Anonym skrev 2009-08-26 23:13:12 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2009-08-26 23:07:54 följande:
Man kan ju inte bara ta en sak ur sitt sammanhang, det handlar om att man ska kunna ge bort allt i TRO. Att jag ska kunna vara fattig och inte ha någonting att äta men ändå vara trygg för jag vet att Gud kommer att förse mig med allt jag behöver
Nej, det gör det inte. Jesus skickade bort den rike som inte ville ge bort allt han ägde för att följa honom. Det är inte en metafor, inte en liknelse, det är ett enkelt faktum - en sann kristen ska inte tyngas av materiella ting.
Och det är jäkligt lustigt hur ett budskap, som Jesus faktiskt tydligt agerade på, anses vara "symboliskt", medan ett annat, som en snubbe som aldrig ens mötte Jesus bara säger litet i vaga ordalag ska tolkas bokstavligt. Finns det någon hemlig kod i bibeln som visar vad som ska tolkas litet löst och vad som inte ska det? För jag har helt missat det i så fall, och för mig tycks det mest vara litet hycklande kvasibokstavstrogenhet när vissa tydliga bud blir "symboler" och andra glatt ska efterlevas stenhårt, helt beroende på vad man själv mår bäst av.