägde 2650 gram och var 49 cm lång

• K H

Min dotter föddes i vecka 34+6. Hon vägde 2925g och var 44 lång. Läkaren sade till mig att jag hade en stor bebis för sin ålder.

• tinaw
    Drömmerdrömmar skrev 2009-08-15 22:22:49 följande:
    37+0 är fullgånget!
    Ja precis. Men vecka 36+ kallas för 37e veckan när man är gravid eller pratar graviditet. Är man född i "37e veckan" betyder det på medicinskt språk 36+nånting. På neo däremot pratar man (lite slarvigt men dock vedertaget) om vecka 37 och menar 37+
  • Virrpirr

Det låter helt "Normalt!. Min son föddes i vecka 36+1 och de hade trott att han skulel väga 2700. Han vägde 3300 och det var tydligen rättså stort enligt dem.

Svar på tråden Stor eller liten? Hör så olika.