• Anonym

Kristendom och Homosexualitet???

Fick ett samtal av min lillebror ikväll då han berättade att han var homosexuell ,han berättade först att han var kär och jag frågade vem hon var osv men då svarade han att det var en han och det var hans bästa kompis osv....kompisen kände dock inte likadant .

Men till problemet är att min pappa är kristen och jag är själv inte uppvuxen med honom så jag vet inte alls hur dom ser på detta?

Va säger kristendommen om detta?
    Min bror vill våga berätta men vet inte hur han ska göra elelr hur han skulle reagera?

• Svar på tråden Kristendom och Homosexualitet???
  • Lillspöket

Jo, det gör ju alla som tror på bibeln. Vilket gränsar till total nihilism.

• turgut

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-27 11:58:07 följande:

Försvara kristendomen? Ser det ut som att det är vad jag gör??? Du har missförstått mig gruvligt om du tror det! ;)
    Förlåt mig, men jag uppfattade faktiskt inte det ironiska i ditt resonemang.
  • turgut

Med andra ord fattar jag varför du uppfattade mig som rörig nu.

Jag menade att ett av kristendomens stora problem är att den just säger att Bibelns motsägelsefullhet är en orsak till att den måste uttolkas. Jag är övertygad om att en förklaring till alla kristendomens brott mot mänskligheten är just den tankefiguren.

• Dorian Ertymexx
    turgut skrev 2009-08-27 16:31:00 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-08-27 11:58:07 följande:
    Förlåt mig, men jag uppfattade faktiskt inte det ironiska i ditt resonemang.
    Jag vet inte om jag var ironisk direkt, jag menade mest just det - att man inte kan vara troende utan att välja vad man ska tro på, eftersom bibeln är så motsägelsefull.
  • turgut

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-27 19:18:24 följande:

Jag vet inte om jag var ironisk direkt, jag menade mest just det - att man inte kan vara troende utan att välja vad man ska tro på, eftersom bibeln är så motsägelsefull.
    Jag misstänker att vi har rätt likartade åsikter, men att vi av någon anledning lyckas missförstå varandra.
  • Dorian Ertymexx
    turgut skrev 2009-08-27 20:40:40 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-08-27 19:18:24 följande:
    Jag misstänker att vi har rätt likartade åsikter, men att vi av någon anledning lyckas missförstå varandra.
    Olika språkkultur kanske. :)
  • Anonym

tack turgut ska ta o kika där

• Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2009-08-26 23:13:12 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-08-26 23:07:54 följande:
    Man kan ju inte bara ta en sak ur sitt sammanhang, det handlar om att man ska kunna ge bort allt i TRO. Att jag ska kunna vara fattig och inte ha någonting att äta men ändå vara trygg för jag vet att Gud kommer att förse mig med allt jag behöver
    Nej, det gör det inte. Jesus skickade bort den rike som inte ville ge bort allt han ägde för att följa honom. Det är inte en metafor, inte en liknelse, det är ett enkelt faktum - en sann kristen ska inte tyngas av materiella ting.

Och det är jäkligt lustigt hur ett budskap, som Jesus faktiskt tydligt agerade på, anses vara "symboliskt", medan ett annat, som en snubbe som aldrig ens mötte Jesus bara säger litet i vaga ordalag ska tolkas bokstavligt. Finns det någon hemlig kod i bibeln som visar vad som ska tolkas litet löst och vad som inte ska det? För jag har helt missat det i så fall, och för mig tycks det mest vara litet hycklande kvasibokstavstrogenhet när vissa tydliga bud blir "symboler" och andra glatt ska efterlevas stenhårt, helt beroende på vad man själv mår bäst av.
  • Dorian Ertymexx
    turgut skrev 2009-08-26 23:22:25 följande:
    Och homosexualitet är synd?
    Ja, för alla av motsatt kön som tänder på den homosexuelle... ;)
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2009-08-26 23:30:32 följande:
    Ja de som utför denna synd är orättfärdiga
    Ah, precis som du då. Ja, du vet, döm inte på att du må bli dömd, den utan synd kasta första stenen, se stickan i sin nästes öga men inte bjälken i sitt eget... Jag är säker på att du kan de där talesätten va.
  • Anonym (Ateist)
    Anonym skrev 2009-09-02 23:04:59 följande:
    och vad är det ?
    En närmast renodlad HBT-församling.
  • regnbågspappan

Anonym (Ateist) skrev 2009-09-02 23:24:45 följande:

