• mammamutilltre

Hej hemmaföräldrar!

Hej!

Jag har en liten fundering och undrar hur ni som är hemma skulle gjort...

Jag skolade in mina tvillingar på förskola i sept förra året två månader innan de fyllde två år (har en på snart sju år med) jag började jobba som innan min f-ledighet men tyckte det blev för mkt och mådde dåligt av att släpa hem trötta och gnälliga barn, och ångrade att jag började jobba och inte var hemma med dem ett år till, men i vilket fall så gick jag ner i tjänst och barnen har bara varit på förskolan 2-3 dagar i veckan.
    Till min fundering....har funderat på om min killar som blr tre snart skulle få vara hemma med mig och bebisen fram tills nästa höst och då kan de kanske börja igen, men vet inte riktigt om det kanske är dumt at ta hem dem? När de väl är inskolade.
    De trivs på sin förskola men trivs bätte hemma såklart.
    Mina dagar med en nyfödd kommer gå åt till att passa tider på förskola och skola...eller ska jag ha kvar dem och ha två dagar schemalagda finns ju inget som säger att jag inte skulle kunna ha dem hemma hela veckor ändå ibland.

Hur skulle ni ha gjort??

• Svar på tråden Hej hemmaföräldrar!
  • lövet2

Problemet när ett barn redan har börjat på dagis, är att han hinner vänja sig vid ett annat sätt att leva. Det ska liksom vara en hög med kompisar hela tiden och ett inrutat schema med aktiviteter. Ett sådant barn kan bli uttråkat hemma under den första tiden, innan han har vant sig vid en lugnare tillvaro, och han kan få väldigt svårt att själv hitta saker att sysselsätta sig med. Nu borde du ju inte märka av det där lika mycket i och med att dina dagisbarn är 2 st, så de har ju varandra även hemma.

För dig och babyn skulle det vara nästan bara fördelar att ha pojkarna hemma, eftersom ni slipper en del sjukdomar och framförallt mycket av stressen med att passa tider. För pojkarna skulle det kanske vara en lite jobbig övergångsperiod, men i längden är jag säker på att de skulle må jättebra av att få vara hemma med er!

Get someone in!
  • mammamutilltre

Hej och tack för ditt svar.
    Mina killar har inte varit jätte mkt på sin förskola då de varit sjuka och lediga mkt och jag känner inte att de är beroende av att vara bland kompisar, men kanske det blir det mer nu till hösten då de blir större och kanske friskare och flyttar till en avd med de lite större.
    Men om man frågar dem så saknar de inte sin förkola nu när de varit lediga länge och varje morgon innan sem så undrar de om de är lediga eller ej och om de inte är det så kan de tom bli ledsna, får de välja så är de gärna hemma men det har säkert blivit så då de i perioder varit hemma flera veckor med sjukdomar som avlöst varandra och lediga dagar.

Som du säger så har de varandra, men jag funderar ändå på om det kanske är dumt med en insk till nästa höst? Kanske det är bättre att ha dem kvar men bara två dagar i veckan.?

Tack.

• DrKejs
    mammamutilltre skrev 2009-08-02 08:56:22 följande:
    Hej och tack för ditt svar. Mina killar har inte varit jätte mkt på sin förskola då de varit sjuka och lediga mkt och jag känner inte att de är beroende av att vara bland kompisar, men kanske det blir det mer nu till hösten då de blir större och kanske friskare och flyttar till en avd med de lite större. Men om man frågar dem så saknar de inte sin förkola nu när de varit lediga länge och varje morgon innan sem så undrar de om de är lediga eller ej och om de inte är det så kan de tom bli ledsna, får de välja så är de gärna hemma men det har säkert blivit så då de i perioder varit hemma flera veckor med sjukdomar som avlöst varandra och lediga dagar. Som du säger så har de varandra, men jag funderar ändå på om det kanske är dumt med en insk till nästa höst? Kanske det är bättre att ha dem kvar men bara två dagar i veckan.? Tack.
    Följ ditt hjärta.

I ditt fall hade jag valt att ha dem hemma och hitta någon/några andra hemmabarn att umgås med någon/några dag/ar i veckan. Du slipper stress, du slipper infektioner och hela familjen mår med stor sannolikhet bättre av det.
  • Angel73

Känner du att du vill ha dem hemma så har det, tids nog ska det ändå passas tider.
    Följ hjärtat.

• Meli

DU sa det själv, de trivs på förskolan, men bättre hemma. Då är det ju bättre för dem att var hemma, eller hur De är ju fortfarnde så små.

• Hemmaföräldern

Jag tycker att du ska ha dem hemma och satsa på att bli hemmaförälder med allt vad det innebär. Läs mer på www.hemmaforaldrar.se och få tips.

Finns det deltidsförskola där ni bor, det kan vara ett mycket bättre alt. (har en helt annan verksamhet än dagis, barnen får det bästa men slipper äta, sova där och vara där så länge). Ska du stanna hemma så förbered dig och skapa rutiner och titta på aktiviteter ni kan göra. Kolla om du kan nätverka med andra som är hemma. Dina barn kommer att få växa upp ihop och det minskar syskonbråk i framtiden och gör att de kommer att stå varann mycket närmre.

• Gemelas

Om de trivs lika bra eller bättre hemma så hade jag helt klart haft dem hemma tills de börjar allmänn förskola nästa år.

Mina twins skulle börjat på dagis när de var 22 mån men då fick de en lillebror och jag tyckte det var onödigt att skola in dem då och de har mått jättebra av att få vara hemma ett år extra men är nu sugna på att börja så smått på förskolan när de blir 3. De har fått mogna i sin egen takt, lekt med andra barn (mest utomhus) varje dag och vi har haft det helmysigt. De är knappast uttråkade som många med det "klassiska dagistänket" tror. Jag har ofta blivit ifrågasatt om vårt beslut att "själva" ta hand om barnen i stället för att lämna in de på dagis.

Gör som du själv känner och om barnen vill vara hemma så låt de vara de. Man kan låna ut förskoleplatser för att inte missa sin plats och behöva köa om igen.

Lycka till!

• mammamutilltre

Hej och tack alla ni som svarat för era positiva svar, har kommit fram till hur jag ska göra och känner mig sååå nöjd...bebisen har ju inte kommit än men kommer i okt och då ska mina pojkar få vara hemma med oss och den enda tid vi har att passa är storasysters skola.

Ska bli så mysigt, vi kan starta dagen i lugn och ro äta frukost och vara ute, finns öppen fsk i närheten och vi kan bjuda hem kompisar ibland....känns jätte bra nu när jag äntligen bestämmt mig....

Men kan tänka mig att många kommer tycka att jag är konstig som tar hem barn som fyller tre år men jag kommer nog inte ångra det i framtiden och vad kan förskolan ge dem som inte jag kan? inget.
    Och som sagt så är det ju inget de tar skada av, tvärtom, förr var barn hemma till de började skolan, jag är en av dem och jag är ju som alla andra. :)

Tack!

Svar på tråden Hej hemmaföräldrar!