Jag gick på Aurorasamtal inför min första förlossning pga panikångest och kontrollbehov, blev igångsatt då vattnet gick utan att jag hade några värkar. Jag var då mogen på livmodertappen och den var öppen 2-3 cm vid igångsättning. Fick en prostaglandintablett insatt och sen var allt igång utan behov av nåt mer som värkstimulerande dropp eller dylikt. Jag hade en jättefin och kontrollerad förlossning och när jag var öppen 8 cm ville jag ha EDA som tog jättebra och hann precis bli smärtlindrad för att kunna gå på toaletten och kissa, känner då att barnet kommer och ställer mig på knä i sängen, efter 14 min krystvärkar föds min son, 5.5 timme efter igångsättningsstart!
Andra barnet ville jag ha en planerad igångsättning då jag var orolig att det skulle gå väldigt fort, alltså pga kontrollbehov igen! Gick på Aurorasamtal som kändes jättebra. From v.38+0 så var jag inne på förlossningen varannan dag för att kolla status på livmodertappen för att jag skulle vara mogen vid igångsättning, v.38+5 var jag öppen nästan 2 cm med bibehållen längd 2 cm och mjuk konsistens, blev då igångsatt med prostaglandin som förra gången men denna gång med en "Propess" som sattes in. Eftersom att jag var så nöjd med EDA:n första gången så sattes nu EDA:n direkt in i ryggen så att bedövningsmedlet skulle kunna fyllas på direkt när jag kände att jag ville det utan att behöva vänta på narkosläkaren och bli stressad över det. Jag fick värkar kl 19, var då öppen 3 cm, kl 21 är jag öppen 5 cm och andas lustgas, allt går bra och det börjar göra riktigt ont då BM tar hål på hinnorna, 21.10 läggs EDA:n då BM vill att jag tar den för att kunna slappna av mer (känner inte själv att jag vill ha den men går med på det). EDA:n ger ingen direkt smärtlindring men går upp för att gå på toaletten, då får jag första krystvärken på toa, BM får upp mig på knä i sängen och på andra krystvärken fångar hon min dotter i luften som kommer med en rasande fart! Kl 21.43 är hon ute, alltså 2 timmar och 45 min efter värkstart!
Mina förlossningar har varit enbart positiva, kontrollerade och enkla trots igångsättning. Jag har inte en enda sekund kännt av den panikångest eller rädsla som jag oroade mig så för innan....nu väntar jag nr 3 utan planerad igångsättning och hur det ska gå ska bli intressant