• Emmy K

Någon mer som är såld på Arto Paasilinna?

Det började med att jag läste "Hoppsan, jag är död!" när vi var på Bali för att gifta oss. Hysteriskt rolig bok med en väldigt intressant synvinkel på livet efter döden. Efteråt läste min man den och han var lika förtjust i den som jag.

Sedan läste jag "Kollektivt självmord" och efter den "En lycklig man". Båda två är mycket speciella och roliga. Arto måste vara en väldigt intelligent man med hur mycket fantasi som helst.

Min man har läst de flesta böckerna (Nja snarare lyssnat på dem under arbetstid) men jag hinner inte eftersom jag är hemma med fyra små barn. Jag har i alla fall tänkt läsa dem allihop i framtiden.

Någon mer som har fastnat för Paasilinna? Vilken är den bästa bok han har skrivit?

• Svar på tråden Någon mer som är såld på Arto Paasilinna?
  • FannyN

Jag har gillat honom länge! Läste den första av en slump, när jag gick med i en läsecirkel. Kan inte säga nån favorit.

• Emmy K
    FannyN skrev 2009-08-02 00:42:01 följande:
    Jag har gillat honom länge! Läste den första av en slump, när jag gick med i en läsecirkel. Kan inte säga nån favorit.
    Vad kul!
    Den första var ju av en slump för mig också. Den stod där på hyllorna på resebyråns kontor. Jag tog "Hoppsan, jag är död!" och "Grabben i graven bredvid" som också var hysteriskt rolig. En sådan tur att jag lyckades få tag i två höjdarböcker!

Hur många av honom har du läst?
  • Skorpmamma

har läst några böcker av arto, dom är suveräna! de jag har är bl.a. kollektivt självmord, de hängda rävarnas skog och eva och adam. sen läste jag annan bok som jag lånade på bibblan, minns inte vad den hette, nånting med gud tror jag, eftersom den handla om en man som fick ta över guds roll när gud for på semester. tokrolig!

• Emmy K
    Skorpmamma skrev 2009-08-02 01:01:18 följande:
    har läst några böcker av arto, dom är suveräna! de jag har är bl.a. kollektivt självmord, de hängda rävarnas skog och eva och adam. sen läste jag annan bok som jag lånade på bibblan, minns inte vad den hette, nånting med gud tror jag, eftersom den handla om en man som fick ta över guds roll när gud for på semester. tokrolig!
    Åh det låter ju som Bruce allsmäktige, ja det måste ju vara en höjdare.

Har du någon favorit?
  • Elli47

Jag har också läst Hoppsan jag är död men gillade inte den så mycket, tyckte den blev lite tjatig på slutet nämligen... Men smaken är som baken!

• Elli47

Förlåt, jag läste inte TS ordentligt... jag skulel inte ha skrivit i tråden alls ser jag eftersom jag inte har fastnat för Paasilinna. {#lang_emotions_surprised}

• Drakfisk

Jag har läst några böcker av Paasilinna; humorn är ju ganska speciell i dem.

Har läst följande:
    - Harens år (den var den första jag läste)
    - Prosten Huuskonens bestialiska betjänt
    - Tio rivjärn

Skulle vilja läsa Hoppsan jag är död, men jag har inte kommit mig för att göra det ännu.

• Anova

Arto Paasilinnas böcker är okej, tycker att de är varierande bra. En del väligt bra, en del halvbra (jag har väl läst 6-7 böcker av honom) . Jag gillar Prosten Huuskonens bestialiska betjänt och Den ljuva giftkokerskan, har väldigt svårt för att gilla t.ex. Snablar!.

• Emmy K
    Anova skrev 2009-08-02 17:04:59 följande:
    Arto Paasilinnas böcker är okej, tycker att de är varierande bra. En del väligt bra, en del halvbra (jag har väl läst 6-7 böcker av honom) . Jag gillar Prosten Huuskonens bestialiska betjänt och Den ljuva giftkokerskan, har väldigt svårt för att gilla t.ex. Snablar!.
    Åh vad bra, då vet jag vilken bok jag skall läsa först och vilken jag tar sist om jag kommer så långt. Tack.

Någon mer?
  • int

Min egen tolkning av Arto Paasilinna efter att ha läst Elämä lyhyt, Rytkönen pitkä (1991), Joukkoitsemurha (1990) och Tohelu suojelusenkeli (2004). Ett gemensamt drag för alla de böcker som jag har läst av honom är att han använder sig av en tragedi komik som samtidigt är både sorglig och förnöjande humoristisk. Enligt min åsikt är Tohelu suojelusenkeli (2004) den mest läsvärda boken. Tragedikomiken är även i den här boken uppenbar men den är inte lika sorglig som de andra böckerna som får mig mer att gråta än att skratta. I boken får människors tro på kristendomen en humoristisk prägel och skyddsängeln Aulis är enfaldig, men äger ett gott hjärta med goda föresatser.

Boken Tohelu suojelusenkeli (2004) kan också tolkas som en åtskillnad mellan det onda och det goda i samhället. Trippelmördaren och djävulen personifierad Rauno Launonen framstår till slut som mer god än skyddsängeln Aulis som genom sina tafatta försök att hjälpa människor har orsakat mer skada än djävulen själv. Är samhällets goda medborgare verkligen så goda som de själva tror? Eller är samhällets distinktion mellan goda och onda människor bara en lögn som helt borde suddas ut? Samhällets övergrepp mot den svaga människan i form av inrättningar som mentalsjukhus, fängelser, behandlingshem i syfte att forma en ond människa till att bli en god medborgare och därigenom förvandlas till en bättre människa som är mer anpassad till samhällets normer är kanske bara en lögn, som måste ifrågasättas? Är samhälles struktur god eller finns det en övertro på samhällsbyggnaden som en moralisk pelare som står emot alla onda människor som måste skolas och piskas för att lära sig att bli den goda människan. Var går gränsen mellan goda människor och onda människor? Finns det några goda människor? Eller är godheten i sig själv en satir och en lögn? Människors övertro på sin egen godhet är kanske en ironisk spegelbild av samhällets politiska styrning.

För en troende kan boken säkert även tolkas som en beskrivning av människans ofullkomlighet gentemot gud då skyddsängeln Aulis inte klarar av sina uppgifter. En del kristna har en väldigt dömande syn på de som inte är troende trots deras egen ofullkomlighet. Boken öppnar upp dörrar för nya perspektiv. Typiskt för de böcker som jag har läst är att han driver med livet och döden, vilket kan vara en bra egenskap för att klara livets svåra utmaningar.

I boken Joukkoitsemurha (1990) driver han med människors lust att begå självmord, vilket ibland går till ytterligheter och får därför en negativ verkan. Boken Elämä lyhyt, Rytkönen pitkä (1991) handlar om en dement och förvirrad äldre man som dricker mycket alkohol och har otur med kvinnor. Handlingen blir allt för allvarlig och tappar sin komiska prägel. I jämförelse med andra författare som jag har läst är hans stil unik och provokativ, vilket utmanar läsaren till nya perspektiv. Arto Paasilinna är verkligen en författare som jag rekommenderar till andra läsare!

• Nandez
    Anova skrev 2009-08-02 17:04:59 följande:
    Ja, de varierande bra.
Svar på tråden Någon mer som är såld på Arto Paasilinna?