Snoffsan skrev 2009-10-12 09:54:07 följande:
Såg att jag misstolkat din fråga lite. Du frågade ju m vi hade resurs även till vår dotter som bara har PCD. Det blev ju en helt annan fråga än vad jag svarade på. Sorry!Svaret är nja, vi har alltså en resurs tillsammans till våra två tjejer. Vet inte om vi hade fått resurs fulltid om vi bara haft ett barn med pcd. Nu får vi 40 timmar i veckan för 2 barn med pcd där ena även har en cp-skada alltså.Men några timmar per dag borde ni ju kunna få i alla fall!Och angående näringsdrinkarna så behöver alltså mina tjejer det för att gå upp i vikt. Det måste ju inte vara så att alla barn med pcd har hög ämnestomsättning men jag tror att det är rätt vanligt vid CF så det har väl nåt med lungorna att göra antar jag. Utan näringsdrinkarna rasar de i vikt. De hade inte gått upp ett hekto i vikt på 2 år när de började med näringsdrinkarna. Nu har vi upptäckt att de behöver ca 2 om dagen (vilket motsvarar 2 extra hela måltider) för att hålla sin egen kurva.
Hej
Vår flicka går upp i vikt och växer normalt utan extra näring. Det som är svårt för oss är att hon behöver mycket fysisk aktivitet som de inte riktigt kan ge på dagis.
Hon har även en hörselnedsättning (troligen pga PCD) som kräver extra hjälpmedel.
Vi upplever att personalen är väldigt ovillig att hjälpa till.
På vårat dagis har de ingen kunskap om vare sig hörselnedsättning eller PCD.
Jag ger dem info men de har inte tid att ta del av det säger dom.
Min dotters sjukgymnast har varit på dagiset för att visa bra rörelselekar men de verkar inte ha tagit till sig det.
Har ni andra der såhär motigt också? Vad ska man göra?