• Kar Ma

Föräldraledighet och förskola med prematurbarn?!

Ren nyfikenhet..
    Om man får ett för tidigt fött barn, tar man av föräldradagarna direkt ändå, eller går man på nån form av sjukpenning tills då barnet får komma hem permantent?
    Och hur är det med dagis, kan ett ettårigt prematurbarn börja dagis trots att det kanske är mycket mindre än jämnåriga barn?

Har funderat över detta och undrar om nån har lust att förklara. Frågar man inget får man ju inget veta! :)

• Svar på tråden Föräldraledighet och förskola med prematurbarn?!
  • Slöjan

Man blir sjukskriven med vård av barn tills barnet kommer hem.

Klart barnet kan börja dagis fastän de kanske är små.. mne de är ofta väldigt infektionskänsliga....

• Kar Ma
    Slöjan skrev 2009-07-23 14:41:25 följande:
    Man blir sjukskriven med vård av barn tills barnet kommer hem.Klart barnet kan börja dagis fastän de kanske är små.. mne de är ofta väldigt infektionskänsliga....
    Ah, ok då vet jag :) Det där med dagis, det var mest att jag trodde att prematurbarn kanske var sena i utvecklingen, att de kanske inte hunnit med riktigt. Men så är det kanske inte då :)
    Tack för svaret!
  • Mon

Om du är inlagd på sjukhuset med ditt barn får du tillfällig föräldrapenning genom försäkrningskassan. Ring FK första dagen...
    Prematur barn är ett år på ett årsdagen och får alltså börja dagis vid ett år...inga särbehandlingar!!!

• Slöjan

Kar Ma skrev 2009-07-23 14:46:20 följande:

Ah, ok då vet jag :) Det där med dagis, det var mest att jag trodde att prematurbarn kanske var sena i utvecklingen, att de kanske inte hunnit med riktigt. Men så är det kanske inte då :)Tack för svaret!
    Men även om de är sena i utvecklingen så kan de börja på dagis... de kommer ikapp sig så småningom

Jag har en son som är född 10 veckor för tidigt och det har gått bra för honom på dagis
  • Mon

För tidigt födda barn har i regel kommit i kapp innan ett års ålder och är definitivt ikapp vid två års ålder. Min tjej föddes fem veckor för tidigt och hon har varit på dagis sen 13 månaders ålder...utan problem...

• lugna gatan

Det med förskola beror ju helt på hur många veckor förtidigt födda barnen är, och hur de har utveclats.
    Jag kan knappast tycka att några prematura barn kan ha "kommit ikapp" sina jämnåriga vid ett års ålder. "Kommit ikapp" är ett så dumt uttryck tycker jag, (inte illa menat Mon), de kommer ju aldrig "ikapp" för de är ju såklart där de är i utvecklingen baserat på när deras liv en gång startades!
    Men när man inte börjar se skillnad på två-tre mån i utvecklingen så är de ju mogna för samma saker som sina jämnåriga, oftast vid tvåårsåldern. Medans det för vissa prematurer tar tre-fyra år att "komma ikapp" utan att det finns någon särskild problematik, förutom att de är senare i utvecklingen pga prematuritet.

• Written Fiction

lugna gatan skrev 2009-07-23 19:34:57 följande:

Det med förskola beror ju helt på hur många veckor förtidigt födda barnen är, och hur de har utveclats.Jag kan knappast tycka att några prematura barn kan ha "kommit ikapp" sina jämnåriga vid ett års ålder. "Kommit ikapp" är ett så dumt uttryck tycker jag, (inte illa menat Mon), de kommer ju aldrig "ikapp" för de är ju såklart där de är i utvecklingen baserat på när deras liv en gång startades!Men när man inte börjar se skillnad på två-tre mån i utvecklingen så är de ju mogna för samma saker som sina jämnåriga, oftast vid tvåårsåldern. Medans det för vissa prematurer tar tre-fyra år att "komma ikapp" utan att det finns någon särskild problematik, förutom att de är senare i utvecklingen pga prematuritet.
    Där sa du allt jag ville säga ;)
  • Emmy K

Mina tjejer går först nu vid 19 månaders ålder. De säger några enstaka ord. Jag gör allt jag kan för att ha dem hemma ett tag till mest för att de är extremt infektionskänsliga. De känns inte redo för dagis! De skall börja först hösten 2010 och då närmar de sig tre års ålder.

Mina tjejer föddes fyra månader för tidigt. Det skulle vara som att sätta en åttamånaders bebis på dagis vid ettårsdagen.

Jag håller med lugna gatan och Written fiction.