En närmast renodlad HBT-församling.
    renodlad bara för att de har HBT gudtjänst 3-4 ggr om året eller??
  • Anonym (Ateist)
    regnbågspappan skrev 2009-09-03 01:08:33 följande:
    renodlad bara för att de har HBT gudtjänst 3-4 ggr om året eller??
    Nej, men renodlad var säkert fel ord att använda. Frågeställaren får dra ett mail dit och se hur han blir bemött helt enkelt. Mig kan man ju inte lita på bara sådär.
  • Anonym (Ragnhild)

Jag är BÅDE Kristen och Gay. Jag har aldrig haft några problem med det. Och mina kompisar accepterar det mycket bättre än jag trodde. Men jag har inte velat berätta för mina päron än. Dels är jag bara typ 80% intresserad av tjejer så skulle jag råka hitta en kille istället så känns det onödigt att hålla på att bråka om det. Men hittar jag en tjej så kommer jag nog berätta =)

När det gäller bibeln tror jag dels att den inte ska tolkas bokstavligt. Dels att den sortens homosexualitet som är idag inte fanns då. Ordet uppfanns tex inte förrän långt senare (typ på 1800talet om jag minns rätt) Det som diskuteras i bibeln tror jag mest syftar på rika män som utnyttjade unga pojkar och tempelprostituerade typ. Jag tror inte att det handlade om två människor av samma kön som levde på samma vilkor som två av olika.

Vad gäller livets ord så är de emot det som församling men jag tror det finns många som inte bryr sig ett dugg. Jag är med i en evangelisk frikyrka. Men jag tror inte det är accepterat här heller. Men mina kompisar som också är med där har som sagt tagit det mycket bättre än vad jag trott...

• Lillspöket

WOW!

En sak är att vissa hårdsållar bland bibelns alla påbud. Men denna totala omdefinition är...fantastisk.

Idén om att vi idag har en ny typ av homosexualitet. Jag gillar det. Jag tror också att vi har helt nya typer av tjuveri, horeri, frosseri...you name it. Våra synder räknas inte, för vi syndar annorlunda än de gjorde förr.

"Vaddå fel att ha begär till min nästas hustru eller hans tjänare eller hans tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör min nästa. Mina begär är av en helt annan sort än de var förr, och dessutom är det ingen som använder ordet 'nästa' längre, annat än som i 'min nästa flickvän', vilket för övrigt ska bli grannens fruga, men hustru-grejen är ju inte detsamma längre, så det är lugnt, och dessutom är det ju knappast så att hon 'tillhör' honom, för hon kommer ju att tillhöra mig snart."

Jag är säker på att Gud, om han fanns, skulle gilla det sättet att resonera. Det är fan brilliant. Anything goes, så länge man inte gör som (man inbillar sig att) de gjorde förr.

? Pang! du är död.

? Du har dödat mig, du kommer att brinna i helvetet!

? Närå, ingen fara, jag använde pistol. Å så'na hade de inte förr. See ya in heaven!

Vilken jävla tur att man är ateist.

• Anonym (Ragnhild)
    Lillspöket skrev 2009-09-03 12:47:03 följande:
    WOW! En sak är att vissa hårdsållar bland bibelns alla påbud. Men denna totala omdefinition är...fantastisk. Idén om att vi idag har en ny typ av homosexualitet. Jag gillar det. Jag tror också att vi har helt nya typer av tjuveri, horeri, frosseri...you name it. Våra synder räknas inte, för vi syndar annorlunda än de gjorde förr. "Vaddå fel att ha begär till min nästas hustru eller hans tjänare eller hans tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör min nästa. Mina begär är av en helt annan sort än de var förr, och dessutom är det ingen som använder ordet 'nästa' längre, annat än som i 'min nästa flickvän', vilket för övrigt ska bli grannens fruga, men hustru-grejen är ju inte detsamma längre, så det är lugnt, och dessutom är det ju knappast så att hon 'tillhör' honom, för hon kommer ju att tillhöra mig snart." Jag är säker på att Gud, om han fanns, skulle gilla det sättet att resonera. Det är fan brilliant. Anything goes, så länge man inte gör som (man inbillar sig att) de gjorde förr. – Pang! du är död. – Du har dödat mig, du kommer att brinna i helvetet! – Närå, ingen fara, jag använde pistol. Å så'na hade de inte förr. See ya in heaven! Vilken jävla tur att man är ateist.
    Ja hårddrar man det så låter det helt mysko. Men jag tror inte att folk öppet levde i homosexuella förhållande då eftersom samhället inte accepterade det. Att folk kunde vara homosexuella tror jag absolut. Men om det inte var accepterat vågade kanske inte många. Och det är svårt att ragga upp nån av samma kön om ingen vågar vara öppen med det. Men jag tror inte att det är den sortens kärlek bibeln syftar på.
Svar på tråden Kristendom och Homosexualitet???