• happyhappy

Får eran 16-åring sova hur länge hon/han vill på dagarna?

Min dotter har vridit på dygnet.
    Sover på dagarna = minst till 15.00 å
    är vaken på nätterna.
    Umgås med kompisar som gör samma, sitter vid datorn,
    ser på film, städar sitt rum.
    Ja, nätterna ser precis samma ut som dagsaktivitet för andra.

Ibland låter jag henne sova hur länge hon vill. Ibland är jag så jätte irriterad
    att jag "skriker upp henne". Beror på vad som är på gång, om vi ska bort osv.

Vi har självklart pratat om detta sovande hela dagar. Om alla nackdelar men,...

Låter ni era 16 åringar sova och bestämma själv hur de vill ha det?
    Vardag som helg är det ungefär samma, lite värre på helgerna förståss.

Hur gör ni??

• Svar på tråden Får eran 16-åring sova hur länge hon/han vill på dagarna?
  • Impertiff

Vi brukar köra med att barnen får lägga sig när de vill, men vi väcker dem vid 10.30-11.00 ungefär.
    Det är dealen vi har, plus att de efter ca. 23 får vara på sina rum - dvs. ingen dator. Sen vad de gör på sina rum - sms'ar, tittar på tv, läser bok, sover.. - är upp till dem.

• LillaTanten

Jag är en håååård mamma! =)

På skolkvällar ska min 16- åriga dotter som börjar gymnasiet nu i höst vara inne senast 22, på sitt rum utan tv och dator vid 23. Där får hon såklart vara vaken så länge hon vill, läsa eller så - men inte prata i telefon eller sms:a. Hon orkar helt enkelt inte upp på morgnarna annars.

På helgerna ska hon vara inne vid midnatt, jag ser igen anledning för henne att drälla runt på byn senare än så om det inte är nåt speciellt, som stadsfest, disco eller konsert. Däremot får hon gå och lägga sig hur sent hon vill fred. och lörd. men måste upp senast vid 12-tiden.

Ska väl också påpeka att det här är regler som vi gemensamt diskuterat oss fram till eftersom hon vet av erfarenhet att hon inte varken mår bra av eller kan sköta skolarbetet om hon inte har struktur på sina tider.

• Alltid
    LillaTanten skrev 2009-08-09 22:46:13 följande:
    Jag är en håååård mamma! =)På skolkvällar ska min 16- åriga dotter som börjar gymnasiet nu i höst vara inne senast 22, på sitt rum utan tv och dator vid 23. Där får hon såklart vara vaken så länge hon vill, läsa eller så - men inte prata i telefon eller sms:a. Hon orkar helt enkelt inte upp på morgnarna annars.På helgerna ska hon vara inne vid midnatt, jag ser igen anledning för henne att drälla runt på byn senare än så om det inte är nåt speciellt, som stadsfest, disco eller konsert. Däremot får hon gå och lägga sig hur sent hon vill fred. och lörd. men måste upp senast vid 12-tiden.Ska väl också påpeka att det här är regler som vi gemensamt diskuterat oss fram till eftersom hon vet av erfarenhet att hon inte varken mår bra av eller kan sköta skolarbetet om hon inte har struktur på sina tider.
    Ja, och vi har det på exakt samma sätt fast den äldsta tonåringen här är 15 år. Brukar väcka han och de övriga tonåringarna i familjen senast 11.30. Då tycker jag det är dags o komma tilllbaka till livet...
  • Candra

Nu har jag givetvis inga tonåringar, men det är bara tre år sen jag själv var 16, och jag fick både lägga mig och gå upp när jag själv ville. Det var mitt eget ansvar att se till att jag fick allt som skulle göras gjort ändå.

• LillaTanten
    Candra skrev 2009-08-09 22:59:27 följande:
    Nu har jag givetvis inga tonåringar, men det är bara tre år sen jag själv var 16, och jag fick både lägga mig och gå upp när jag själv ville. Det var mitt eget ansvar att se till att jag fick allt som skulle göras gjort ändå.
    Jag förstår hur du tänker - jag gjorde på samma sätt med hennes storebror som är två år äldre och det var inga problem - men med den här lilla damen funkar det inte. Vi provade "frihet under ansvar" ett tag med följd att både mat- och sovvanor blev uppfuckade = humöret blev obeskrivligt, skolnärvaron sjönk och betygen rasade katastrofalt.

