• LillaLinan

Gå på fest när man är sjukskriven...okej??

Jag och en kompis har diskuterat det mycket under sommaren. Kan man gå på tex krogen om man är sjukskriven?? Går det ngn gräns för vad man är sjukskriven för...tex om man är förkyld går man inte men har man ryggont kan man gå!

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Gå på fest när man är sjukskriven...okej??
  • asplundskan
    k girl skrev 2009-07-18 08:38:05 följande:
    Det kan jag i och för sig förstå. Det är för det första skillnad på sjukskrivningar när du har ett jobb och sjukskrivningar när du är arbetslös. I första skedet prövas alltid din sjukskrivning mot din anställning. Jag har varit sjukskriven för foglossning och det är direkt relaterat till mitt extrajobb som personlig assistent. Det finns inte en chans i världen att jag skulle kunna utföra mina arbetsuppgifter som assistent med den foglossning jag har (nu är jag omplacerad). Efter ett år (tror jag att det är) eller om man är arbetslös prövas sjukskrivningen mot hela arbetsmarknaden. Det innebär att kan du sitta och skriva på regelbunden basis, torde du kunna arbeta med ett yrke som innebär att du kan sitta och skriva. Sen är det väl skillnad på bloggande och bloggande, också. När jag var långtidssjukskriven för depression skrev jag kanske 2 eller 3 blogginlägg på ett år. Jag tror knappast att någon skulle ha invändningar mot det.
    jo men det kanske inte finns jobb för alla? tänkt på det?
  • k girl
    jo men det kanske inte finns jobb för alla? tänkt på det?
    Nu förklarar jag bara hur Försäkringskassan fungerar, blanda inte ihop det med mina personliga åsikter.

Försäkringskassan ska inte ta någon hänsyn till hur arbetsmarknaden ser ut ifråga om tillgängliga jobb. Grundregeln är att har du arbetsförmåga, så ska du arbeta. Den arbetsförmågan prövas mot hela arbetsmarknaden. Det vill säga: kan du sitta och skriva produktivt i 3-4 timmar per dag finns det ingen anledning att du inte kan göra det yrkesmässigt. Samma sak om du jobbar ideellt i en förening eller en affär till exempel.
  • asplundskan
    k girl skrev 2009-07-18 11:05:26 följande:
    Nu förklarar jag bara hur Försäkringskassan fungerar, blanda inte ihop det med mina personliga åsikter. Försäkringskassan ska inte ta någon hänsyn till hur arbetsmarknaden ser ut ifråga om tillgängliga jobb. Grundregeln är att har du arbetsförmåga, så ska du arbeta. Den arbetsförmågan prövas mot hela arbetsmarknaden. Det vill säga: kan du sitta och skriva produktivt i 3-4 timmar per dag finns det ingen anledning att du inte kan göra det yrkesmässigt. Samma sak om du jobbar ideellt i en förening eller en affär till exempel.
    okej, fastän nu är inte läget att hon sitter så ofta:P Eftersom hon har RLS så tar istället ett inlägg snarare 3-4 timmar. Det är sjukt av försäkringskassan att anmäla det. Tur att hon har flyttat och fått riktig hjälp nu!
  • ming

Det är väl klart att man kan. Man är sjukskriven från arbetet för att man inte kan utföra sina arbetsuppgifter pga en sjukdom eller skada som man har. Däremot kan man ju fortfarande göra en del andra saker som inte liknar arbetsuppgifterna.

Tex om man har brutit armen och man är sjukskriven en månad för att man inte kan sitta i kassan på ICA som man gör annars, så kan man fortfarande göra andra saker som inte påverkar armen och dess läkande, tex gå på fest.

• ming
    LillaLinan skrev 2009-07-17 11:27:58 följande:
    Lilli by the Sea skrev 2009-07-17 11:22:53 följande: precis det vi funderat på...min kompis ramlade nämligen av en häst och fick ryggont. Blev sjukskriven. En helg gick hon ut på krogen och då blev en annan kompis vansinnig! Hon menade att om ngn gjorde så på hennes jobb skulle hon bli galen!!!!
    Det beror väl på vad hon gjorde på krogen. Dansade hon eller satt hon ner och tog det lugnt?
  • pepsigirl
    asplundskan skrev 2009-07-17 13:41:52 följande:
    Det beror ju som sagt på. Men min mamma är sjukskriven för RLS, fibromyalgi osv... hon fick inte ens BLOGGA!!! Herregud säger jag bara.. såå, jag vet faktiskt inte vad man får och inte får göra längre:S
    ja det där fan så kasst...va i helvete, Nr jag var sjukskriven för emetofobi(magsjuke/kräkfobi) så bloggande jag mkt om detta, det var en sorts terapi...nu blev ja ginte godkänd av FK ändå iof men va fan...jag satt hemma isolerad för att jag inte vågade mig ut bland folk....o datorn var då min bäste vän!

Tycker det är en självklarhet att få blogga när man är sjukskriven!
  • Schnooglewookiemush
    pepsigirl skrev 2009-07-18 11:14:35 följande:
    ja det där fan så kasst...va i helvete, Nr jag var sjukskriven för emetofobi(magsjuke/kräkfobi) så bloggande jag mkt om detta, det var en sorts terapi...nu blev ja ginte godkänd av FK ändå iof men va fan...jag satt hemma isolerad för att jag inte vågade mig ut bland folk....o datorn var då min bäste vän! Tycker det är en självklarhet att få blogga när man är sjukskriven!
    Om man inte får blogga, så borde man inte få skriva dagbok. Sjukt.
  • asplundskan
    AtroCious skrev 2009-07-18 11:16:01 följande:
    Om man inte får blogga, så borde man inte få skriva dagbok. Sjukt.
    eller hur?? min mamma hade det som terapi att få skriva sina känslor, precis som en dagbok.
  • Yrslan

Är man hemma för maginfluensa eller annat som innebär feber etc så går man väl inte på fest? Men annars finns det ju massor av sjukdomar som gör att man inte kan jobba men däremot gå ut och äta mat och umgås med andra!!!

• LaFontaine

En del av min mammas behandling under hennes halvårslånga sjukskrivning (hel- och deltid) var faktiskt att gå på fest. Hon hade störtat rakt in i den berömda väggen och det var av yttersta vikt att hon lärde sig göra normala saker igen där fest faktiskt ingår i hennes liv.

Svar på tråden Gå på fest när man är sjukskriven...okej??