• LillaLinan

Gå på fest när man är sjukskriven...okej??

Jag och en kompis har diskuterat det mycket under sommaren. Kan man gå på tex krogen om man är sjukskriven?? Går det ngn gräns för vad man är sjukskriven för...tex om man är förkyld går man inte men har man ryggont kan man gå!

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Gå på fest när man är sjukskriven...okej??
  • The garden of Eden

Jag gick på krogen förra helgen, var sjuksriven för muskelbristning i ryggen. Började jobba på måndagen. Var alltså ut lördagen innan. Hua, skjut mig!

• k girl
    pepsigirl skrev 2009-07-18 11:14:35 följande:
    Tycker det är en självklarhet att få blogga när man är sjukskriven!
    AtroCious skrev 2009-07-18 11:16:01 följande:
    Om man inte får blogga, så borde man inte få skriva dagbok. Sjukt.
    asplundskan skrev 2009-07-18 11:17:46 följande:
    eller hur?? min mamma hade det som terapi att få skriva sina känslor, precis som en dagbok.
    Det är väl skillnad på bloggande och bloggande, eller hur? När jag bloggade som mest ägnade jag mig åt mitt bloggande lika mycket som jag ägnar åt mitt journalistiska arbete, det vill säga, en hel del tid. Kan man sitta så länge framför en dator och skriva (hur terapeutiskt det än är) kan man sitta framför en dator och skriva på en arbetsplats - och det tycker till och med jag, som annars inte är särskilt välvilligt inställd till Försäkringskassans regelverk. Det är så Försäkringskassan resonerar. FK tittar på din arbetsförmåga, inte din sjukdom. Sen måste jag erkänna att jag faktiskt inte fattar hur man orkar sitta och blogga ett par timmar om dagen när man är sjukskriven på heltid, och det säger jag som fd långtids- och korttidssjukskriven på heltid.

Man ska absolut inte sluta leva, det är inte det jag menar. Men klarar man av att ägna flera timmar åt någonting på regelbunden basis, så är det också rimligt att man faktiskt kan arbeta också. Med vissa undantag, naturligtvis.
  • h8him
    k girl skrev 2009-07-18 15:43:03 följande:
    Det är väl skillnad på bloggande och bloggande, eller hur? När jag bloggade som mest ägnade jag mig åt mitt bloggande lika mycket som jag ägnar åt mitt journalistiska arbete, det vill säga, en hel del tid. Kan man sitta så länge framför en dator och skriva (hur terapeutiskt det än är) kan man sitta framför en dator och skriva på en arbetsplats - och det tycker till och med jag, som annars inte är särskilt välvilligt inställd till Försäkringskassans regelverk. Det är så Försäkringskassan resonerar. FK tittar på din arbetsförmåga, inte din sjukdom. Sen måste jag erkänna att jag faktiskt inte fattar hur man orkar sitta och blogga ett par timmar om dagen när man är sjukskriven på heltid, och det säger jag som fd långtids- och korttidssjukskriven på heltid. Man ska absolut inte sluta leva, det är inte det jag menar. Men klarar man av att ägna flera timmar åt någonting på regelbunden basis, så är det också rimligt att man faktiskt kan arbeta också. Med vissa undantag, naturligtvis.
    Fast om man inte kan koncentrera sig då? Har minnesproblem? Man kan blogga timtals ändå, men utan att hålla tråden... Hur är det om man är deprimerad och har ångest? Får man blogga då? Kanske är det enda sociala man klarar av att sitta på forum eller blogga. Man kanske inte klarar av att gå utanför dörren, man klarar kanske inte att ta ansvar, man klarar kanske inte att prata med någon utan att gråta. Ska man ändå vara på jobbet? Undra hur sjuk man måste vara för att vara sjuk?!
  • k girl
    Fast om man inte kan koncentrera sig då? Har minnesproblem? Man kan blogga timtals ändå, men utan att hålla tråden... Hur är det om man är deprimerad och har ångest? Får man blogga då? Kanske är det enda sociala man klarar av att sitta på forum eller blogga. Man kanske inte klarar av att gå utanför dörren, man klarar kanske inte att ta ansvar, man klarar kanske inte att prata med någon utan att gråta. Ska man ändå vara på jobbet? Undra hur sjuk man måste vara för att vara sjuk?!
    Jag har varit sjukskriven för svår depression och hade väldigt allvarliga koncentrationssvårigheter. Jo, jag satt på forum, det kan jag villigt erkänna. Men som sagt, det är skillnad på bloggande och bloggande. Att sitta och blogga på det sätt jag har gjort som frisk - eller en väldigt stor del som faktiskt bloggar i dagsläget - är fullt jämförbart med vad jag gör som journalist och skribent. Kan man göra det, kan man jobba. Att sitta och pula på med ett tioradersinlägg som tar två timmar att skriva är inte direkt jämförbart med det.