Alltså: åt var och en efter dess egen fason, det som funkar åt en funkar därför nödvändigtvis inte åt andra. =)
  • Indisputable

Mina två tonåringar får sova hur länge dem vill, när det är ledigt dagen efter vill säga.
    Jag minns själv när jag var tonåring, hur skönt det var att sova länge!

• abnocto

Här väcks det mellan 10 till 10.30 oavsett när de gåt toch lagt sig. Man ska inte sova bort sina dagar. Funkar jättebra.

• Waldo

Min går upp tidigast av oss alla på helgerna. Hon vaknar själv på vardagarna utan klocka och har aldrig varit sjusovare
    Skulle hon någon gång sova så länge som till 11 så låter jag henne vara, det händer så sällan och då behöver hon förmodligen sova ut

Skulle hon sova ännu längre, till efter lunch, skulle jag nog bli orolig och kolla så hon inte var sjuk

• turgut

Jag har pratat med min 16-åring. Sa att om du vill sköta dina tider, så okej. Men då ger jag fullständigt fan i hur du fixar gymnasiet. Å andra sidan. Jag hjälper dig gärna. Väcker dig. Fixar frukost. Men om jag gör det så vill jag fan inte höra något gnäll.

Du kan inte vinna över tonåringar. Du kan bara ge dem tillräcklig anledning att göra som du gör.

• LyckligtSlut

Är väl kanske inte samma sak men min far var så hård med att man inte fick sova på dagarna efter skolan eller länge på helgerna mm. Var SÅ hemskt. Jag somnade aldrig före halv fyra pga sömnproblem på nätterna och var tvungen att stiga upp halv åtta till skolan. Fick aldrig sova efter skolan eller ut på helgerna.

Minns att jag sa att jag skulle på stan med kompisar efter skolan och sov på golvet på allmänna toaletter tills väktarna slängde ut mig. Hade ett gäng femkronor så jag kunde växla mellan toaletterna. Inte fräscht. Luktade inte gott efteråt.

Fick sömntabletter redan när jag var tolv men det hjälpte inte alls, var bara ännu dåsigare i och efter skolan. Fick hallucinationer och arytmi pga sömnbrist. Bläh

Nja, det är bra att ha disciplin på barnen men det kan bero på problem också, men pappa var lite extrem i sin envishet angående bra barnuppfostran.

Äh förlåt, sabbar väl bara din tråd.

• Ulli
    LyckligtSlut skrev 2009-09-12 05:07:08 följande:
    Är väl kanske inte samma sak men min far var så hård med att man inte fick sova på dagarna efter skolan eller länge på helgerna mm. Var SÅ hemskt. Jag somnade aldrig före halv fyra pga sömnproblem på nätterna och var tvungen att stiga upp halv åtta till skolan. Fick aldrig sova efter skolan eller ut på helgerna. Minns att jag sa att jag skulle på stan med kompisar efter skolan och sov på golvet på allmänna toaletter tills väktarna slängde ut mig. Hade ett gäng femkronor så jag kunde växla mellan toaletterna. Inte fräscht. Luktade inte gott efteråt.Fick sömntabletter redan när jag var tolv men det hjälpte inte alls, var bara ännu dåsigare i och efter skolan. Fick hallucinationer och arytmi pga sömnbrist. BlähNja, det är bra att ha disciplin på barnen men det kan bero på problem också, men pappa var lite extrem i sin envishet angående bra barnuppfostran.Äh förlåt, sabbar väl bara din tråd.
    Oj, det lät inte bra. Stackare, tänker jag instingt.
    Detta övertygar väl bara om att allt inte är svart eller vitt.
Svar på tråden Får eran 16-åring sova hur länge hon/han vill på dagarna?