• Anonym (rökare)

Jag är så röksugen....Vad ska jag göra?

Jag har inte rökt idag. Har tagit några nicotinell sugtabletter, men nu är jag så röksugen så jag vet snart inte vad jag tar mig till.
    Vad 17 ska jag göra?
    HJÄLP mig.

• Svar på tråden Jag är så röksugen....Vad ska jag göra?
  • Anonym (Petra)

Anonym (rökare) skrev 2009-07-13 23:04:45 följande:

Ok. En annan gång när jag försökte sluta åkte min sambo och köpte cigg till mig tillslut. Han stod inte ut med mig.
    Haha! Min man frågade mig om han skulle köpa cigg....jag skrek att han var dum i huvudet! Sveriges sämsta stöd! Jag skulle minsann skilja mig för att han var en så nolligt oförstående och ungarna skulle han få vårdnaden om LÄTT! hahaha
  • Ord blind

Grattis till att ah slutat röka! Var glad att su slipper röka, du kommer aldrig mer behöva röka i hela ditt liv! Du är äntligen FRI!

• Anonym (With all löööve)

Ta en cigg;)

• 1111111

Tugga på is. Borsta tänderna. Andas frisk luft. Det går! Jag har inte rökt sen i slutet av maj. Lycka till! Du är duktig som kämpar.

• Anonym (vet)

Detta är min 3:e rökfria dag . Det är jobbigt men bara om man tänker att det är jobbigt. Jag försöker vända alla negativa tankar till positiva, typ" det är synd om mig som inte får röka" till "hurra vad jag är duktig, rökfri och fräsch och pigg"

Imorse när jag kom till jobbet och kollegan stog och blossade så tyckte jag det luktade lite äckligt faktiskt . Gick glatt in och tog min kopp kaffe och känner mig rätt nöjd att inte ha rökt på ett tag.

• Ord blind

Anonym (vet) skrev 2009-07-14 06:30:18 följande:

Detta är min 3:e rökfria dag . Det är jobbigt men bara om man tänker att det är jobbigt. Jag försöker vända alla negativa tankar till positiva, typ" det är synd om mig som inte får röka" till "hurra vad jag är duktig, rökfri och fräsch och pigg" Imorse när jag kom till jobbet och kollegan stog och blossade så tyckte jag det luktade lite äckligt faktiskt . Gick glatt in och tog min kopp kaffe och känner mig rätt nöjd att inte ha rökt på ett tag.
    Gött! :)
  • Anonym (fd rökare)

Köp Allen Carrs bok Äntligen icke-rökare! Den ger helt lysande insikter i varför vi egentligen röker och underlättar verkligen att sluta röka!

Ett annat tips är att röra på dig! Så snart det börjar krypa i kroppen, res dig och gå ut. Gå sålänge du känner irritation och rastlöshet. Spelar ingen roll om det är långpromenad eller bara fem varv runt huset. För mig hjälpte motion allra, allra bäst mot suget. Det bästa är att de där jobbiga stunderna minskar snabbt och fort - om några dagar är de borta nästan helt!

• Anonym (rökare)

FUCK jag trillade dit idag. Det finns ett ställe som säljer cigg styckvis. Jag höll på att explodera och vi var på stan. Så jag smög dit och köpte en....
    Jag tycker inte "attackerna" är korta. Det tar ju flera timmar innan de släpper av.

• Nataliesliv

Du klarar det! Var stark Tänk på din bebis som inte vill ha en cigarett

• Anonym (fd rökare)

Det är nog olika för alla, men jag har insett att för mig är det jobbigast är kolmonodixen går ut kroppen. Såhär fixade jag det:

Bytte till ett svagaste märke och reducerade antalet cigg tills jag var nere på ca 6 om dagen. Då smällde jag på niktonplåster av svagaste modell och hade detta ett par dagar, samtidigt som jag försökte låta bli cigaretterna. Tredje dagen skippade jag helt cigaretterna (lång bilfärd tvärs genom Sverige med sambon som vill jag inte röker underlättade) och hade bara plåster. Fjärde dagen lade jag helt av plåstret och gick på bara viljan. Det var faktiskt inte alls särskilt svårt. Både nikotin- och kolmonoxid-halterna var då så låga att jag framåt kvällen därpå knappt längre tänkte på cigg. Sedan har det varit korta sug som kommit alltmer sällan, men aldrig jobbigare än att jag med lite vilja och distraktion glömmer bort dem igen.

Detta har för mig varit det ENDA lyckade försöket efter att ha försökt i över tio år. Perioden som jag trappade ner innan var Allen Carrs bok till STORT stöd. Poängen med nikotin är ju att så snart man tillför niktotin, väcker man begäret igen och man får 'börja om från början'. För mig var det alltså lättare att skära ner till ett riktigt svagt märke först och sedan försöka sluta. Nikotin- och kolmonoxid-begären är då endast en tioendel, jämför med om man t ex röker röda marlboro. Därmed också tio gånger lättare att skippa.

Men håll ut! Och om du nu köper cigg - köp så svaga som det bara går! Likadant med ersättningsmedel - välj inte starkare än du behöver. Kanske skulle du vara behjälpt av ett svagt niktonplåster medan du försöker sluta?

Lycka till och massor av kramar!

• Anonym

Anonym (rökare) skrev 2009-07-14 13:37:08 följande:

FUCK jag trillade dit idag. Det finns ett ställe som säljer cigg styckvis. Jag höll på att explodera och vi var på stan. Så jag smög dit och köpte en.... Jag tycker inte "attackerna" är korta. Det tar ju flera timmar innan de släpper av.
    Bara att ta nya tag, inte reflektera dess mer över att du tog en cigg. så har jag gjort när jag slutade men det kommer ju att komma en massa nya rökfria dagar eller hur?

Fortsätt kämpa på, vet att det är jobbogt men det går. skulle ljuga om jag sa att begären är som värst de 3 första veckorna! Inte dagarna som många pratar om.
    Men det är bara att kämpa på, du vill inte ha kol, eller andra sjukdomar pga rökning. dessutom stinker man nåt otroliigt äckligt av rök.
    Drick svart kaffe, mkt vatten, frukt, och spring..jogga,,eller sov bort dagar om du måste, bara du blir rökfri.
  • Anonym

Det har gått snart 4 år för mej sen jag slutade och jag är fortfarande röksugen ibland, tar då en cigg bara för att upptäcka hur äckligt det smakar

• NeilIngForSchool

Hejsan, jag som är elev har valt att skriva en uppsats om just tobak, jag skulle vilja veta om det finns några här som någon gång har köpt något pga röksug, alltså något annat än cigaretter pga att jag utgår ifrån att man försöker sluta och för att sluta röksuget köpt något. Kan vara från godis till kaffe

• Anonym (Oki)

Slutat röka 2007. Rökt i många år till o från.

..och nu fick jag diagnosen astma.

Antagligen för att jag har rökt en gång i tiden man blir extra känslig för att sen..

Konstigt efter så många år rökfri...

Lycka till!

Ångrar att jag rökte innan idag får jag ingen luft..

Kommer att få blåsa för spirometri snart. Kan ju vara kol

Är kvinna 36 år.

Svar på tråden Jag är så röksugen....Vad ska jag göra?