Men visst, jag har svårt att förstå att man ens orkar blogga när man är så sjuk. Jag fixade inte ens att sitta och skriva ett tioradersinlägg på två timmar.
  • Bollen82

Jag var sjukskriven i 6 månader av min graviditet.. Blev rådd att åka iväg och ta det lugnt ett tag och få lite miljöombyte. Jag skulle göra saker som jag tyckte var roligt och som jag mådde bra av..
    Kan tillägga att jag var sjukskriven för att jag spydde från dag 1 till den dag jag födde..

Så mitt svar är ja, man kan göra andra saker när man är sjukskriven..

• Karl Fazer
    Bollen82 skrev 2009-07-21 12:11:06 följande:
    Jag var sjukskriven i 6 månader av min graviditet.. Blev rådd att åka iväg och ta det lugnt ett tag och få lite miljöombyte. Jag skulle göra saker som jag tyckte var roligt och som jag mådde bra av.. Kan tillägga att jag var sjukskriven för att jag spydde från dag 1 till den dag jag födde.. Så mitt svar är ja, man kan göra andra saker när man är sjukskriven..
    Men om man spyr stup i kvarten går man väl inte på fest!?
  • Bollen82

Karl Fazer skrev 2009-07-21 13:31:07 följande:

Men om man spyr stup i kvarten går man väl inte på fest!?
    Haha, nää, men jag menar att man kan göra grejer fast man är sjukskriven.. I mitt fall kanske det inte var läge att festa, mne om man är sjukskriven för annat så kanske man kan gå på fest ändå.
  • 242

en person tyckte en gång att de va kostigt att ja skulle ut på krogen å dansa,fast ja va sjuksriven för ra-i händerna

"jag hade inte tänkt dansa på/med händerna svarade jag då"

så korkat.
    man är sjukskriven från sina arbetsupg.så saker som liknar dem kan man ju inte av anledningen inte göra,,,,som nån sa innan..

Ja,jag har dyslexi..
  • snapdragon

beror väl helt på vad man är sjukskriven för, jag kommer sjukskrivas eftersom jag ska operera handen, och kan inte jobba när den läker, så jag har ett tungt jobb som kräver två fungerande händer, under den sjukskrivningen ser jag ingen anledning till varför jag inte skulle kunna gå ut och kalasa om jag så behagar, även om jag personligen inte hade druckit medan kroppen läker.

• pepsigirl
    k girl skrev 2009-07-18 15:43:03 följande:
    Det är väl skillnad på bloggande och bloggande, eller hur? När jag bloggade som mest ägnade jag mig åt mitt bloggande lika mycket som jag ägnar åt mitt journalistiska arbete, det vill säga, en hel del tid. Kan man sitta så länge framför en dator och skriva (hur terapeutiskt det än är) kan man sitta framför en dator och skriva på en arbetsplats - och det tycker till och med jag, som annars inte är särskilt välvilligt inställd till Försäkringskassans regelverk. Det är så Försäkringskassan resonerar. FK tittar på din arbetsförmåga, inte din sjukdom. Sen måste jag erkänna att jag faktiskt inte fattar hur man orkar sitta och blogga ett par timmar om dagen när man är sjukskriven på heltid, och det säger jag som fd långtids- och korttidssjukskriven på heltid. Man ska absolut inte sluta leva, det är inte det jag menar. Men klarar man av att ägna flera timmar åt någonting på regelbunden basis, så är det också rimligt att man faktiskt kan arbeta också. Med vissa undantag, naturligtvis.
    jag var sjukskriven för depression under en period. Hade ångest och oro bland annat. Jag bloggade och satt vid datorn mycket. Bloggandet var en terapi för mig, surfade jag på nätet så kollade jag bland annat olika sätt att bli frisk osv...

har man en depression så finns det även bra dagar...tyvärr vet man inte när de bra och de dåliga dagarna är!

