• P ä r l a n

"Har du sökt dagisplats ännu?"

Är det verkligen en självklarhet att jag ska ha sökt dagisplats till min lilla? För MÅNGA frågar mig om detta sedan några månader tillbaka.

Min dotter är 10 månader och aldrig i livet lämnar jag bort henne snart, hon ska vara hemma tills hon är minst 3!

Vill ni andra lämna bort era barn vid tidig ålder, fine! Men SNÄLLA sluta tjata på andra att göra det!

• Svar på tråden "Har du sökt dagisplats ännu?"
  • P ä r l a n

saken är att de som tjatar har oftast en åsikt om det - att det är "bäst" för henne osv osv. en enkel fråga är ju inga prblem men tjatet när de hör att jag ska vara hemma med henne *SUCK*

• Erika Ö

Men tror folk att bara för att man väljer att inte lämna sina barn på dagis att man sitter hemma och glor med barnet??? Det går väl att stimulera barnet på andra sätt än på dagis! Inte fasiken sitter barnet och glor helt ensamt för det! Vissa människor tänker inte ett steg längre! Jag tror nog att dom flesta mammor vet vad sitt barn behöver! Men det finns moralföräldrar som tycker att man ska göra på deras sätt annars är det fel! puckon!

• fruis

Vi har haft våra barn hemma relativt länge (de började vid 3 respektive 2 års ålder) och visst frågade folk men inte var det några som insisterade och härjade när jag sade "vi vill gärna ha våra barn hemma lite längre". End of discussion liksom.

• näradig

kan det inte vara för att de själva har gjort det och vill diskutera funderingar och olika fsk och så?

• Hemmaföräldern

Ja jag känner igen mig. Hade en grannfru som tjatade och tjatade. Jag var hemma med båda barnen men vi var inte isolerade :) De fick gå på olika aktiviteter och träffa andra barn, öppna förskolan, 4H, lekparker, sångstund och så hittade vi andra som var hemma som vi umgicks med. De fick lära sig att leka med barn i olika åldrar, de fick lära sig att ta kontakt med nya barn och få nya kompisar. De var med där ute i det verkliga livet där allt händer. En bra sak var att de fick ta hem kompisar flera gånger i veckan och så fick de lära sig att dela med sig av sina egna saker.

Mycket lek och kreativitet blev det och de fick verkligen utveckla sina sociala förmågor, det är nämligen i familjen barnen först och främst lär sig det sociala samspelet.

Granntanten som var gång klagade "ska de inte gå på dagis och träffa andra barn, oj, oj, oj hur ska det gå" hon säger inte ett pip idag. Hon kan ju själv se att barnen utvecklats helt normalt :)

Nu har jag resultatet och jag är så glad att jag valde att stanna hemma. När de blev lite större gick de på lekis (deltidsförskola) några timmar i veckan. Det var perfekt.

Det jag vill säga alltså är att du gör helt rätt följ din magkänsla.

Läs de här länkarna: www.dn.se/nyheter/hur-bra-ar-forskolan-for-barnen-egentligen-1.658782

www.dn.se/kultur-noje/vi-ar-pa-helt-fel-spar-1.405085

• Zinara

Klart man ska få bestämma själv. Har själv planerat att ha mitt barn hemma tills hon är ca 2 år. Ev längre, har ändå sökt dagisplats åt henne tills nästa år (hon är snart 1 år) När hon väl börjar har jag bara tänkt att hon ska gå halvtid på dagis. Åtminstonde tills 3 år sen får vi se.

Hon stimuleras bra både av mig när vi är hemma eller ute och leker men sina beby kompisar. Hon är dock inte särskilt intresserad av andra bebisar utan leker helst för sig själv. Vilket i min erfarenhet dom flesta småbarn gör. Dom tittar och pratar och känner på andra barn men leker oftast själva.

Jag tror inte småbarn mår varken bättre eller sämre oavsätt. Det beror på situationen just du som förälder och ditt barn befinner er i. Alla barn utvecklas olika och är intresserade av olika saker vid olika tidpunkter i livet.