• knäppisen
    Mon skrev 2009-07-23 14:54:27 följande:
    För tidigt födda barn har i regel kommit i kapp innan ett års ålder och är definitivt ikapp vid två års ålder. Min tjej föddes fem veckor för tidigt och hon har varit på dagis sen 13 månaders ålder...utan problem...
    Det är ju ganska stor skillnad på att vara född 5 v förtidigt och 15 veckor förtidigt. Jag tvivlar på att ett barn fött i 15 v förtidigt klarar av dagis utan problem vid ett års ålder.
  • Adni

Då min dotter (född v. 24+0) fyllde 1 år okorr. var hon fortfarande jätteliten, hade precis lärt sig att sitta och hade klädstorlek 62/68. Förskola hade inte varit vare sig möjligt eller rimligt. Nu är hon snart 18 månader korrigerat (drygt 21 månader okorr.) och kryper för fullt, reser sig mot möbler och lyckas kravla sig upp i soffan så nu till hösten är det dags för förskola!

Det är så otroligt olika från barn till barn hur de växer och utvecklas.

• Kar Ma

Ok, förstår att det kan variera mycket beroende på hur för mycket tidigt födda barnen är. Men tack för svaren, nu slipper jag fundera mer! :)

• JoelH
    Slöjan skrev 2009-07-23 14:41:25 följande:
    Man blir sjukskriven med vård av barn tills barnet kommer hem.
    Gäller detta för både mamman och pappan?
  • Tessmor

#12 Joel, vi fick ta tillfällig föräldrapenning från försäkringskassan både mamman och pappan så att vi kunde vara på sjukhuset med bebben. Tror att det är lika överallt, hoppas iallafall.

• Written Fiction
    Tessmor skrev 2009-08-13 10:49:27 följande:
    #12 Joel, vi fick ta tillfällig föräldrapenning från försäkringskassan både mamman och pappan så att vi kunde vara på sjukhuset med bebben. Tror att det är lika överallt, hoppas iallafall.
    Yes samma gäller för alla
    Men det är riktigt dåligt med information till föräldrar på många ställen. tyvärr :(
  • Frila2
    lugna gatan skrev 2009-07-23 19:34:57 följande:
    Det med förskola beror ju helt på hur många veckor förtidigt födda barnen är, och hur de har utveclats.Jag kan knappast tycka att några prematura barn kan ha "kommit ikapp" sina jämnåriga vid ett års ålder. "Kommit ikapp" är ett så dumt uttryck tycker jag, (inte illa menat Mon), de kommer ju aldrig "ikapp" för de är ju såklart där de är i utvecklingen baserat på när deras liv en gång startades!Men när man inte börjar se skillnad på två-tre mån i utvecklingen så är de ju mogna för samma saker som sina jämnåriga, oftast vid tvåårsåldern. Medans det för vissa prematurer tar tre-fyra år att "komma ikapp" utan att det finns någon särskild problematik, förutom att de är senare i utvecklingen pga prematuritet.
    Jag behöver inte lägga till någonting. Du skrev det jag tänkte.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2

Ett barn som är född 3 månader för tidigt kommer alltid vara tre månader "senare" i sin utveckling men ju äldre man blir desto mindre blir skillnaden på 3 månader och då säger man att de "kommit ikapp". Det handlar om att man inte längre kan urskilja vad som är sent för att barnet är prmaturt och vad som är skillnad i utveckling som alla barn har. 

Det är extremt stor skillnad på ett barn född i v 27-28 och ett fullgången barn. Det är stor skillnad på ett barn  som är nyfödd och en tremånaders. Det är stor skillnad på ett barn som är 9 månader och som är 12 månader. Det är skillnad på att vara 15 månader och att vara 18 månader. Det är inte direkt någon jätteskillnad på att vara 21 månader mot 24 månader, inte heller på att vara 24 månader och att vara 27 månader. Då är skillnanden lika stor som det kan vara mellan två st som båda är 27 månader.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Bliglin

Vg förskola:

Vi har tänkt vänta med förskola tills sonen är 2,5 år och hoppas att han kan börja i september 2010. Då är han "bara" 2 år och 3 mån korrigerad ålder, fast vid det laget tänker jag ju inte räkna korrigerat längre

Det är väl inte enbart på grund av infektionsrisk som vi vill vänta... han var inte lungpåverkad trots att han föddes 27+1 och har ingen bpd eller så, men verkar ändå vara infektionskänslig på så vis att han suger åt sig alla virus som finns i närheten på något sätt. Han var helt frisk tills han var 6 mån korr, dvs 9 mån, jag helammade. Men sedan han fick sin första förkylning vid 6 mån (9 mån) så har haft återkommande förkylningar och magsjukor, gång på gång på gång.

Hur som helst, då han dessutom har lite förkylningsastma och med tanke på svininfluensan och hur den förutspås spridas i höst så har jag bara stärkts i min uppfattning att han ska vara hemma tills sept 2010.

Svar på tråden Föräldraledighet och förskola med prematurbarn?!