Men bloggandet fick iaf mig att må bättre och jag tror att hade jag INTE bloggat och fått alla tips råd och stöttning så hade jag inte blitt frisk så fort heller! Faktiskt!
  • Suzy QX

Tycker det är mycket okej (beroende på orsak till sjukskrivningen). Man behöver få komma ut någon gång så man inte blir rädd för sociala kontakter.

• Sennaboo

Om man är sjukskriven för att man är sjuk typ, förkyld, feber mm så anser jag inte att man ska gå på fest. Om man inte orkar jobba, så orkar man ju inte festa heller.

Men om man är sjukskriven pga depression, brutit benet eller andra saker som gör att man är hemma för att man inte kan utföra sitt arbete, så kan man ju självklart gå på fest om man känner för det. Då är man ju inte sjuk, sjuk.

• lennartsdotter

Det beror väl helt på varför man är sjukskriven och vad för arbete man har? Om man har tex. en ryggskada och ett fysiskt tungt arbete kan det självklart vara uteslutet att arbeta men ändå vara OK att gå ut och ta ett glas med kompisarna.

Är man förkyld, har magsjuka eller liknande och därför inte kan jobba... ja, då kan man inte heller festa.

• Anonym (Arbetsnarkoman)

orkar man inte jobba kan man omöjligen ut och festa. så ni som inte orkar jobba, ta och säg upp er och ställ era jobb till andra som vill jobba!

sen ni som är låssassjuka, det är ni som gör att vi andra har svårare att bli sjukskrivna trots att vi jobbar!

• Anonym (Medarbetare och kollega)

Min medarbetare och kollega har blivit diagnostiserad med MS i somras efter ett skov. Därefter är hon heltids sjukskriven, vet ej hur länge men över 6 månader nu. 

Jag som är äldre än henne, jobbar på samma avdelning går ibland ut när de passar med barn och jobbet. Och jag ser henne ute varje gång. Alltid onykter, dansar och uppvisar inga speciella negativa färdigheter som skulle kunna sätta sig i vägen för jobbet. 

Jag är både irriterad över nonchalansen mot oss kollegor och oroad över att både arbetsgivare och försäkringskassan ska komma på henne. 

Andra kollegor kan sett henne ute ytterligare dagar i veckan, vilket gjort ett de börjats prata om detta på jobbet. 

Vi har sett henne ute en onsdag, fredag och en lördag en och samma vecka. 

Kommentarer?

• Anonym (M)
    Anonym (Medarbetare och kollega) skrev 2024-12-28 20:45:55 följande:

Min medarbetare och kollega har blivit diagnostiserad med MS i somras efter ett skov. Därefter är hon heltids sjukskriven, vet ej hur länge men över 6 månader nu. 

Jag som är äldre än henne, jobbar på samma avdelning går ibland ut när de passar med barn och jobbet. Och jag ser henne ute varje gång. Alltid onykter, dansar och uppvisar inga speciella negativa färdigheter som skulle kunna sätta sig i vägen för jobbet. 

Jag är både irriterad över nonchalansen mot oss kollegor och oroad över att både arbetsgivare och försäkringskassan ska komma på henne. 

Andra kollegor kan sett henne ute ytterligare dagar i veckan, vilket gjort ett de börjats prata om detta på jobbet. 

Kommentarer?

Så du anser att hon kan arbeta? Är du läkare?
  • Anonym (J)

Ja har man tex ångest så blir man uppmuntrad att vara ute bland folk och hitta på kul saker 

• Anonym (J)
    Anonym (Medarbetare och kollega) skrev 2024-12-28 20:45:55 följande:

Kommentarer?

Ni har inte en aning om hur hon sedan är när hon kommer hem igen. Jäkla folk.
Svar på tråden Gå på fest när man är sjukskriven...okej??