På BVC har dom blivit chockade över hur snabbt min dotter har börjat med vissa saker men dom tänker inte på att hon i stället är långsammare på andra saker som andra i hennes ålder kan.

Gör som du känner är bäst TS och skit i vad andra tycker, det är du som känner ditt barn bäst.

• jana69

Tycker också det är irriterande med dagistjat, det har dock avtagit nu(tjatet alltså).
    Sist jag fick en kommentar var när jag hälsade på på jobbet, någon menade att det är så bra att barn får "leka av sig riktigt" på dagis och är trötta när de kommer hem.
    Min mamma tycker också att jag borde lämna in barnen på nåt dagis så jag får lite lugn och ro. Det sa hon redan för ett år sen.Nu är de 2 år.
    Jag ser det som en gåva att få vara hemma med mina barn under deras 3 första år.
    Antagligen är det en slags motreaktion från mig , själv fick jag bara vara hemma i 6 veckor.Kom sen till dagmamma.

• trötter22

jag tycker det är tragiskt med mammor som tror att förskolan är ett ställe barn måste vara på. en förskola är till för barn vars föräldrar måste jobba. visst barn klarar av att vara där men inget nödvändigt vi har vår 2 åring hemma.

• Enigmia

Att man får frågan får man ju förstå eftersom alla tar för givet att barnen måste börja dagis. Men när jag har sagt att jag tänkte ha storebror hemma tills lillebror också skulle börja dagis har folk försökt övertala mig att jag måste ha storebror på dagis Han får inte tillräcklig stimulans hemma har varit en vanlig orsak, han lär sig inte umgås/leka med andra barn och han får dåligt immunförsvar när han inte utsätts för dagisbacillerna!!

Men jag ansåg inte att han var redo för dagis när han var 1,5 år. Han var blyg, mammig och rädd för det mesta. Nu är han snart 2,5 och är en tuff kille som gärna leker med andra barn och tyr sig till andra vuxna om mamma inte finns i närheten. Hans lillebror är en riktig tuffing och jag är rätt säker på att inskolning på dagis kommer att gå smärtfritt. Jag skulle gärna ha lillebror hemma ett år till men nu måste jag jobba för pengarna är slut

• cloudberry79

Frågan förstår jag, för det var verkligen jobbigt och förvirrande att krångla med dagisköer. Vi tog tips från alla möjliga i vår närhet när vi ställde oss i kö. Alltså inte för att tjata om att de ska sätta sina barn på dagis, utan för att få råd och hjälp i det förvirrande förskolevalet..

If you love me - please don't feed me!
  • Hemmaföräldern
    cloudberry79 skrev 2009-09-04 21:46:17 följande:
    Frågan förstår jag, för det var verkligen jobbigt och förvirrande att krångla med dagisköer. Vi tog tips från alla möjliga i vår närhet när vi ställde oss i kö. Alltså inte för att tjata om att de ska sätta sina barn på dagis, utan för att få råd och hjälp i det förvirrande förskolevalet..
    Glöm inte att tänka "dagmamma" också. Läser i trådarna under barnomsorg hur kämpigt det kan bli för en del barn med dagis. Jag tycker att det kan vara bra att fundera i termer av att en mindre barngrupp (vilket också minskar smittorna) med en vuxen som kan se och bekräfta barnen bättre kan vara ett alternativ.

Idag samarbetar många dagmammor och en del hyr också en lokal som de träffas i. Många har hoppat av dagissvängen eftersom de anser att de kan ge barnen en bättre miljö som dagmammor.

Vill bara tipsa om det för jag vet flera som desperat kommit på att de vill ha dagmamma istället för dagis men det kan vara svårt att få plats, köerna är ofta långa :)
  • viseversa

Ja fast nu handlar det inte alltid om att vissa VILL lämna bort sina barn som du kallar det ts. ALLA har inte råd att vara hemma med barn i 3 år för vissa behöver arbete och få en inkomst för att överleva. Har du tänkt på det?

