Rödaskor skrev 2009-08-03 18:57:06 följande:
Inte för jag är gravid eller planerar att bli gravid än på många år, men jag funderar lite på det här med kjesarsnitt. Kan man bli nekad kjesarsnitt över allt? Eller finns det något sjukhus man kan vända sig till som gör det om man bara ber dom? Den har frågan känns nog lite löjlig, men om man blir nekad kjesarssnitt och man svarar att man vägrar föda och krysta när det är dags vad gör dom då? Typ man kommer in på BB och "håller igen".
Skulle i princip tro att du kan vägra att föda. Kommer du in till förlossningen helt hysterisk är chansen stor att du beviljas ett snitt om du kräver det. Dels för att folk som jobbar på förlossningen inte så sadistiskt lagda som man kan tro, men i synnerhet för att svår förlossningsrädsla gör en vaginal förlossning mer riskfylld än ett snitt. Rent medvetet är det nog svårt att på egen hand stoppa upp en förlossning, men vid riktigt svår rädsla kan kroppen låsa sig och ett akutsnitt blir nödvändigt.
På mitt sjukhus tvingar de ingen att föda vaginalt som inte vill, dock krävs samtal och information. Mitt tips att du ser till att få ett planerat snitt istället för att vänta. Enligt vad jag har läst på FL beviljas de allra flesta snitt i Varberg tex.
Lycka till!