• Milkina cerka

Har samma erfarenhet som du, Ts, mina var dessutom "ännu värre" o. började på dagis vid 4 resp. 4½års ålder(15h/v, 3d/v). Precis lagom.
    Stå på dig Ts, det är d u o. din man som bestämmer hur ni vill ha det med e r t barn ingen annan.
    Nu går de i 1:an o. i fk, o. har inget fritids, har andra barn att leka med ändå o. är nöjda med det .

• Hemmaföräldern
    viseversa skrev 2009-09-08 10:23:55 följande:
    Ja fast nu handlar det inte alltid om att vissa VILL lämna bort sina barn som du kallar det ts. ALLA har inte råd att vara hemma med barn i 3 år för vissa behöver arbete och få en inkomst för att överleva. Har du tänkt på det?
    Nu är ju det här en tråd för Hemmaföräldrar, föräldrar som valt att stanna hemma längre och då tror jag att de känner ett behov av att kunna "prata fritt".
  • vittra
    viseversa skrev 2009-09-08 10:23:55 följande:
    Men har DU tänkt på en sak? Bara för att vissa inte KAN vara hemma, så utesluter inte det att det faktiskt trots allt finns vissa som inte VILL vara hemma.

Sedan undrar jag vart du öht vill komma med ditt inlägg. Det tråden handlar om är ju precis det TS skriver, inte vad DU anser att DIN verklighet är...
  • With a devilish smile

Hör samma sak väldigt ofta, har du inte sökt dagisplats , hon blir ju 1 år snart ju .
    Men jag ska inte ha min dotter på dagis innan hon är tillräcklig gammal för det!!
    1 år är för tidigt att bli helt lämnad av sina föräldrar anser jag .
    Visst finns det dom som verkligen inte kan vara hemma .

Sen märker jag att många blir nästan förbannade över att vi väljer att ha vår dotter hemma så länge som möjligt ( jag ska studera på distans ) .
    Det är ju vårt val & bara för andra kanske inte kan göra det samma ska jag inte få en predikan om varför deras barn ska börja så tidigt när jag inte ber om det :P

Ängla 081028
  • Mo2

Haha, jag har nog hört det mesta från de flesta snart... man är antagligen lite skrämmande om man väljer att vara hemma med barn - jag har får kommentarer som "varför?", "man har ju rättighet till 15 tim!" osv osv osv

Verkar som om folk antingen tror att man är stormrik eller bohem om man väljer att vara hemma med sina barn en längre tid och att folk inte vet hur de skall hantera det, och hamnar i en försvarsställning när de känner att de måste motivera varför de själva inte är hemma.

Kan man inte bara nöja sig med att vi vill olika saker för våra barn...

• cloudberry79
    Hemmaföräldern skrev 2009-09-08 10:22:11 följande:
    Glöm inte att tänka "dagmamma" också. Läser i trådarna under barnomsorg hur kämpigt det kan bli för en del barn med dagis. Jag tycker att det kan vara bra att fundera i termer av att en mindre barngrupp (vilket också minskar smittorna) med en vuxen som kan se och bekräfta barnen bättre kan vara ett alternativ. Idag samarbetar många dagmammor och en del hyr också en lokal som de träffas i. Många har hoppat av dagissvängen eftersom de anser att de kan ge barnen en bättre miljö som dagmammor. Vill bara tipsa om det för jag vet flera som desperat kommit på att de vill ha dagmamma istället för dagis men det kan vara svårt att få plats, köerna är ofta långa :)
    Vi har väldigt dåliga erfarenheter av dagmamma och det finns inga kommunala dagmammor där jag bor, utom på landsbygden.
    If you love me - please don't feed me!
  • Linn Daggert

vill inte.. måste.. förstår absolut att du ska vara hemma, skulle jag också om det var möjligt.

Svar på tråden "Har du sökt dagisplats ännu?"